Gå til innhold

Hjelp, har blitt innkalt til sivilforsvaret!


simsalabima

Anbefalte innlegg

Fikk brev i posten at jeg har blitt innkalt til sivilforsvaret. Må kanskje på 3 ukers kurs! Men det går jo ikke. Har jo termin om 4 uker, he he.. Noen andre? Får ringe dem i morgen å si at det der går jo ikke..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ring dem du, har nok sjedd en feil ;)

Jenter/Damer som har barn skal (såvidt jeg vet, skyt meg om jeg tar feil) ikke kunne bli innkalt til sivilforsvaret :)

Ordner seg nok ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*ler*

 

Mener at kvinner over 30 år, (som ikke har barn) kan bli innkalt

til forsvaret. Hadde jaggu takket ja jeg, hvis de hadde innkalt meg :o)

Men jeg går ikke innenfor den katogorien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De har nok lov til å innkalle jenter til førstegangstjeneste ja!

De begynte vel såvidt med det i fjor om jeg ikke husker feil! Så iløåpet av de nærmeste årene så kommer alle jentene til å bli innkalt, men det er bare guttene som MÅ inn enda! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble nysgjerrig på dette, jeg, så sjekket sivilforsvarets nettsider. Kvinner mellom 18 og 40 kan bli innkalt til tjeneste, kurs på 3 uker - IKKE det samme som førstegangstjeneste/militæret. Men man får jo fritak grunnet graviditet/helse o.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det samme skjedde med venninnen min da hun nettopp hadde fått sin førstefødte for 2 år siden. Dagen hun kom hjem i fra sykehuset, lå innkalesen til sivilforsvaret i postkassen. Hun var like fortvilet som deg og tenkte at hun måtte stille opp mens hun hadde den nyfødte med seg.

Ringter dagen etter til sivilforsvaret og fortalte hvordan situasjonen hannes var. De sa de ikke hadde oversikt over slike familie situasjoner og hun kunne se bort i fra innkalesen.

 

Du får ringe i morgen og forklare livssituasjonen din.

Lykke til med den lille.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mener å ha hørt at de uansett ikke kan tvinge kvinnene inn på samma måte som menn jeg...stemmer dette ?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lompa!!!du har helt rett!!!!

Vel sivil forsvaret er jo ikke FORSVARET! Så man dør ikke.. hehe! men det er jo bare å sende de en bekreftelse på termin hvis de skulle bli vanskelige.

Har selv år i forsvaret, HÆREN. Og min beste tid så langt i livet ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar alle mann! Har akkurat vært hos en venninne nå og spist masse eplepai, med is og vaniljesaus:) nam nam , er helt kvalm jeg. Tar det ikke så tungt det med sivilforsvaret altså:) Hvis de er vankelige skal jeg pigedø stille opp med baby, skitne bleier, amming og det hele. Da sender de meg nok fort hjem:) he he

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk oxo innkallelse da jeg var gravid med første. Sendte dem bare en kopi av terminbekreftelse, så var den saken ute av verden =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk innkallelse rett før jeg var 5 mnd på vei, troppet opp og viste magen, og fikk "utsettelse". Med det menes at jeg kan bli kalt inn igjen etter et år eller to, men det er mulig de ikke vil gjøre det. Det er faktisk straffbart å ikke møte opp uten å ha gyldig grunn. Skjemaet du fikk i posten må du sende inn, og evt legeerklæring med bekreftelse av termin hvis de ber om det(men det gjorde de altså ikke med meg).

 

Se på nettsiden deres for mer informasjon, alle i rett alder kan kalles inn, og de har like mye mulighet til å tvinge kvinner som menn. Det er grunnlovsbestemt, tror jeg, at du må tjene hvis du blir innkalt og ikke har gyldig (medisinsk? står forklart i informasjonen du får) grunn til å slippe.

 

Jeg synes ikke det ser avskrekkende ut å være i sivilforsvaret i det hele tatt, en kan jo be om å havne i førstehjelpen og lære masse nyttig om dét, eller noe annet en er interessert i :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...