Gå til innhold

Dette sa de på SIV ang gravide som er koniserte

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg var der på ul i dag, uke 25, for å sjekke livmorhalsen. Legen min som sendte meg dit, ettersom jeg er konisert. Jeg spurte legen på sykehuset om koniserte faktisk skal ha ekstra oppfølging, og sa at jeg opplever at leger mener veldig forskjellig. Legen på sykehuset var helt klar på man skal ha ekstra oppfølging. Jeg fikk altså ul i dag, og skal tilbake om 3 uker. Alt var bra, men skal tilbake om 3 uker for å se om det har skjedd en endring med livmorhalsen, ettersom dette er kritiske uker for et barn å bli født. Ved neste ul skal det avgjøres om jeg fortsatt trenger ekstra kontroller.

Helt utrolig hvor forskjellig leger mener om dette, blir helt provosert!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Unnskyld at jeg spør, men hva er konsisert??

Skrevet

Konisert er man hvis man har fjernet en bit av livmorhalsen med laser.(Laser-conisering)

Den biten er oftest kjegleformet, derav navnet konisert (kone=cone=kjegle)

Skrevet

Høh?? Jeg er i uke 35 nå, å ble konisert i september i fjor. Jeg har IKKE fått noen ekstra oppfølging ang kontroller og UL. Har jo vært hos både lege og jm og det står i papirene mine at jeg er konisert, men de har ikke sagt noe om det.. De sa ingenting når jeg var på UL på sykehuset heller om koniseringa. Må være noe forskjell fra plass til plass, men det er jo også merkelig..

Skrevet

Jeg ble konisert i november og ble gravid i januar. Legene på sykehuse mener det ikke skal ha noe å si med de nye teknikkene de bruker i dag. De tar ikke så store områder. (Må vel være forskjellig fra pers til pers skulle en tro men....)

Fastlegen min sier omtrent det samme, men jeg er nå i 33. uke og babyen ligger laaaaangt nede i bekkenet og kan komme når som helst egentlig. Skal ta det helt med ro og helst ikke gjøre noe som helst. Legen min nevner også da konisering som en ingrediens oppi dette.

Blir litt forvirra ja hva som egentlig er riktig. Men noe ekstra oppfølging pga koniseringen har jeg altså ikke fått.

Skrevet

Hei jeg var satt opp til konisering nå i august men pga graviditet tok de ikke sjansen.Det er ikke uvanlig å foreta konisering helt i starten av graviditet, men siden jeg har mistet i sa 7 ganger mente de det var best å vente.

Jeg blir fulgt opp med prøver ca 2 hver mnd gjennom svangerskapet, og om alt går bra denne gangen foretar de koniseringen ca 8 uker etter fødsel.

Av og til kan en konisering føre til for tidlig fødsel , men det er i de tilfellene hvor de har fjernet en god del.

Skrevet

Ja, det er det jeg også har hørt. det kommer litt an på hvor mye en har fjernet.

Men den nye laserteknikken er noe helt annet enn det de gjorde i gamle dager, så er en operert med leec eller hva det nå heter, så er det ytterst sjelden en føder for tidlig.

Jeg tenkte høre med jordmor om dette siden min søster fikk litt ekstra oppfølging.

Blir spennende å se hva de sier. Jeg er konisert på Ullevål og skal føde samme sted, så jeg går utifra at de har noen faste retningslinjer de følger?!?

Skrevet

De målte tappen min på ord.ul for å få ett standard mål, så skal jeg tilbake i uke 26. Men det er vel det hele ja. Er som det står skrevet lengre opp her at side de nå bruker laser så er det veldig sjelden de må inn å sette på strikk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...