Anonym bruker Skrevet 30. august 2007 #1 Skrevet 30. august 2007 Jeg er hjemmeværende, men har søkt på skole. Hvis jeg kommer inn begynner jeg på mandag. Jeg er da 30+6 uker. Samboeren min jobber fullt i forsvaret. Lurte litt på om han kunne ta pappa perm eller går ikke det siden jeg ikke jobber. Kan noen hjelpe meg med hva jeg har krav på økonomisk?
Tussa og Sofie Skrevet 30. august 2007 #2 Skrevet 30. august 2007 Jeg er ikke sikker på dette, så andre må korrigere hvis det jeg sier er feil. Men jeg tror mor må ha jobbet i 6 av 10 siste mnd for at far også skal kunne ta sin permisjon med lønn. Siden du har vært hjemmeværende tror jeg dere kun har krav på engangsbeløpet på rund 30 000,- men ingen permisjon for far. Med mindre han tar dette uten lønn eller gjør en avtale med forsvaret. Som sagt dette er jeg absolutt ikke sikker på...
Ginger-mor Skrevet 30. august 2007 #3 Skrevet 30. august 2007 Er ganske sikker på at han kan ta pappaperm (med foreldrepenger) mens du er i utdanning, med unntak av 3 uker før og 6 uker etter fødsel som er forbeholdt deg. Da er det kanskje på tide å si i fra til forsvaret om ikke så lenge (har ikke satt meg inn i tidsfrister, men vet at arbeidsgiver må ha beskjed en stund i forveien). Hvis du ikke har vært student det siste halvåret, har du desverre ikke rett på fødselspenger fra Lånekassa, men du har rett på engangsstødnad fra NAV (ca. 33 000 kr), siden du ikke skal motta foreldrepenger pga jobb. Dessuten kommer jo barnetrygden automatisk etter at barnet er født.
line_n & sara Skrevet 30. august 2007 #4 Skrevet 30. august 2007 jeg går selv på skole, og mottar støtte fra lånekassa, er også 30 uker, siden jeg gikk på skole i fjor (og da 6 mnd før termin) blir mye av støtten fra lånekassa gjort om til stipend (pluss litt forsørgerstipend) jeg tror ikke du vil få noe støtte fra lånekassa i år, siden søknadsfristen gikk ut 15/8 (du ville heller ikke fått stipend, hvis du ikke gikk på skole i fjor) det ser ut til at eneste alternativ for deg, er å satse på engangs stønaden, den er ikke mye å skryte av, ca 33 000 i en engangsutbetaling. disse pengene skal da rekke til neste inntekt/studielån kommer.. (du kan nok søke studielån til våren, tror jeg) samboern burde helt klart ta hele permisjonen! og være villig til å gi deg "lommepenger" og kjøpe utstyr, klær og bleier! hva du skal gjøre med skoleplassen din rundt og etter fødselen, må du ta opp med skolen! men alt ordner seg! du kan jo også ringe til trygdekontoret/nav for å høre om du har andre rettigheter.
Ginger-mor Skrevet 30. august 2007 #5 Skrevet 30. august 2007 Jeg limer inn dette fra NAV sine sider: Når bare far har rett til foreldrepenger: Når foreldrene bor sammen, men bare far har arbeidet 6 av de siste 10 månedene før fødsel er stønadstiden 29 uker med 100 % dekningsgrad og 39 uker med 80 % dekningsgrad. Det er trukket fra uker som er forbeholdt mor (3 uker før og 6 uker etter fødselen) og fedrekvoten (6 uker). Det stilles spesielle krav til mor når far skal ta ut foreldrepenger som ikke er fedrekvoten, se nedenfor. Mor kan ha rett til engangsstønad. Spesielle krav til mor når far skal ta ut foreldrepenger: Når far skal ta ut foreldrepenger som ikke er fedrekvote, er det en forutsetning at mor enten: arbeider helt eller delvis, tar offentlig utdanning på heltid, studerer i kombinasjon med arbeid som til sammen blir heltid, på grunn av sykdom eller skade er helt avhengig av hjelp til å ta seg av barnet eller er innlagt i helseinstitusjon og ikke kan ta seg av barnet Dersom mor etter fødsel arbeider minst 75% av full arbeidstid, kan far få foreldrepenger ut i fra at mor arbeider full tid. Arbeider mor mindre enn 75 % av full arbeidstid, reduseres fars foreldepenger tilsvarende reduksjonen i mors arbeidstid.
Ginger-mor Skrevet 30. august 2007 #6 Skrevet 30. august 2007 Enig med line_n Samboeren din bør (økonomisk sett) ta så mye som mulig av permisjonen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå