Gå til innhold

Grøt

Sanasol har 2 herlige jenter

Anbefalte innlegg

Skrevet

Enda et spørsmål mens jeg er så godt i gang og babyen sover ;-)

Mia er lei av risgrøt, så vi har gått over til en grøt med eple og pære fra Hipp. Aner ikke om det er hvete eller hva, det står faktisk ikke. Men jeg synes den er så tyntflytende, lurer jo på om det er riktig.

Dere som gir grøt, hva slags type bruker dere og hvor tykk blander dere den?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi er fortsatt ikke oppe i fulle posjoner, så jeg følger aldri blandingsforholdet som står bak på pakkene. PappaBellen pleier å lage "sement" når han lager grøt, jeg lager litt mer "mouse" aktig:)

Jeg har gjerne flere pakker grøt stående og varierer mellom Hipp, Neslé og Småfolk. Hipp inneholder visst mindre jern enn de andre merkene, men er til gjengjeld økologisk.

Skrevet

Vi bruker risgrøt, da den falt best i smak. Men har prøvd både mais og hvete. Blander foreløpig ganske tynn og bruker visp så den blir litt sånn kremet. Den glir ned på høykant!

Jeg har ikke blandet noe i grøten, da jeg ikke vil at Erica skal lære seg at grøt er så søtt. Så gir vi heller frukt til dessert.

Skrevet

Tror det er avhengig av hvilken grøt det er. Jeg følger stort sett "oppskriften" på pakken (sånn ca). Da vi brukte havregrøt synes jeg ofte at den ble litt i tykkeste laget, og Maja hadde litt problemer med å få svelget det ned (var ikke så begeistret for grøt heller enda). Men da vi gikk over til hvetegrøt, var den mye mer tyntflytende, og lettere å få ned.

Skrevet

Her kan ikke jeg hjelpe deg. Trenger tips selv til når jeg skal begynne å gi Adrian grøt

Skrevet

Vi bruker litt forskjellige grøter, bl a den fra Hipp. Blander den så tykk som jeg vil at den skal være. Har ofte litt frukt i grøt for at det ska bli litt variert smak.

Skrevet

Vi gir risgrøt og maisgrøt, begge deler blir godt mottatt etter et par tre skjeer :-)

Jeg blander dem ganske tynne, men ikke helt flytende heller, er så redd det skal stoppe helt opp i magen til lillemor :-)

Skrevet

For det første burde det jo stå på innholdsfortegnelsen om det er hvete eller havre i den, det er lovpålagt! Når det gjelder hvor tykk den blir så kommer det jo litt an på om du bruker vann, morsmelk eller morsmelkerstatning i grøten. Lager du den med morsmelk, så vil den bli tynnere. Om du bruker vann eller morsmelkerstatning, så er det bare å bruke litt eksrta da,om du syns den blir veldig tykk, går helt fint det, så lenge du ikke bruker mer grøtpulver enn angitt, da blir porsjonen for stor. Fra du begynner med grøt, og opp til de er rundt 8 mnd skal man bruke ca 3/4dl grøtpulver, og 1dl etter at de har blitt 8 mnd.

Til 3/4dl pulver har jeg brukt ca 80ml morsmelk eller 90ml vann/mme. Og nå som jeg bruker 1dl pulver, bruker jeg ca 90ml morsmelk. Bruker mais- og risgrøt, fordi han har melkeallergi. Fant også en med kornblanding med eple og banan, som kan brukes fra 8mnd som skal tilbederes med melk, men denne kunne inneholde spor av melk, så jeg prøvde meg frem en gang, det gikk greit, så nå blander jeg litt av den i mais eller risgrøten, for å få litt variasjon innimellom :)

Til deg som ikke hadde begynnt med grøt ennå: Mais- og risgrøt er fint og begynne med, og bruk helst morsmelk i den om du har, denne hjelper magen til å lettere fordøye den nye maten som barnet får. Lag grøten veeeldig tynn de første gangene, og gi bare 2-3 små sjeier. Er lett å bli ivrig å tenke at dette gikk jo fint, men magen må få vennt seg til det, så gir du heller 3-4 sjeer etter noen dager, osv. Etter en mnd med grøt på kvelden, kan du innføre grøt før den første kvilen på formiddagen, da sover barnet som regel lenger også etter hvert :)

Når grøten er godt innarbeidet kan du begynne å koge gulrot og potet i usaltet vann, og så mose dette sammen med bittelitt morsmelk. Det gjør som sagt det lettere for magen å fordøye, og så blir ikke smaken helt ukkjennt, siden du har melk i.

Lykke til :)

Skrevet

Et annet tips er at melka eller vannet ikke må være kokvarmt når man blander det i grøten, da blir det bare en seig masse, den bør ikke være varmere enn ca 45-50 grader, husk å kjenne at det ikke er for varmt før du gir den til barnet :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...