phantomet Skrevet 30. august 2007 #1 Skrevet 30. august 2007 la barna delta på organiserte aktiviteter ala svømming, ballett, kor, fotball, ridning, turn etc? Er det geografiske forskjeller på dette mon tro? Vi bor i Bærum. Her oppdaget jeg at det nærmest er forventet at junior som snart fyller 4 deltar på aktiviteter i andres regi. Er det vanlig praksis overalt i landet? Hva mener dere er passende alder å la barna delta på slikt?
Plutseliten :) Skrevet 30. august 2007 #2 Skrevet 30. august 2007 Vi bor også i Bærum...og der var oppslagene mange og oppslutningen stor da eldstejenta var liten. Hun gikk på barnedans/lek en gang i uka et par sesonger. Fin trening og mye moro og musikk 30 min. Tror nok det er mye press og litt status på unger og barnefamilier i Bærum.Ser bonusbarna mine på 6 og 8 som er med på 2 aktiviteter hver...i morens regi, fordi "alle andre gjør" Vi "boikotter" litt,fordi lekser,middag og fornuftig leggetid er viktigere... Så ja...det er nok ofte forventet i vår kommune,men er det ikke godt at man bestemmer selv og ikke trenger være en av alle
phantomet Skrevet 30. august 2007 Forfatter #3 Skrevet 30. august 2007 Vi er ikke spesielt opptatt av å være mainstream, men kjenner jo litt på følelsen av å ikke gjøre barna mye mer sære enn de andre barna i gata. De får nok oppleve litt av det automatisk ved at de skal gå på en annen skole enn den som er vanlig. Forrige uke tok vi med en av kameratene til Junior hjem fordi mammaen skulle sitte i kø før åpningen av dørene til en turnforening...hun planla å være der 2,5 time i forkant for å være sikker på å få plass til ham... Sønnen er like gammel som Junior. Og han deltar på svømming og nå turn...
Plutseliten :) Skrevet 30. august 2007 #4 Skrevet 30. august 2007 Man ønsker jo ikke at barna skal føle seg utenfor,og vi vil jo også gjerne at de får med seg det sosiale som det ofte følger med aktiviteter. Jeg har også hørt og lest om køordning for å få plass til barna på enkelte ting...det synes jeg er utrolig teit. 4 åringer har det fortsatt mest topp med sykkel- og skogsturer sammen foreldrene sine..synes jeg. Men en ting som er kjempebra er allidrett...det finnes i flere klubber.Det er fra barnet fyller 6 år,det er et fint tilbud! Jardar og Jutul har det ihvertfall
Maud Skrevet 30. august 2007 #5 Skrevet 30. august 2007 Jeg synes en 4-åring er for liten, ikke tror jeg de har all verdens glede av det heller. Storebror her begynte riktignok på allidrett da han var 5, men da "trente" han og jeg sammen på partiet og deltok i lekene sammen. Hos oss er det fortsatt ikke aktuelt med mer enn en aktivitet i tillegg til skole.
Dailis Skrevet 30. august 2007 #6 Skrevet 30. august 2007 Jeg synes det hørtes mye ut. Meldte eldstemann på trening da han var fire, han trivdes ikke, var minst av alle. Så han sluttet der. Var på klubb hvor en av foreldrene var med, det gikk kjempefint. Etter skolestart er det fotball, det er 1-2 dager i uken og det synes jeg er tilstrekkelig for en så liten gutt. Det er ikke mange andre i klassen som har flere aktiviterter heller. Går i fotball for guttene, og dans/gym/turn for jentene. Håper han vil spille et instrument da, prøver å hinte om han vil spille piano, så kan jeg starte litt smått med undervisning hjemme, men vil ha gitar og da strekker ikke mammaen til gitt;) Men tror det er store forskjeller rundt om, min søster bodde inntill nylig i Bærum, fikk inntrykk av at det er litt andre holdninger der. Synes litt synd i ungene jeg som skal inn i det kjøret allerede som småbarn.
mamma tiL 1stor+2små Skrevet 30. august 2007 #7 Skrevet 30. august 2007 Jeg synes det er litt viktig at barna lærer det å ha noe å gjøre på. Da prinsessa mi var liten,begynte hun på "torsdagsklubben" da hun var tre. Der sang,fortelte de historier og laget ting,hun stortrivdes med dette. Da hun var fire begynte hun i kor,noe hun også likte. Hun prøvde seg også på andre ting,når hun ble stor nok til å se hva venner holdt på med.Det er viktig at de får prøve å feile og finne ut hva de ønsker å drive med. Nå har vi begynt med babysvømming og babysang til gullgutten,dette er jo vi selvsagt med på,så jeg vet ikke om det regnes med i det du ønsker å vite. Har tenkt å holde på med dette,så lenge det er et tilbud for ham. Hvis han kan holde på med sang og svømming til han blir så stor at han kan finne på ting selv,skal han selvfølgelig få prøve seg ut på de tingene han synes er ser spenndene ut.
