Gå til innhold

Ang. nesespray....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har jo hørt at det ikke skal være bra å bruke nesespray under svangerskapet. Men er ikke det værst de første ukene?

Er jo over halvveis nå. Å jeg er så tett som ei potte!!!! Får ikke sove, problemer med å spise osv.... Hater å være tett i nesa!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fikk lov av legen når jeg var forkjøla - med måte!

Skrevet

Saltvannsspray kan du bruke. Ellers er de "neseskyllerne" man får kjøpt på apoteket veldig bra. Det er dritekkelt, men det funker!

Skrevet

Min lege sa det var helt greit, men stoler ikke helt på han hehe! Har gjort noen feil før kan du si.

Men da hopper jeg i det.... utrolig kjipt når det går utover nattesøvnen :-(

Skrevet

Hadde samme problem for en stund siden. Legen min sa at grunnen til at det ikke er så bra, er at nesesprayen gjør at blodårene trekker seg sammen. Stort sett gjør ikke dette noe, men i enkelte tilfeller der fosteret har dårlig tilgang på næring fra morkaken kan dette være svært alvorlig og det siste lille som skal til -med andre ord en svært alvorlig bivirkning. Har lest andre steder at det er helt ufarlig ved moderat bruk. Jeg brukte til slutt nesespray når det var som værst, men forsøkte å begrense det.

Skrevet

Jeg har prøvd det, men det funker dessverre ikke på meg i det hele tatt :-(

Skrevet

Bruker barnespray jeg, fikk beskjed om at det ikke skulle være skadelig. Brukes selvfølgelig med måte, etter "oppskriften"

Skrevet

Har selv begynt å bruke nesespray nå.. Men tar bare en gang hver kveld sånn at jeg får sove.. Takler liksom litt bedre å være tett i nesa på dagtid enn når jeg skal prøve å sove.. Satser på at det går bra..

Saltvannsoppløsning funker ikke på meg heller..

Skrevet

Jeg er for tiden sylta forkjølet og, må bare spraye om kvelden for å få blund på øynene. Kjøpte Zymelin spray fordi det sto på vedlegget at den kan brukes under graviditet. Har forresten en svigerinne som var tett hele tiden i sine 4 sv.skap, og hun brukte myyyye spray, barna er helt friske. Ikke at jeg oppfordrer til slik bruk, men i korte perioder bør det være helt ok.

Skrevet

Det som står om Otrivin på Felleskatalogen:

Graviditet/Amming: Overgang i placenta: Vasokonstriktiv effekt indikerer at xylometazolin kan være skadelig under graviditet. Absorberes i liten grad systemisk ved intranasal administrering. Det er derfor mindre sannsynlig at preparatet kan forårsake fosterskadelige effekter. Kan brukes under graviditet i terapeutiske doser. Overgang i morsmelk: Det er lite sannsynlig at barn som ammes blir påvirket. Preparatet kan brukes under amming i terapeutiske doser.

Skrevet

Du kan bruke Zymelin. Testet og går ikke over til fosteret. Står i pakningsvedlegget. Ellers mener jeg vel at man kan gjøre det meste "med måte"....Ingen grunn til å bli helt hysterisk. Får du ikke sove fordi du er bøtte tett, ta et spray med god samvittighet!

Skrevet

Det du sa om Zymelin Anonym visste jeg ikke...

Men leste det hu iover her sa i Felleskatalogen jeg også, så jeg bruker anbefalt døgn dose eller mindre... Ca en om dagen og en om natten.

Kan ikke helt se hva som kan være så skadelig heller? De sier jo at Alkohol, medisiner, kaffe osv er værst helt i beg. av svangerskapet?

Skrevet

Tror helt sikkert du kan bruke nesespray - hvis du ikke vil bruke så mye kan du jo bare ta en dose før du legger deg, så du iallefall får sovet godt. Det er jo helt elendig å sove med tett nese. God bedring. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...