Ginger-mor Skrevet 30. august 2007 #1 Skrevet 30. august 2007 Jeg lurer på om det er mulig i min situasjon. Da må det være snakk om fleksiblet uttak og gjelde bare noen uker, men likevel! Hvordan gikk dere fram for å få ordnet dette? Det virker nesten umulig uten å sette seg opp til time for rådgivning hos NAV. Har dere planene (uke for uke) helt klare allerede nå, eller er det mulig å "se det an litt" etterhvert?
Erisa* Skrevet 2. september 2007 #2 Skrevet 2. september 2007 Heisann! Jeg kommer til å motta engangsstønad. Har vært og snakket med nav (var veldig greit å få en time der, altså, utrolig bra å bli informert, ikke måtte lete gjennom alle nettsidene for å finne informasjonen.) Men her er vår plan: Jeg er medisinstudent, og kan dermed ikke bare studere litt. Her er det full guffe eller permisjon. Jeg har termin 20.januar, så jeg følger studiet frem til jul, og så tar jeg permisjon etterpå. De første 6 ukene er forbeholdt mor, og i tillegg er det slik at hvis mor mottar engangsstønad, får far kun rett til 29 uker permisjon med foreldrepenger. Disse 29 ukene begynner å løpe fra 13 uker etter fødselen. Jeg kommer til å ta permisjon i ett semester, og så begynner jeg på igjen med studiene i august. Fra den datoen studiet begynner igjen, vil mannen min gå ut i permisjon, og få foreldrepenger. Man kan velge om far har rett på 29 uker med 100% lønn, eller om han har 39 uker med 80% lønn. Hos oss får han ikke alle de ukene, siden jeg tar permisjon helt til august, men han får allikevel en del. Vi kommer til å velge ordningen med 80% lønn, og det vil si at han får perm med foreldrepenger helt til januar 2009. Hadde vi valgt 100%-løsningen hadde han fått permisjon til medio november -08. Det er litt rotete med disse 29 og 39 ukene, men jeg håper du forstår likevel. Poenget er at til sammen har vi rett på 41 eller 51 uker permisjon. Hvor mange uker mannen min får, er altså avhengig av hvor mange uker jeg tar. Tilsammen kan det ikke bli mer, uten at man benytter seg av ordningen med gradert uttak. Men det blir en annen historie:) Håper du forstår hva jeg mener her! Bare spør hvis ikke, så skal jeg prøve å forklare:) Vi trenger forresten ikke å ordne med papirene for pappas permisjon før det nærmer seg studiestart igjen for meg, altså til sommeren neste år. Så det haster ikke så veldig å få orden på det. Men det er jo greit å vite sånn ca hvordan man vil gjøre det likevel:) Lykke til!
Ginger-mor Skrevet 2. september 2007 Forfatter #3 Skrevet 2. september 2007 Tusen takk for svar, Erisa. Skjønner alt du skriver veldig godt:) Det stemmer bra overens med det jeg har notert meg allerede. Men det aller beste var engentlig det siste du skrev, om at man ikke må bestemme seg så lenge på forkant... For det er jammen vanskelig å planlegge helt på detalj-plan, gitt! Vi trenger nok å ha et nytt møte med nav, ja. Samboer har to jobber, der den ene er kommunal og den andre privat, så vi har endel spm rundt dette. Han er lærer, som betyr at han har lange ferier, men får jo kun betalt ferie i den kommunale jobben... så vet ikke helt når/hvordan/hvor mye han kan få i forelderepenger osv. Takk igjen!
Erisa* Skrevet 2. september 2007 #4 Skrevet 2. september 2007 Foreldrepengegrunnlaget tror jeg regnes ut fra begge jobbene. Men snakk med nav, det er nok det lureste:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå