FuriLaks Skrevet 30. august 2007 #1 Skrevet 30. august 2007 lagt på ryggen når det strider så i mot kroppens fysikk og naturens lover? Fordi jordmor lettere har oversikt, har jeg hørt. HMmm. Halloo? Jeg ble ikke akkurat motarbeida, men følte ikke at jeg fikk ordentlig støtte i at jeg ville føde sittende/ stående. Er det noen som kan gjøre meg litt klokere?
ano nym Skrevet 30. august 2007 #2 Skrevet 30. august 2007 Det har jeg lurt på også! Tyngdekraften må jo bidra veldig, eller?
Gjest Skrevet 30. august 2007 #3 Skrevet 30. august 2007 Fordi det er lettest å få presset skikkelig i den stillingen? Var hvertfall det jm sa til meg når jeg hadde prøvd et par andre stillinger å ikke klarte å få tuppa ut, etter 5 min og 3 pressrier på rygg var tuppa ute.. Og da hadde jeg presset LEEEENGE!
*Lykkelita*2barnsmor Skrevet 30. august 2007 #4 Skrevet 30. august 2007 Jeg har inntrykk av at det er mer vanlig nå at den fødende får bestemme selv? Jeg måtte til slutt ha KS, men hadde fått lov å føde på hvilken som helst måte ellers. Av de jeg kjenner som er på min alder som har fått barn, har ingen født liggende.....
LisseUmmaNuddeAtteJamPjøver Skrevet 30. august 2007 #5 Skrevet 30. august 2007 Rett og slett fordi det er enklest for jordmor og lege å komme til. Den mest ideelle fødestilling er å sitte på huk, men det er ikke alle som klarer å sitte så lenge i den stillingen, i tillegg til at fødselskanalen blir "skjult" for fødselshjelperen, så da ender vel de fleste på rygg.
nati, knotten & lille karamell Skrevet 30. august 2007 #6 Skrevet 30. august 2007 Fordi vi ikke er menn
Gjest Skrevet 30. august 2007 #7 Skrevet 30. august 2007 Jeg födte på riksen - Jordmor anbef meg å ligge - sitte på rygg om jeg ville hvile - ellers så anbef hun ikke ligge på rygg - Jeg hang primärt over en saccosekk oppi sengen min - de måtte å snu meg på rygg da dattern måtte tas med vakum
gunnelisa*fikk jente 06.01.07* Skrevet 30. august 2007 #8 Skrevet 30. august 2007 Når jeg fødte minsta, så lå jeg på sida. Var mye mye bedre enn å ligge på ryggen , mye lettere å presse, og bedre for bekkenet. ( hadde en heftig bekkenløsning)
FuriLaks Skrevet 30. august 2007 Forfatter #9 Skrevet 30. august 2007 Ja, tyngdekraften og det at bekkenet får 30 % mindre åpning liggende på rygg burde jo være greie indikasjoner på at det ikke lønner seg å ligge på ryggen. Jeg har bare hørt om så mange som har født liggende og syns det er litt rart. Jeg er overbevist om at mine bekkenproblemer fikk skikkelig næring av jeg måtte ned på rygg med beina opp og ut.. (Jeg var nødt da, ham måtte ut fort.) Syns alle jordmødre burde oppfordre til å føde oppreist. Sikkert mange som gjør det også da. Hørte en litt ekstrem historie der den fødende veldig gjerne ville opp å føde hvorpå jordmora som hadde ryggproblemer beordret henne ned på rygg fordi HUN ikke klarte å ta i mot annerledes... Haha, den var litt drøy!
Gjest Skrevet 30. august 2007 #10 Skrevet 30. august 2007 For min egen del må jeg si at jeg hadde store planer å føde stående, begge gangene. Men når riene holder på som værst og det værker nedover beina kan jeg ikke skjønne åssen jeg skulle klart det. Så begge gangene har jeg endt opp i fødeseng. Godt å legge beina oppi noe og godt å kunne holde i håndtak når du skal presse, syns jeg. Men skulle nr 3 dukke opp engang kunne jeg godt tenkt meg å prøve stående el lignende. El den sacco-sekk varianten... Men nå riene setter inn kryper jeg nok opp i senga alikevel...... Dessverre.... For jeg vil gjerne oppleve en stående fødsel tenker jeg da....
snowstorm73 Skrevet 30. august 2007 #11 Skrevet 30. august 2007 jeg har også mistanke om at det er lettest for jm. fødekrakk er visst en mye bedre stilling, den fødende kan sitte og samtidig bruke tyngdekraften. men ikke like behagelig for jm. kanskje derfor den er ikke vanlig utstyr på norske fødestuer (på lik linje med annet alternativ fødeutstyr)
1stor1liten =) Skrevet 30. august 2007 #12 Skrevet 30. august 2007 Fødte liggende på ryggen jeg, har aldri tenkt over at det var noe spesielt med det. De tok opp en "plate" som jeg fikk ha foten på og det hjalp på med pressingen.