Little Miss Naughty Skrevet 31. august 2007 #8 Skrevet 31. august 2007 Vi bor i Tromsø og her er det også mange barn i 4 - 5 års aøderen som har flere aktiviteter om ettermiddagen. Vi bestemte oss for å ikke gjøre det med junior da han gikk i barnehagen men å vente til han begynte på skolen. Både mannen min og jeg jobber 100 % og han hadde fulle dager fra 8 til 16. Han gikk i en super barnehage hvor de hadde et aktivt programm for barna og vi ville at ettermiddagene hjemme skulle være så stress frie som mulig. Vi gjorde ting sammen - besøkte biblioteket, svømmte eller bare var ute og lekte. Nå har han begynt i 1. klasse og vil gjerne begynne på fotball trening.
dritgrei hei hei! Skrevet 31. august 2007 #9 Skrevet 31. august 2007 dritgreigutten begynte på turn da han var fire, da var det flere unger fra vadelingen i bhg og flere unger fra nabolaget som var sammen og hadde turn.... vi satt og så på langs kanten, det var veldig hyggelig og han husker det godt, og syns det var ordentlig stas å gå på turn. etter at vi flytta hit ble turn til fotball, så nå går han på fotball en gang i uka, og på mandag gikk han på fotballen helt alene (nå skal det sies at treninga foregår på en bane vi så og si har i hagen). Men nå er han snart sju år og syns det er fint å ha en fast ting å gjøre, men om det hadde blitt mer enn det så y tror jeg kosen hadde blitt borte faktisk, det hadde blirr for mye å forholde seg til. teller bursdager som aktiviteter i andres regi??? ;-) i så fall gjør han for tiden to ting i uka :-)))
Attpåklatten :-)™ Skrevet 31. august 2007 #10 Skrevet 31. august 2007 Jeg tror ikke det har så mye med geografien å gjøre, men med foreldrene:-) Kjenner mange ungdommer som er pushet av foreldre oppigjennom til å delta på det ene og det andre.... Når de kommer i en viss alder er de dritt lei og skulker unna, selvfølgelig uten at foreldrene er klar over det (før det har gått en stund). De har brukt veldig mye fritid, de fleste helger, ferier etc på sporten fordi foreldrene har ønsket at de skulle nå langt! Så og si samtlige av de ungdommene jeg kjenner har hoppet av karusellen når det virkelig ble alvor (noe det ofte blir allerede i 11-12 års alder). Personlig tror jeg barnet bør få lov å være med på en aktivitiet i løpet av uken. Noen aktiviteter må øves på hjemme (mine døtre har sunget i kor og vært med på dans, men ikke samtidig) sangøving og dansetrening i tillegg hjemme tar også en del timer. Tror det er viktig å stille seg en del spørsmål før man melder barna på sånne ting... Hvor mye fritid har et barn når barnehagen og skolen er over? Hvor mye tid går med til de ulike aktiviteter? Ønsker man å gjøre som noen nevner over her, nemlig å gjøre ting sammen med barna sine, eller overlate det til andre? Ikke lett, for barn vil gjerne prøve alt de. Men jeg tror ikke vi foreldre verken skal pushe eller holde igjen, men være tydelig på at de kan velge en ting det neste halvåret og prøve ut det. Noen trenger tid på å finne sin greie, mens andre er helt tydelige på hva de ønsker å begynne på. Men å melde de på uten at behovet er der er kanskje litt over the top, for da er det vel egentlig foreldrenes drømmer som trer frem;-)
Attpåklatten :-)™ Skrevet 31. august 2007 #11 Skrevet 31. august 2007 Og vedr alder, så har mine begynt i 4-års alder på musikkskole/kor:-)
