Gå til innhold

Spm ang trøske...

Anbefalte innlegg

Skrevet

har fått skrevet ut Mycostatin(?) i dag, til meg og barnet.

Hva gjorde dere for å få snarlig bedring? Jeg har fått sår som ser ut som små snitt akkurat i overgangen mellom knoppen, er det vanlig i forb. med trøske? Det gjør veeeldig vondt når jeg ammer...

Legger oppklippet bomullslaken inne i innlegget. Dette bytter jeg etter hver amming nå. Byttet dere innlegget også etter hver amming?

Hva annet må jeg tenke på??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

hei! :)

jenten min fikk trøske, men jeg oppdaget det tidlig før jeg ble smittet. så jeg fikk det ikke. fikk mycostantin vi også, men følte det ikke tok det helt enda vi holdt på i måneder... tilslutt ble jeg tipset om å prøve med farris. det hjalp! og trøsken ble borte etter bare noen dager. tok selvfølgelig mycostantin-kuren helt ut også, men i tillegg smurte jeg lillemor i munnen med en klut dyppet i farris. hver morgen og kveld. :)

da først gikk det bort.

håper dere får bukt med det! masse god bedring! :)

Skrevet

Hei

Farris funket også veldig godt på oss, etter 5 uker uten bedring med mycostantin begynte vi med farris. Det skal virke fortere hvis man starter så tidlig som mulig med det. Men husk at du må smøre det på brystvortene dine også ikke bare i babyens munn. Jeg fikk beskjed om å bruke det i minst 2 uker selv om soppen var borte.

Et annet tips er å bruke grapefrukt kjerneetrakt, smør det på brystvortet etter hver amming, det kan gjøre veldig vondt hvis du er sår, da kan du med fordel tynne det ut før du smører på. Det skal ta soppen i løpet av et par dager. Hvis babyen ikke vil die pga av smaken av grapefrukten kan du pumpe og gi i flaske eller kopp de dagene du bruker det. Hos meg var det ikke noe problem, gutten så ikke ut til å reagere på det. Men bare husk at du smører på rett etter amming så det meste er bort til neste måltid.

Det som funket her var farris til mor og barn pluss grapefrukt kjerneestrakt til mor. Det kan du kjøpe på helsekosten, har det også på apoteket, men der heter det noe annet som jeg ikke husker.

Lykke til med soppen, og husk det går over selv om det er veldig vondt mens det pågår

Skrevet

Hei igjen.

Glemte å si at det er super viktig å bytte ammeinnlegg etter hver amming, vask også sengetøy, bh og alt annet som kan ha vært i kontakt med melken ofte og på minst 60 grader. Husk også god hånd hygiene etter bleieskift og toaletbesøk.

Skrevet

Hvordan VET man det er trøske...?

Kid'n min har noen hvite prikker på tungen, og det har begynt å klø når jeg ammer. Skal jeg ta en tur til legen i morgen kanskje?

Skrevet

Det såret du beskriver, hadde jeg også med min nr to da jeg ammet han. Han hadde trøske...

Sinnsykt vondt å amme.

Men jeg opplevde at det grodde forholdsvis raskt da jeg endelig fikk den Mycostatin salven å smøre på.

Ellers anbefaler jeg LUFT! Har du mulighet til å unngå ammeinnlegg, bruke bomullsbh og sove naken, så er det det aller beste mot soppen. Den trenger et varmt fuktig miljø for å trives... Hjelper veldig godt på meg, så jeg anbefaler å forsøke.

Nå tar jeg bare på innlegg på den ledige puppen under amming, også fjerner jeg den etterpå. Selv om lillemor har trøske, så har jeg ikke fått sår, heldigvis.

Forskjellen kom da jeg begynte å sove naken, all kløe og svie og antydniger til sopp ble borte så og si over natta.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...