Gå til innhold

Er jeg rasist?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg hadde en samtale med mannen min ved middagsbordet i dag og ble litt sjokkert da han kalte meg rasist. Hva mener dere?

Om meg:

Jeg opplever å mislike mange mennesker fra spesifikke land. Har kontakt med mennesker med ulik bakgrunn i mitt yrke. Ikke at jeg går rundt og liker alle nordmenn heller, men det er meget sjeldent jeg liker mennesker fra disse land (ønsker ikke å si fra hvilke land her, da jeg ikke vil tråkke noen på tærne), man kan si de de negative følelsene jeg har er overrepresentert i mitt møte med mennesker fra visse land.

Jeg er ikke imot innvandring. Jeg mener at alle mennesker er like mye verd og at Norge bør kunne dele på sine goder med land og mennesker som er mindre heldige.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tja, du er intolerant, forutinntatt og negativ hvis det er bedre egenskaper. Passer perfekt hos oss på Kranglesiden ihvertfall, velkommen!

Skrevet

Nei.

Du er ikke rasist.

Sær vil jeg kalle det.

Skrevet

"Rasisme refererer normalt til en oppfatning av at menneskers verdighet og/eller deres rettigheter og plass i samfunnet varierer avhengig av deres «rase», og til handlinger og politikk som bygger på en slik oppfatning. Rasisme forutsetter at arten menneske kan deles inn i forskjellige raser. Hvilke av disse rasene rasismen retter seg mot kan variere, gjerne avhengig av demografiske og politiske forhold.

Rasisme kan også defineres mer snevert, til et system som medfører undertrykking basert på rasemessig forskjellsbehandling. Den personlige oppfatningen betyr i en slik definisjon lite, det er systemet (staten, organisasjonen osv.) som står for rasismen. Dette er en mindre vanlig definisjon. Se forøvrig etnokrati."

Hentet fra Wikipedia

Skrevet

Ja.

Fordi du setter mennesker i bås etter hvilket land de kommer fra

Skrevet

Tja.

Det kommer an på definisjonen på rasisme. Den klassiske "noen raser er mindre verdt enn andre" vil neppe gjelde, særlig i og med at "rase" er et arkaisk begrep og du snakker om visse land, ikke visse f.eks hudfarger.

Den mer moderne tolkningen er at rasisme er fordommer mot noen basert på deres etniske opprinnelse. Jeg er ikke helt enig i denne tolkningen av ordet, men kan være med på at du i så fall muligens er rasist.

Men du modifiserer deg ved å si "mange mennesker fra ..." og ikke bare "mennesker fra." Dersom du har møtt 100 canadiere og du mislikte 95 av dem, så er ikke det verken rasisme eller fordommer, men din oppfatning av individer. Dersom du har møtt 100 canadiere, mislikt 95 av dem og dermed er skeptisk til den neste canadieren du møter - så er det fordomsfullt og muligens rasistisk i følge noens tolkning. Fordi du da ikke vurderer enkeltmennesket, men antar at h*n har visse egenskaper basert på en gruppetilhørighet som ikke er valgt, men medfødt.

Skrevet

Det var dette vi diskuterte ved middagsbordet også, nemlig at jeg mener rasismebegrepet er definert ved at man mener noen raser er høyerestående enn andre. Dette mener jeg ikke. Derfor anser jeg ikke meg selv som rasist.

Jeg mener heller ikke at alle mennesker fra for eksempel Sverige er idioter. La oss si at jeg kjenner en håndfull svensker som jeg er glad i og liker. Men via min jobb møter jeg daglig svensker og støter på samarbeidsproblemer og det jeg oppfatter som latskap og egoisme. Utifra denne oppfatningen kan jeg si at jeg misliker mange mennesker fra Sverige. Jeg prøver å ikke være forutinntatt ovenfor den neste svensken jeg møter i morgen (men jeg er bare et menneske så noen briller har jeg nok på).

Jeg mener at jeg ikke er rasist. Jeg mener at det må være lov til å ha en personlig oppfatning om noen mennesker fra et land/en kultur/ en religion uten å kalles rasist. Så lenge man ikke smeller alle over samme fjæla og deler inn i svart/hvitt, må man da kunne ha noen generelle betraktninger?

HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...