Gå til innhold

Det ble tilslutt en keiser på oss! (langt)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sitter nå med verdens (!) fineste gutt i armene. Ganske slitsomt, men absolutt verdt det.

Det ble et langt løp fram til fødsel. Slimproppen gikk natt til mandag 13., over ei uke før han kom. Etter dette gikk kynnerne over til å bli mer tak. Søndag 19. var det blodspor i slimet, og på mandag ble takene kraftigere men uregelmessige. Var sliten og usikker før natta, så jeg ringte til føden og fikk beskjed om å ta oss en tur. Fikk ctg-registrering og åpning ble sjekket. Livmorhalsen var da helt utflatet, men åpning var det bare såvidt. Jeg fikk da en "sovedose" og vi ble losjert inn på et ledig familierom. Sov bedre enn på lenge, men riene roet seg, så vi spiste frokost og dro hjem. Var passe groggy av medisinene, så jeg sov til langt på dag, men hadde tak innimellom.

Riene tok seg opp utover tirsdagen, men jeg var nå fast bestemt på at neste sykehus-tur skulle være den siste. Utover natta ble riene ganske så vonde og regelmessige. Klokka halv fire hadde jeg hatt rier med 5 min i mellom i et par timer. Ringte føden, og så vekket jeg gubben. Han var passe stressa og trådde på gassen, men han fikk beskjed om å ta det med ro, jeg hadde jo sitti og kjent på riene og skjønt at det ikke hastet!!!

Vel framme på sykehuset ble vi satt på ny CTG-registrering. Riene ble litt mer ujevne, men ga "fint" utslag. Åpningen var 4 cm. Jeg fikk tre nåler i øret, og så vi ble tildelt ventestua. Ble dritt lei det rommet etterhvert....Pusta meg greit gjennom riene, men fikk ei varmeflaske utpå formiddagen. Trava i gangene for å prøve å få fart på sakene, men gikk sakte gitt. Klokka 4 på dagen ble åpninga sjekket på nytt, var da 6-7 cm og hodet sto så høyt at de ikke fikk sjekket leiet. Jeg hadde altså dårlig hjelp av ungen til å få åpning. Ble derfor satt på drypp, som de skrudde opp med jevne mellomrom. Riene ble kraftigere og vondere.

Neste gang ble åpningen sjekket av lege, tror klokka var mellom 6 og 7. Da var det kun 7 cm og hodet sto fortsatt for høyt. Legen begynte å prate om keisersnitt, noe jeg var helt uforberedt på. Tror jeg fikk litt sjokk! Men både mannen min, og familie som ventet hjemme hadde begynt å tenke på det.

Etter dette var jeg skikkelig stressa og klarte ikke lenger å puste meg gjennom riene. Jeg kjente også at ungen pressa på lenger opp i magen. Fikk sendt mannen avgårde for å få stengt av dryppet, men tror de var på tur for å gjøre det! Rundt halv åtte ble det endelig bestemt keisersnitt. Måtte faktisk vente littegrann, for dette døgnet hadde Kongsvinger sykehus mer eller mindre rekord med 5 keisersnitt i tillegg til minst to vanlige fødsler. KOS har vanligvis 50-60 fødsler i måneden!!!

21.35 var kraftkaren ute. Han veide 4675g, lengden var 50 cm og rundt hodet var han 38 cm. Skreik gjorde han med en gang, og han fikk score 10 av 10. Han hadde stått å stanget mot skambeinet mitt, og det var derfor han ikke kom seg ut. Han var litt skakk i hodet når han kom, men dette blir bedre og bedre for hver dag.

Hadde ei natt på oppvåkninga og lå å lengta etter gutten. Kjempeflinke og varme mennesker både der og oppe på føden. Vi har slitt litt med amminga, og har fått kjempegod hjelp. Har vært ganske sliten etterpå, men var godt å komme hjem mandag kveld. Nå er det bare å prøve å finne en viss rytme i hverdagen. Litt trasigere enn jeg hadde tenkt i forhold til selve keisersnittet, men vi får ta imot litt hjelp fra familien rundt oss.

Ble litt skremt med tanke på søsken til denna pluggen. Han var ikke akkurat en liten førstefødt, og nå er det jo ingen som har banet vei! De skal ta røntgen av bekkenet i forbindelse med etterkontrollen, så da vet vi litt mer.

Nå er det iallefall vel overstått og resultatet kan vi ikke klage på, he he!

Vet ikke hvor mye futt det er i mitt fødestøv, man kanskje det kan gi litt starthjelp: så slenger ut litt! Lykke til til dere som ikke har født enda!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gratulerer masse med solungen :o)

Skrevet

Gratulerer så mye med keiseren!!!!

Skrevet

Gratulerer med den store gutten...

Bra det gikk bra til slutt:)

masse lykke til

Skrevet

Gratulere med vetleguten!!!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...