Travelmor Skrevet 31. august 2007 #12 Skrevet 31. august 2007 Vi venter til skolealder vi. Synes livet blir fort nok organisert som det er og det er deilig å få leke fritt også..men hos oss henger det klart sammen med antall barn og et stort aktivitetsnivå på de eldste. Men nå er jeg altså kommet til nr. 3 i rekka av barn som nærmer seg skolealder. Merker at jeg tar det mer med ro i forhold til hva jeg gjorde med de eldste. Spørsmålet om aktiviteter for femåringen kom opp denne uka. Noen i barnehagen skulle på barnedans. Jeg forklarte at: "Jeg syns vi kunne vente til neste år, for mamma vil så gjerne at du skal gjøre hva du vil når barnehagen er slutt". Det ble godt mottatt:-)
Karomamma Skrevet 31. august 2007 #13 Skrevet 31. august 2007 Vi gikk på babysang og svømming på dagtid da jeg hadde permisjon. Så fulgte vi opp med barnesang (=barnekor med foreldre og barn sammen) i samme kirken i vinter. Det var litt for tidlig, hun var ikke gammel nok. Vi tok en pause og planlegger å bli med igjen når hun er ca 2 1/2 eller no... Kan ikke ha stress og mas, vettu
Gummelillan Skrevet 2. september 2007 #14 Skrevet 2. september 2007 Vi venter at eldstesnuppa skal bli en reser havseiling vi da..... ;-)))))))))))))))))))))))))))) hihi!!!
Ronja65 Skrevet 2. september 2007 #15 Skrevet 2. september 2007 Jeg kan huske at jeg var tidlig ute med eldste jenta, som begynnte på rytmisk sportgymnastik som 5 åring. Som 6 åring ble hun tatt ut i elitetroppen og skulle statses på. Det betydde treninger stort sett hver dag. Hun syntes det var gøy i starten, men når hun som 9 åring flyttet fra Lørenskog til Asker ( i Asker var hovedkonkurrenten). Så hoppet hun av. Hadde rett og slett fått nok. Da startet hun og broren som er ett år yngre på taekwondo. Det syntes hun var kjempegøy, fikk etterhvert sort belte, men deltog sjeldent på konkurranser. Lillesøster begynnte også med taekwondo etterhvert og syntes det var gøy. (Hun ventet til hun var 7-8 år, fordi jeg holdt lit igjen) Nå er eldstejenta med på landslaget i cheerleading. Broren og søsteren er aktive innen friidrett. Taekwondo har alle sluttet med, dessverre. Men friidrett er også kjempegøy. Her i Asker så tar vi ikke inn nye friidrettere før de fyllt 10 år. (Broren sparket også fotball en stund, men løpte fort uten ball:-) Tror nok at Thyra får vente med aktiviteter til hun er i skolealder. Jeg har sett at de andre har hatt store gleder med forskjellige idretter. Men for eldstejenta ble det altfor mye alvor, alt for tidlig.
Trollmora Skrevet 4. september 2007 #16 Skrevet 4. september 2007 Vi bor jo også i Bærum og vi begynte med babysvømming med begge to da de var ca 6-8 uker. Siden de elsker å boltre seg i vannet har vi ikke sluttet med det, men bare fulgt på med nye kurs. Vi er jo sammen med dem på svømmingen, så det er jo da en aktivitet hele familien driver med. Nå starter LilleSnupp kl 17.30 og Elsdstemann en halvtime senere, i samme svømmehall. Eldstemann begynte i musikkbarnehage i fjor og der skal han få fortsette i år også. Små barn er gjerne glad i sang og musikk, men det er ikke intensjonen at de skal være solister på piano/fiolin når de er 7. For egen del skal jeg kjøpe meg ett billig brukt piano nå i høst sånn at jeg skal få lære meg meg å spille. Ungene skal få lov til å bestemme selv og jeg er enig at det fort blir ett rotterace mot klokka for å rekke alt mulig hvis man deltar i mange ting. At man som forleldre velger å la barna ha en tid før man begynner på skole uten masse aktiviteter høres helt greit ut for meg. Uansett så er det bare du og mannen din som kan kjenne på mavefølelsen om dere vil at de små skal delta i organiserte aktiviteter. Det vi gjør er akkurat nå rett for oss, om ett år kan det være at vi vurderer anderledes. Kos deg med gutta i heiemen du phantomet og ikke la dere presse inn i noe som føles som feil for dere )
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå