Tulletutta Skrevet 30. august 2007 #1 Skrevet 30. august 2007 Eg og samboeren min er blitt einig i at smokk skal lillegull ikkje ha. Mener det ikkje er nødvendig, så blir babyen så avhengig av dette.. Lurer på om det er nokon andre som har tenkt dette. Eg har ikkje barn fra før så det kan godt hende eg forandre meining etter at babyen er kommet da..
L-O-V-E&prinsen+spireimagen:) Skrevet 30. august 2007 #2 Skrevet 30. august 2007 vi får se an ungen. kan hende den har et sinnsykt suge behov, og da er det greit med smokk. men vil først og fremst ha ammingen i orden før jeg begynner med smokk ja.
sivilivikivi Skrevet 30. august 2007 #3 Skrevet 30. august 2007 Før så tenkte jeg at babyen min ikke skulle ha smokk! Men nå så tenker jeg at hun skal få det, fordi jeg har sett barn som bruker tommelen sin istedenfor. Og de tommlene er ikke pene, noen av de er ganske røde og huden har sprukket opp! Og dessuten tar det lenger tid for et barn å slutte med tommel en smokk!
Lisa*5november* Skrevet 30. august 2007 #4 Skrevet 30. august 2007 Har ikke tenkt så veldig mye på det, men om junior ikke trenger eller har behov for smokk, så er nok det det beste. Må nok bare se ann situasjonen tenker jeg.
Surfinia Skrevet 30. august 2007 #5 Skrevet 30. august 2007 Er det ikke slik at bruk av smokk er med på å minske risikoen for krybbedød? Mener jeg har lest det noen steder..... Noen som vet?
Ranveig R Skrevet 30. august 2007 #6 Skrevet 30. august 2007 For meg så blir det litt som å sette seg ned på førehand og bestemme seg for at ungen f.eks. skal sove heile natta frå den er 4 veker gamal ) Førstemann hadde eit enormt sugebehov. Han låg tilkobla puppen så å seie konstant. Han sov aldri med mindre han hadde noko til å suge på - og han nekta plent å ta smokk. Eg hadde omtrent gitt kva som helst for å få han til å begynne... Men av ein eller annan merkeleg grunn bestemte vi oss for å gjere eit siste forsøk då han var omtrent 5 mnd gamal, og plutseleg godtok han smokken. Det var rett og slett ei ny tidsrekning for oss, no kunne pappaen få ungen til å sovne, eg slapp å amme han i søvn, og så begynte han omsider å sove litt meir på dagtid. På det tidspunktet var eg overbevist om at smokken var den største oppfinnelsen gjennom tidene ;o) Vi har heller ikkje hatt noko problem med avhengighet av smokken, han har alltid berre fått ha smokken i forbindelse med soving (+ som ekstra trøst ved sjukdom), og han slutta av seg sjølv då han var ca 15 mnd. Dersom denne babyen ikkje treng smokk skal vi sjølvsagt ikkje prøve å tvinge den på ho, men dersom ho har det same sugebehovet som storebroren hadde så håpar eg inderleg at ho godtar smokken utan for mykje mas, for den kan vere ei velsigning!
Anne-B. Skrevet 30. august 2007 #7 Skrevet 30. august 2007 Om hun får voldsomt sugebehov, så gir jeg smokk. Såpass fred unner jeg meg selv og ungen. Datra mi hadde veldig sugebehov, og da ble smokken redningen, for hun kunne ikke henge på puppen hele tida, da fikk hun bare vondt i magen. Og etter å ha slitt med kolikk en måneds tid, så gadd jeg ikke. Det er supert om hun ikke vil ha smokk, men om hun trenger den, så syns jeg det er helt greit det og.
Anonym bruker Skrevet 30. august 2007 #8 Skrevet 30. august 2007 mye lettere å slutte med smukk enn med tommel. Kan ikke akkurat rive av tommelen.
