Evab Skrevet 30. august 2007 #1 Skrevet 30. august 2007 Jeg har bursdag på søndag, og skal ha et lite familieselskap. Har lyst å lage en lettvint kake. Kan noen hjelpe meg med oppskrift? Vil ikke ha kake med egge/vanilje/smørkrem..... og gjerne en som ikke er alt for mektig.
Niem og Patrick Skrevet 30. august 2007 #3 Skrevet 30. august 2007 Gå inn på www.detsoteliv.no MMMM!!=)
Evab Skrevet 30. august 2007 Forfatter #4 Skrevet 30. august 2007 Hi hi, så morsomt at du har bursdag på samme dag som meg!! Jeg er veldig glad i marsipan, elsker det simpelthen! Men tar ikke marsipankake lang tid å lage? Har mest lyst til å ligge på sofaen i disse tider... Det var virkelig mange gode kaker på detsoteliv!!! Fikk virkelig lyst på maaange kaker jeg nå!
Queen_of_the_road*2_gull Skrevet 30. august 2007 #5 Skrevet 30. august 2007 Du kjøper en ferdig kakebunn med tre lag. Og ferdig marsipanlokk. Så dynker du hvert lag av bunnen med saft, evnt. sukkerlake fra hermetisk frukt. Så pisker du krem, noe til fyll og noe til å ha på kaken. Bland inn sjokoladebiter i noe av kremen, og smør dette utover det ene laget av kaken, legg det andre laget oppå, så smører du jordbær-/bringebær- eller aprikossylte på det, legg så det tredje/toppen oppå der igjen, smør krem over kaken og rundt sidene, (ikke så tykt lag), så legger du marsipanlokket over. Pynt med ferdigkjøpt sjokolade pynt, frukt eller marsipanroser. Og skriv evnt. noe med pyntegelé. Kjempe enkelt.
Gjest Skrevet 30. august 2007 #6 Skrevet 30. august 2007 Ok, denne kaken er best i verden.Heter flytende sjokoladekake, og er det samme som sjokoladefondant, bare i kakeform... nyyydelig! Innhold: 4 egg 2 ½ dl sukker 200 g margarin 2 plater Freia dronningsjokolade (viktig at det er dette merket!) 2 ½ dl mel 1dl melk 1 ts bakepulver Tilbehør: Vaniljeis Pisk egg og sukker til eggedosis. Smelt smøret i en kjele og ha sjokoladen i biter oppi. Rør dette sammen til en ”sjokoladesaus”. Sikt mel og bakepulver i eggedosisen, og rør/løft det forsiktig inn. Ikke pisk for hardt! Da kan du punktere ut all luften fra eggedosisen. Tilsett melken og sjokoladeblandingen, og hell røren i en smurt ildfast form. En glassform som er vanlig å bruke til for eksempel lasagne er fin. Det er viktig at formen ikke er alt for stor, kaken skal fylle ca 4cm opp langs kanten. Blir formen for stor i forhold til røren får du ikke flytende kake. Kaken stekes på 150º i ca. 20-30 minutter. Kaken er ferdig når den har en fast kant rundt hele og er litt flytende i midten. Dette kan du sjekke ved å skubbe litt i kaken når den er i ovnen. Da ser du hvor stor del av kaken som fortsatt flyter. Serveres varm med vaniljeis.
Evab Skrevet 30. august 2007 Forfatter #8 Skrevet 30. august 2007 Åh..... NAM! Så mye godt! Kanskje jeg må bake flere kaker enn en...? Hi hi! Tusen takk for all hjelp!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå