Anonym bruker Skrevet 30. august 2007 #1 Skrevet 30. august 2007 Når man leser her inne, så hører man om barn som kan alle fargene før fylte to år, om unger som har et stoort ordforåd ved fylte 1 år osv. Men er dette vanlig? Jenten min er 14 mnd og sier ikke så mye. Dvs, hun skravler dagen lang, men de eneste ordene jeg forstår er: mamma, pappa, nei, tittei, hei, bø, oi, takk takk og mjau. Er hun sent ute? Hilsen lettere bekymret mor ;-)
mai mammaen til to Skrevet 30. august 2007 #2 Skrevet 30. august 2007 snuppa her er 15 mnd og hun prater MASSE MASSE.. sier to og tre ords setninger.. men hun er veldig tidlig ute med det.. leste i foreldre og barn i går om at et barn på 18 mnd sa mellom 5 og 50 ord eller noe sånt... så du trenger ikke bekymre deg..jenten din er nok helt normalt ute..
Gjest Skrevet 30. august 2007 #3 Skrevet 30. august 2007 Snuppa sa så godt som ingenting frem til hun var 12-13 mnd, når hun var 15 mnd sa hun over 50 ord og nå når hun er 17 mnd sier hun over 100, lærer seg nye ord hver dag. Så som du ser så bare eksploderte det helt plutselig akkurat som om hun bare en dag knakk koden rett og slett..
Mamma til verdens beste barn Skrevet 30. august 2007 #4 Skrevet 30. august 2007 Vår gutt på 17 mnd er omtrent der han også, forstår veldig mye men har ikke helt ordene enda, går i mamma, pappa, klokke, hest, hund, gakkgakk, takktakk, bæ, mø osv. Men han er veldig ivrig på å etterligne ord om dagen, kjempegøy:) Jeg tror variasjonene er store med dette! Min på 17 mnd sier omtrent like mye som sin fetter på 2 år, og ikke halvparten av hva en jevngammel jente i barselgruppen sa for 3 mnd siden... Tror ikke vi skal bekymre oss for mye, det kommer til sin tid!
Anonym bruker Skrevet 30. august 2007 #5 Skrevet 30. august 2007 Vår datter forstår tydeligvis mange flere ord enn det hun kan uttale, men er ikke særlig bekymret. Hun var tidlig ute med det fysiske/motoriske, så da er det ifølge hs naturlig at de er sent ute på det språklige.. Var sent ute på talefronten selv som barn. "Ventet" til jeg var nesten to! -Men var den første i klassen som kunne alfabetet og lærte å lese, så det har ekstremt lite å si!
Anonym bruker Skrevet 31. august 2007 #6 Skrevet 31. august 2007 Her sier lillegutt kansje 5 ord og han er 13,5 mnd, men det har sikkert noe med at han blir 2 sprâklig sâ jeg bekymrer meg ikke mye. I tillegg sier de at barn laerer bare en ting av gangen. Lillegutt begynte â gâ nâr han var 10,5 mnd, spiser alene siden han var 1 âr. Det jeg mener er at unger laerer forskjellige ting og noen ting kommer fôr andre. Sâ man mâ absolutt ikke bekymre seg.
It's all about me Skrevet 31. august 2007 #7 Skrevet 31. august 2007 Lillegutt på 16 mnd sier bare mamma, der og så har han sakt hadet 1 hel gang. Så det er ikke alle her som skravler som et uvær når de er 1 år nei, he he. Men det kommer nok snart, han venter nok til han kan snakke flytende før han viser det.
Anonym bruker Skrevet 31. august 2007 #8 Skrevet 31. august 2007 jenta vår er og 2 språklig så kaskje det kommer senere... kan si 4 ord nå mamma, pappa, nei(rister på hodet) og vovv-vovv hun er 13 mnd forstår mye mer! Kan peke i boka på hesten, ball, tre, katt, apekatt, bil, sko vet hav er dukke er og dukkevogna, fontenna i parken, disser alt dette i 2 språk
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå