Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

i dag var jeg på 6ukerskontroll. legen spurte om hva jeg ville ha som prevensjon. jeg sa hormonspiral.

"greit!" sa legen og satt den inn..

"nå har du prevensjon for 5år fremover" sa han rett etter jeg hadde fått på meg fillene.

dvs han satt inn kobber istedenfor!! uten å spørre!!

jeg har helt sykt vondt når jeg har mensen, og jeg har litt nikkelallergi.

legen har fri til mandag. og de tilbøy meg en time 20september som jeg NEKTA å ta imot.

nå er spm.. vente til mandag? eller legevakten etterpå?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Legevakten nå og klage til kommunen (tror det er rette instansen) etterpå. Lykke til..:)

Gjest Riga+hippiesnulla & piratspira
Skrevet

Hæ?

Skrevet

Hormonspiralen varer i fem år,vanlig kobberspiral i bare tre år,så det virker jo som om du har fått hormonspiral,etter det du sier.

Du kan ha vondt i et par dager,etter at du har satt den inn.Jeg hadde veldig vondt samme dag som jeg satte den inn,litt dagen etter og så kjente jeg ingenting.

Jeg hadde ventet til mandag og ringt og forhørt meg om de har satt inn feil type spiral

Skrevet

jeg spurte etter han sa det med år. han hadde satt inn kobber.

Skrevet

Dersom han har satt inn kobber når du ba om hormon har du blitt feilbehandlet.

Få den ut igjen fort som fy. Jeg har nikkelallergi (ikke at det egentlig skal være noe problm) og reagerte ikke på akkurat det men et eller annet var galt og jeg hadde kitvondt når jeg fikk mensen, og etter halvannet år fikk jeg såvont også til daglig at jeg måtte bare fjerne den.

Tok under 20 min fra den var ute til alt vondt var borte...

Dersom du har veldig vondt, dra på legevakten og få den ut du...

Skrevet

jeg har ikke vondt nå i det hele tatt. men jeg vil jo IKKE ha den der.

Skrevet

Dersom du ikke har vondt nå, kan du jo vente til du får mensen, og se om det blir verre mens da. Kanskje kobberspiralen er vellykket for deg likevel. Ikke alle som får ille mens med den.

Personlig er jeg imidlertid en av de som virkelig sliter med kobberspiralen. Har mensen i 7-8 dager og styrtblør de første 4-5, men forferdelige menskramper, noe jeg ikke er vant til fra tidligere. Etter denne mensen som jeg hadde forrige uke, er jeg helt matt og slapp i kroppen - mistet så mye blod. Så har jeg verk i kroppen til daglig også, nesten hver dag. Murring i både mage og rygg. Kan ikke begynne å trene igjen, for da får jeg vondt i ryggen hele neste dag så ille at jeg nesten ikke fungerer med to unger.

Men den er jo verdt et forsøk. Billig og uten hormoner liksom.

Skrevet

At dere klarer disse spiralene, jeg hadde aldri klart å gått med noe inni der i flere år! spes hvis mensen blir verre... hoffhoff... er jo ikke naturlig så kroppen vil jo si fra.!

Skrevet

Enig, anonym. Jeg er anonym over her med de store blødningene. Problemet er bare at jeg ikke kan gå på p-piller mer av helsemessige årsaker. Har prøvd minipiller (conludag), men ble superdepressiv og fikk verdens verste kviser av den. Så kobberspiralen er mitt siste håp da jeg ikke synes noe om sterilisering heller. Tror jeg ville blitt deppa hver gang jeg så en gravid da. Samboer har tilbudt at vi kan bruke kondomer, men jeg vet jo at disse blir "glemt" når ting står på. Men samtidig vet jeg ikke om jeg orker å bruke opp mer tid på denne kobberspiralen heller. Men sånne mensblødninger blir jeg så redusert den uka den varer at jeg egentlig ikke orker noen ting. Sitter på jobb med menskramper og orker ikke gjøre stort annet enn å renne på do og skifte bind OG tamponger samtidig. Merkelig at leger har lov til å sette inn sånne torturredskaper på oss kvinner. Men som nevnt over her; er det ikke alle som blir like plaget. Jeg har faktisk et par venninner som er mer eller mindre fornøyd med sine.

Skrevet

jeg har alltid hatt kjempe menssmerter. så har ikke særlig lyst å sitte å vente på å få mer vondt.. for man anbefaler jo IKKE kobber til de som har vondt fra før.

"ta en pille sa legen"

akkurat som om at jeg ikke gjør det.. jeg spiser jo nesten for mange.

og jeg har alltid 2dager fravær fra jobb der jeg kaster opp og er helt utafor.

skjønner ikke at han kunne gjøre noe sånt uten å spørre. det har han heller ikke lov til. nå vil jeg bare ha den vekk!

HI

Skrevet

Satt han den bare inn sånn på dagen? Jeg måtte få resept og gå å hente spiralen min på apoteket jeg og så satt hun den inn på neste legetime.

Skrevet

For det første så må man vel bestille spiral, og hente den selv, for så å ta den med til legen, eller???

Jeg fikk beskjed om at de ikke satte inn spiral før tidligst åtte uker etter fødsel...???

Syns det skurrer litt.. Beklager om dette virkelig er sant..

Skrevet

Jeg fikk satt inn spiralen på dagen. Han hadde vel et lager. Det går jo ann å se hvordan det går med kobberpiralen først. Jeg har kobberspiral, og synes det er deilig uten disse hormonene. Men, det er meg da. Uansett er det vel på plass med en klage.

Skrevet

Bare må komme med en kommentar til siste anonyme her.. Jeg fikk også satt inn spiral på 6 ukers kontrollen..

Dette var også kobberspiral, så det er veldig forskjellig fra lege til lege.. Etter MYE smerter så oppsøkte jeg lege og ble sendt på UL, alt så greit ut, men denne legen ANBEFALTE at ikke spiral ble satt før tre måneder etter fødsel.. 9 uker hadde jeg denne og smertene ble så grusomme på slutten at jeg krevde å få fjernet spiralen, og som ei anna skrev over - en kunne nesten merke at smertene ga seg etter den bke fjernet..

Tips til HI fra meg vil være - ta den ut dersom du føler ubehag, ikke vent så lenge som meg, det er ikke verdt det..

Og hormonspiral er ikke noe legekontorene har liggende, de må som regel bestilles og planlegges før innsettelse..

Lykke til

Skrevet

Ja, kobberspiral har de fleste leger liggende, og de kan settes inn uten videre planlegging. Det er hormonspiralen du må få på resept først, hente på apoteket og komme tilbake til legen senere. En del fastleger vil ikke sette inn hormonspiralen fordi den er dyrere, og de henviser da til gynekolog. Men kobberspiralen virker det som at de kaster inn uten noe videre om og men... Ikke alltid det blir vellykket (les meg). Enig med sunba at du bør få den ut hvis den plager deg psykisk eller fysisk. Dårlig gjort av legen din - skjønner at du vil ha den ut. Angrer veldig på at jeg ikke har fjernet min før. Den har forsuret tilværelsen min i snart 10 mnd med verking i kroppen og vanvittige mens-smerter. Har ikke tall på hvor mange dager i permisjonen min jeg bare satt på stuegulvet og krøket meg sammen med verk i kroppen - måtte avlyse mange trilleturer fordi jeg ikke orket å komme meg ut. Nå er det litt bedre, har faktisk ikke kjent smerter de siste 4 dagene nå, så det er mulig kroppen min endelig er i ferd med å venne seg til spetakkelet - etter snart et år... Jeg hadde aldri fått den inn hvis jeg visste hvor fæl den var.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...