Pærefrø Skrevet 30. august 2007 #13 Skrevet 30. august 2007 Jeg født også på rygg....har egentlig ikke tenkt over det. Men ei venninne av meg fødte stående, og ho sa det at det var utrolig greit... Og på føden da jeg hadde fått minsten så var det ei som hadde blitt komandert opp på alle fire, for det var lettere å få barnet ut da på ho...var visse ikke den minste ungen på føden da......
*Kleopatra Skrevet 30. august 2007 #14 Skrevet 30. august 2007 Jeg fikk velge selv hvordan jeg ville gjøre det, og jeg synes det var best å ligge eller sitte halvveis oppreist. Å stå var jo så vondt at jeg trodde jeg skulle svime av.
Gjest Skrevet 30. august 2007 #15 Skrevet 30. august 2007 Hadde en link om dette, men finner den ikke:/ har noe med at det er mindre sjans for å revne skikkelig og "ukontrollert"- en grunn ihvertfall.. Hørt om den der finske jordmorteknikken? den de prøver å innføre bla. i Tromsø og Lillehammer?
stinen ♀ ♂ ♂ Skrevet 30. august 2007 #16 Skrevet 30. august 2007 Tja, den vanligste fødestillingen er vel halvt sittende i fødeseng som de så fint kaller det;o) hehe... Jeg tenkte på dette som å ligge på ryggen, men da ble jeg rettet på av jordmor, for det var visst IKKE det samme som å ligge på rygg. Man får altså litt tyngdekraft-hjelp når man sitter halvt oppreist også.
m@rie82 Skrevet 30. august 2007 #17 Skrevet 30. august 2007 jeg fikk hele tiden spørsmål om i hvilken stilling jeg kunne tenke meg å føde. jeg ble tilslutt sint siden jeg syntes det var plagsomt at jm hele tiden maste om det, hehe! men det var jo bare godt ment. jeg fikk hjelp til å legge meg ned i sengen sånn halvveis på rygg og siden. det bare ble sånn siden jeg ikke klarte å røre så mye på meg.
LegallyBlond Skrevet 30. august 2007 #18 Skrevet 30. august 2007 Sto på knærne i sengen med dyner under meg til å støtte opp, ville IKKE flytte på meg for hver bevegelse gjorde så intens vondt, men jeg ble nesten kommandert sånn halvveis sittende i sengen, og det var fordi gutten min var så stor at jeg mest sannsynlig hadde rivnet mye om han kom når jeg sto på knær. Vet ikke om det har noe med hvordan ungen kommer ut, eller om det er fordi jordmor lettere kan støtte/holde barnet litt tilbake for å unngå rifter når en ligger sånn. Men etter å ha rivnet masse med førstemann var jeg ikke vanskelig å be når jeg fikk forklaringen....KLarte faktisk å presse mye bedre også i sånn halvveis sittestilling med beina i fotstøtter.
Maisie Skrevet 30. august 2007 #19 Skrevet 30. august 2007 Nå ble det uforutsett setefødsel på meg, så jeg fikk ikke bestemme selv, det var bare å legge seg på rygg og få beina opp i bøyler. På fødselsforberedende kurs sa jordmor at mange fant det best å føde stående eller sittende eller på huk osv pga av tyngdekraften, og at man hadde mer kontroll med pressingen da. At man lå og fødte hadde nok mest med at jordmor har bedre kontroll og "utsikt" da. Og midt under en fødsel tenker kanskje ikke de fødende på at det går an å føde i en anne stilling enn den jordmora helst vil ha.
Solskinnsdag Skrevet 30. august 2007 #20 Skrevet 30. august 2007 Jeg hadde ønske om å sitte i sånn fødestol, men lenge før vi kom til pressriene så fikk jeg så høy feber, og snuppa hadde så høy puls, at jeg ble lenket til sengen og div. apparater de siste timene av fødselen. Så det ble pressrier i sideleie på meg. Noe jeg egentlig synest var veldig behagelig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå