Gå til innhold

Fødselshistorie! (beklager litt seint) førstegangsfødsel!


Spira31

Anbefalte innlegg

Hei, jenta vår Maia Isabelle kom til verden lørdag 18.aug kl 0430. Veien dit var lang.... Terminen min var 8.august, så jeg begynte å bli rimelig lei av å vente... natt til fredag 17.aug fikk jeg ikke sove. Ganske vanlig det med søvnproblemer, men tingen var at jeg hadde begynt å klø mer enn noen gang.. beina mine var fulle i kløsår. Ringte føden (SUS) for å snakke med jordmor der og fikk beskjed om at jeg bare måtte komme inn for sjekk. Så vekket min kjære og vi dro inn. Ble sjekket med ctg, alt vel med baby, men jeg ble lagt inn. Skulle få noe å sove på og så skulle de ta blodprøver på meg om morgenen. Så etter jeg la meg (fikk tildelt en stue inne på føden,men det var ikke fødestue.. stue 11 stod det på døren.hehe),så dro min kjære hjem og jeg sovnet..sov kun ca 3 timer mellom halv fire på natten og halv syv om morgenen. Han sov kanskje enda mindre... han kom nemlig fort til sykehuset igjen. Så ventet vi på at de skulle ta blodprøver av meg... noe som ble gjort, men det ble gjort etter at det hadde vært lege innom og bestemt seg for å sette i gang fødselen min. Hadde kanskje noe med at det var rolig den dagen også. Var litt moden fra før av, men fikk modningspiller i to omganger. Blodprøvene som ble tatt etterhvert viste for høye leververdier..så det var tydelig svangerskapskløe. Har tidligere (fra mai av) fått utskrevet polaramin mot kløen, men denne siste uken virket de ikke noe...

 

Det var mye venting mens modningspillene skulle virke og jeg lå mye med sånn ctg-apparat. Så fikk jeg klyster..det burde jeg vel egentlig fått senere enn jeg gjorde. Ihvertfall etter middagen. I 14-15 tiden gikk vi (min kjære og jeg) en del rundt i korridorene på sykehuset og var innom kantinen for å spise litt. Fikk servert noe fiskemat. Klarte ikke spise så mye. Riene begynte på den tiden å bli sånn at jeg måtte stoppe opp når de kom....

 

kl 18.00 så kom de og tok vannet på meg. Det var misfarget.

Søren heller tenkte jeg. Da blir det ikke badekar som jeg hadde håpet på... og de måtte feste elektrode på hodet til babyen. Først så festet de en som visstnok hørte til det gamle apparatet..så den måtte av igjen og på med rett! Og så fikk vi tildelt fødestue.

 

Til og begynne med var riene overkommelige og jeg hørte på fødecdene jeg hadde tatt med..brant sanger jeg syntes er fine osv. Men etterhvert orket jeg ikke noe musikk.

Fikk gå i dusjen en gang, men det var ikke akkurat det store...

prøvde lystgass såvidt, men fant ikke ut av det, ingen virkning på meg der... var litt kvalmen innimellom, kjente smaken av middagen..ikke deilig!! kastet opp bittelitt...

 

Når kl var over 22,så måtte jeg kapitulere... sa jeg ville ha epidural likevel.Det var noe jeg lenge hadde vært fast bestemt på å unngå. Men jeg fikk ikke pause i riene og var rimelig kaputt allerede da... Så anestesilege ble tilkalt. Det tok litt tid før hun var på plass og da hun endelig var der så fikk hun det ikke til med en gang! Min kjære har sagt at han ble rimelig spak når hun måtte prøve igjen (og igjen?), han stod nemlig bare og så på... jeg satt jo bare og prøvde og konsentrere meg om å sitte stille. Første stedet den ble satt på gjorde det fortsatt vondt for meg,så alt måtte gjøres på nytt et sted lenger nede etter at hun hadde prøvd et par ganger der oppe.. jaja..jeg tok det hele med ganske ro sånn sett..rart hvordan det blir..jeg har egentlig superskrekk for både å få satt veneflon i hånden og alt det der, men de vonde riene overskygget alt sånn!

 

Endelig når kl var 23.30 satte virkningen av epiduralen inn! Da kunne jeg slappe av litt og til og med snakke igjennom det som jeg så på skjermen var STERKE rier :) Men den fornøyelsen varte ikke sååå lenge da. For kl.0012 satte jordmor igang dryppet og riene begynte å kjennes mer og mer... jeg har hørt om de som må bli fortalt når de skal presse og sånt, men slik var det absolutt ikke her. I fødselsjournalen min står det at pressriene mine varte i 60 min.. isåfall fra 03.30 til 04.30, men jeg føler de varte enda lengre.. ihvertfall var det ikke noe smertefritt fram til pressriene begynte heller... var litt i min egen verden og begynte etterhvert å bli veldig varm. Da var det utrolig godt at min kjære sørget for kald klut!

 

Pressriene var ikke noen fornøyelse! