Gå til innhold

Erfaring med Ullevål og rutiner for igangsetting?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Jeg kommer til å spørre legen min på neste kontroll også, men det er jo noen uker til, så jeg tenkte jeg kunne høre her inne om noen har erfaring. Er bare 28 uker på vei enda, så jeg har jo i grunnen god tid til å finne ut av dette :-)

Fødte en sønn i januar 2006. Ble satt i gang 11 dager over termin, og fødte 14 dager over termin (tok tid å få igang fødselen, siden jeg ikke var moden i det hele tatt da jeg ble lagt inn). Utdrivningsfasen tok lang tid, og måtte få hjelp av en jordmor de siste riene (la seg oppå magen min og pressa sammen med meg) siden pulsen til guttungen var for høy på slutten. Alt gikk veldig bra både med meg og gutten, var i fin form igjen med en gang :-) Men var ikke mange minuttene unna et hastekeisersnitt. Viste seg etterpå at han hadde en hodeomkrets på 39 cm, og var 4,5 kilo og 54 cm, og jeg er ikke veldig stor selv. Så det var nok helt i grenseland for hva som gikk. (Mannen min og broren hans hadde visst begge to hodeomkrets på 39 cm da de ble født i følge svigermor, så guttungen er nok "arvelig belastet" fra farssiden :-) )

Ser i informasjonsmateriellet jeg har fått fra Ullevål (hadde fødeplass et helt annet sted sist gang) at man blir innkalt til overtidskontroll 14 dager over termin, og at de da vurderer igangsetting. (Hvilket jeg tolker som at de godt kan la deg gå lenger). Moren min mente at den forrige fødselen min vil være mer enn god nok grunn til å be om at de setter meg i gang ved termin denne gangen dersom jeg ikke viser tegn til modning enda. Noen som har erfaring med dette? Er de villig til å sette i gang ved termin på slikt grunnlag, eller er det strengere krav til hva som er "god nok" grunn?

Kan man evt be om å få komme inn til en ekstra kontroll mot slutten av svangerskapet for å undersøke hvor stort barnet/hodeomkretsen er? For selvfølgelig, dersom denne har mindre hode enn storebror er jeg ikke så bekymret for å gå på overtid.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...