Ginger-mor Skrevet 30. august 2007 #9 Skrevet 30. august 2007 Jeg også tenker på dette med tommelen... Hvis babyen klarer deg uten verken smokk eller tommel, så er jo det det beste, men jeg foretrekker nok en smokk framfor tommelen, altså. Hadde noen i familien som sugde på tommelen lenge og det påvirket helt klart tannstillingen
vero:o) Skrevet 30. august 2007 #10 Skrevet 30. august 2007 jo smokk skal vi ha :)hvis barnet vill ta den da.ikke alle som vill ha...de sier det er bra for sugerefleksen og... har sett sånne nye smokker nå som er litt innhulte som er bra for at barnet ikke skal få utstående tenner eller noe lignende
Bine66 Skrevet 30. august 2007 #11 Skrevet 30. august 2007 Hvis babyen vil, så vær så god. Ikke noe fare med det !!! Tenker også det samme som en del andre. Lettere å avvenne smukk enn tommelen. Også har jeg lest at når barnet bruker smukk minsker det drastisk sjansene for at barnet dø av krybbedød.
Willy Wonka Skrevet 30. august 2007 #12 Skrevet 30. august 2007 Hi....er det ikke lurt å se an hvilke behov før dere bestemmer dere for en slik ting?? "babyen min skal ikke ha smokk"......kanskje du får en baby med et enormt sutte/sugebehov og bruker puppen din som smokk.....tenker du vil tenke annerledes da,jeg
babyprincess Skrevet 30. august 2007 #13 Skrevet 30. august 2007 hvis babyen ikke får smokk, begynner den ofte å sutte på tommelen...! Å for å si det sånn...det er enklere å få barn til å kvitte seg med en smokk enn med en tommel...! De som sutter på fingeren i en alder av 13+ er de som ikke fikk smokk som små... Tihi:-)
Fabelaktiv Skrevet 30. august 2007 #14 Skrevet 30. august 2007 Da jeg fikk min lille jente så ville de på prematuravdelingen at jeg prøvde å venne henne til smokk fordi (som tidligere nevnt) så er det med på å redusere faren for krybbedød og å gi barnet noe tilfredsstillelse for suttebehovet. Vil ikke barnet ha smokk så greit, men jeg vil iallefall prøve ulike smokker før jeg "gir opp"
Tulletutta Skrevet 30. august 2007 Forfatter #15 Skrevet 30. august 2007 Litt greit å se ka andre meiner, kan nok kjøpe smokk å ha til babyen liggende for å sjå. Veit at eg som baby brukte smokk mykje, det er helst sambo som har sånne meininger. Eg veit at dei kjeme i fra mammo og søsteren han som ikkje har brukt smokk på nokon av sine barn. Trur eg skal snike meg til å kjøpe nokon smokker..
Mamma'n til Tobias♥ Skrevet 30. august 2007 #16 Skrevet 30. august 2007 Skal visst minske risikoen for krybbedød ja så jeg håper småen min vil ha smokk!!
Gjest Skrevet 30. august 2007 #17 Skrevet 30. august 2007 har hun stort suge behov,så har jeg smokken klar:) men ikke alle vil ha smokk,min nr tre hadde enormt sutte behov,men brekte seg bare når jeg prøvde med smokken..
Anonym bruker Skrevet 30. august 2007 #18 Skrevet 30. august 2007 jeg hadde bestemt meg på forhånd for ikke å bruke smokk. Og fikk en m et enormt sugebehov, at han lå ved puppen i timesvis. Spesielt på kvelden, da var puppingen bare avbrutt av stell imellom og så var det og legge til fra pupp til pupp. På kontroll etter 14 dager anbefalte helsesøster på det sterkeste at jeg vurderte smokk, ettersom jeg selv ble brukt som det:-( men ventet ennå en uke og da ville han ikke ha!! Har prøvd ALT som er av smokker, har kjøpt lateks, silikon, ulike former, størrelser, alt i flere runder i håp om at han ville ha. Ingen har virket. Har ikke sugd på tommelen heller da, men har vært helt vill etter puppen. Til dere som ikke vil bruke smokk: ha hvertfall et par liggende klare så kan dere prøve hvis ammingen går bra. Var for lenge å vente tre uker hvertfall. Å bli brukt som smokk er vondt og slitsomt!!:-( Neste skal få smokken i munnen før han får puppen, hehe.
