Gå til innhold

urinveisinfeksjon, og antibiotika i svangerskapet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

har fått konstatert urinveisinfeksjon hos legen. Og jeg føler meg så ekkel, for det lukter så ille... Men han har skrevet ut Trimetoprim Sulfa, må jo stole på ham at det er greit. kanskje, Nei, forresten jeg tør ikke , bedre å bekjempe med appelsinjuice og 3 liter vann? syns det høres så skummelt ut med anti-bio tika, jeg er jo litt pro-bio nå når jeg bærer på et lite liv som vokser og utvikler seg. Hva ville dere gjort?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

antibiotika, helt klart! Ikke prøv å medisinere det bort selv med c-vit og vann hvis du først har fått det.

Når du er ferdig med kuren kjøper du tranebær kapsler på helsekosten(ren tørket tranebær), drikker ca 5 liter vann om dagen og får i deg jevnlig med c-vit..da slipper du kanskje å få det igjen.

Konsekvensene for å la uvi gå for lenge er nyrebekkenbetennelse som i værste fall utvikler seg til blodforgiftning..uansett er det smertefullt...

Trimetoprim Sulfa og Selexid skal ikke kunne gjøre skade på fosteret ditt.

Medfølende hilsen fra en som til nå har tatt 5 kurer på 27 uker:o)

Skrevet

Hei. Har akkurat fått en kur med Furadantin etter å ha hatt to kurer med Selexid som ikke har hjulpet. Legen sa at jeg muligens må gå på en lav dose antibiotika ut svangerskapet. Det måtte jeg i mitt første svangerskap også. Drikker kjempemye, tranebær, c-vitaminer og det som er. Men det hjelper ikke. Har forstått at det er svært viktig å behandle urinveisinfeksjon når man er gravid, for hvis det utvikler seg til en nyrebekken betennelse kan dette sette i gang fødselen.

Skrevet

åh, takk for svar. Godt å vite at andre også har dette ekle problemet. jaja, får vel ta noen tabletter da......Ikke kjekt. Eldste- jenta vår på 16 år har nemlig blå flekker på tennene som følge av behandling mot urinveisinfeksjon som hun fikk som spedbarn. Det var jo naturligvis en lege som foreskrev det dengang også, men det var altså ikke uten bivirkninger på tenner under dannelse. Men det var jo en annen type da.

Skrevet

Jeg er også litt mot å putte kroppen full av tabletter, men for all del; det er mye lurere å ta en antibiotikakur enn å risikere kronisk UVI - det kan få mye større konsekvenser...

Skrevet

må bare advare!!! dette fant jeg på sida her under kjerringråd.....

tranebærkapsler med bucco-ekstrakt ikke skulle brukes av gravide. Det merket jeg har brukt (Natures sunshine) inneholder nettop bucco. Gikk over til et merke uten bucco, men disse hadde slett ikke like god effekt. Ble i allefall nysgjerrig på hvorfor man ikke skulle bruke tranebær med bucco i tilfelle jeg hadde gjort noe "galt" mot babyen, og lette "høyt og lavt" etter infomasjon. Fant til slutt det jeg lette etter på en hjemmeside om diverse urter, og ønsker å dele dette med andre gravide slik at ikke flere utsetter seg og fosteret for unødvendig risiko. Kort oppsummert inneholder bucco et stoff som er livmorstimulerende og kan gi økt menstruasjonsblødning, og som derfor kan være abortfremkallende. Gravide (og ammende) skal derfor ikke ta bucco. Mer info finnes på adressen http://www.rolv.no/urtemedisin/medisinplanter/agat_bet.htm.

Skrevet

Jeg går nå min andre kur med Selexid - håper det tar det denne gangen. I mitt tilfelle hadde det gått til nyrene og jeg fikk nyrebekkenbetennelse. Og det er MYE skumlere å gå med uvi over tid, enn å ta de medisinene du får tildelt. Får man nyrebekkenbetennelse og ikke får medisinsk hjelp, kan dette få fatale følger for barnet i magen (og en selv).

Skrevet

Er så "glad" for at andre også sliter med UVI. Går på min tredje antibiotika kur, men merker at jeg er langt fra god. Så jeg må muligens gå på lav dose gjennom hele svangerskapet. Får masse "gode" råd og å drikke mye, spise tranebær og C-vitaminer. Men det hjelper jo ikke!!!! Blir kjempe lei meg når folk syns synd på ungen siden jeg må ta medisiner. Men det er vel ikke noe valg?

Skrevet

Hadde det tidlig i første svangerskap, fikk da antibiotika som ikke var skadelig for barnet. Funket fint, og ble kvitt det med en gang.

Skrevet

Imacillin og Selexid er det jeg har fått anbefalt av min kollega som er barneanestesilege på rikshospitalet

Skrevet

Den antibiotikaen du har fått forskrevet er fullstendig trygg å ta i svangerskapet, så ikke vær bekymret for den biten.

Når det gjelder å prøve å få bukt på infeksjonen selv, så vil jeg ikke anbefale det, dette fordi en urinveisinfeksjon kan være med på å sette igang en fødel/abort.

Drikk godt og ta tablettene legen har gitt deg, når kuren er ferdig starter du med forebyggende behandling som tranebær juice el kapsler, dette er lurt siden man lettere kan få nye infeksjoner senere i svangerskapet dersom man allerede har hatt en.

God bedring!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...