Gå til innhold

Kan noen svare på dette?? Ang samlivsbrudd.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg legger dette ut for anonym på småtroll 1-2 jeg siden jeg vet så lite om sånt og ikke kan svare selv.

Dessverre ser det ut som det nærmer seg samlivsbrudd her. Jeg er så og si alenemor slik det er selv om samboer er arbeidsledig og går hjemme. Han hjelper meg ikke og har store økonomiske vanskeligheter. Han sitter mer foran dataen enn han er sammen med ungene så jeg gjør alt det daglige mens han sitter oppe hele natta og sover gjerne til kl 11-12.

Så jeg lurer på hvordan dette med samlivsbrudd fungerer? Vi har vel en stående avtale på 50 - 50 men om han er i stand til å oppfylle denne vet jeg ikke.

1. deles barnehageutgifter og andre utgifter f eks klær osv likt da?

2. har han like stor rett til å ha femåringen annen hver uke som ettåringen? Jeg er redd han ikke takler å ha fulltidsansvar for babyen.

3. Har jeg rett på NOE økonomisk støtte i det hele tatt? regner med 50 - 50 og jeg er i full jobb. Men tjener ikke all verden.

4, Nå har begge ungene plass i barnehage her. Hvis han flytter lengre unna, f eks til byen, har ungene to forskjellige bhg plasser da??

håper noen kan svare evt legge det ut på skravle, jeg føler for å være anonym foreløpig :)

Anonym

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan svare hva jeg tror, og så kan alle andre rette på meg:) Litt lite trafikk her inne nå.

1. deles barnehageutgifter og andre utgifter f eks klær osv likt da?

Ja, om ikke annet er avtalt.

2. har han like stor rett til å ha femåringen annen hver uke som ettåringen? Jeg er redd han ikke takler å ha fulltidsansvar for babyen.

Ja, om du ikke setter deg i mot det. Det er sjelden at det blir bestemt 50/50 deling, og spesielt ikke om barnet er under 3 år.

3. Har jeg rett på NOE økonomisk støtte i det hele tatt? regner med 50 - 50 og jeg er i full jobb. Men tjener ikke all verden.

Økonomisk sett så burde vel igrunnen du ha 60%, så får du mer støtte. Dobbel barnetryg og kanskje overgangstønad. Har et vennepar som laget en 3 års plan der faren har de litt mer enn mora. OS pengene går til felles ufgifter til barna.

4, Nå har begge ungene plass i barnehage her. Hvis han flytter lengre unna, f eks til byen, har ungene to forskjellige bhg plasser da??

Han kan vel ikke flytte om dere har delt omsorg, uten at du gir tilatelse. Tror de helst ser at barnet går i samme bhg, men alt er vel mulig.

Rett meg gjerne:)

Skrevet

For det første så bør du søke om overgangsstønad hos NAV, det har du krav på siden du har barn under 7 år. Som alenemor kan du oxo søke om å få dekt utgifter til barnepass. Har oxo hørt at fedre ikke kan kreve å ha ungene på overnatting før de er fylt 2 år, og hvis du mener at faren ikke greier å ta seg av barna som han bør, så må NAV høre på deg oxo.

Hvis han flytter langt unna, så må han selv søke bhg. plass der han bor.

Han faren hørtes veldig ut som eksen min,og han har nå jentene sine en og en,ennenhver helg. Så det er ikke sikkert at du trenger å bekymre deg. Kan jo hende han har sagt 50/50 bare for at han var sikker på at du ikke kom til å flytte oxo? og at det blir en annen låt når alvoret viser seg?

Håper det løste seg litt for deg, for du får hjelp til at både du og barna skal klare dere normalt bra ved samlivsbrudd.

Ønsker deg masse lykke til hvertfall :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...