Gjest Skrevet 30. august 2007 #19 Skrevet 30. august 2007 Da jeg fikk den første jenta hang hun på puppen min til alle døgnets tider, hun ville ikke ha smokk og jeg ble sliten og sår da hun hadde et stort sugebehov. Etter 6 mnd tok hun plutselig smokk, men brukte denne kun til hun var året. De andre to jentene har brukt smokk, og sluttet med den i to års alderen uten problemer. Gutten derimot ville absolutt ikke ha smokk (jeg førsøkte også alt av smokktyper), kun pupp ville han ha, og det var ganske slitsomt. Jeg ammet han allikevel i 17 mnd. Denne lille tulla håper jeg tar smokk. Har et lite lager. Ingen av ungene har skjev tannstilling eller hatt tomelsugingsbehov, og jeg har passet på at smokken ikke skal være et tilbud lenge etter to-års dagen. Selv var jeg både smokk og tommel unge, og sugde på tommelen i smug til jeg var ganske stor. Heldigvis bærer ikke tennene synlig preg av dette, men fremdeles.. hvis jeg blir veeeeldig trøtt og ser på tv.. kommer tommelen automatisk opp mot munnen (hehe), så det sitter godt i dette behovet !
linda87<3 Nathalie 5/9<3 Skrevet 30. august 2007 #20 Skrevet 30. august 2007 Smokk skal visst redusere risikoen for krybbedød, så min skal få smokk
pilutt1 Skrevet 30. august 2007 #21 Skrevet 30. august 2007 Jepp, har hørt det jeg og. Var det noe med at bruk av smokk forhindret tungen å komme for langt bak i svelget tro?
mamamaria Skrevet 30. august 2007 #22 Skrevet 30. august 2007 Mine 2 eldste ville ha smokk og har fint klart å venne seg av med den etterhvert. Eldstejenta har desverre utstående tenner nå, tror det kan være pga smokken, men hun er jo snart 10 år allerede og på den tiden hadde de ikke så mye valg når det gjald smokker, finnes mange bra smokker nå som skal motvirke utstående tenner. Nr 2 har helt fine tenner enn så lenge, men har ikke mista alt ennå. Nr 3 ville absolutt ikke ha smokk... først sugde han litt på fingrene, men det slutta han også veldig fort med. Han har aldri hatt like stort sugebehov som sine storesøsken. Kun i begynnelsen som nyfødt, har virkelig prøvd å få han til å ta smokken, siden han var fulltids-tilkobla puppen. Men etterhvert så gikk det veldig bra. Han har alltid hatt smokk tilgjengelig i senga, men har alltid spytta den ut igjen. Han er nå 2,5 og det ligger fortsatt smokk i senga, han synes det er moro å leke med den... tar den i munnen og ser hvor langt han klarer å spytte den ;-))) Mens de 2 store har hatt smokk til de var 3 år (kun i sengen siste året) Som mange andre har skrevet her.... hvis babyen din har stor sugebehov, prøv smokk! Bedre det enn at de henger på puppen hele tiden eller begynner å suge på tommelen, for den er veldig vanskelig å venne av med. Merker også nå at det har vært mye vanskeligere å trøste minstemann, siden han ikke hadde smokk. For de 2 eldste var smokken trøst uansett hva som skjedde. Er også greit som 'propp' når de er veldig bråkete/grinete... hehe.. Klart jeg ser fordel nå at jeg slipper å tenke på avvenning med minstemann, men han er mye vanskeligere å venne av m flasken igjen, selv om han for lengst kan drikke fra vanlig kopp. Flasken er hans måte å være litt "baby" av og til.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå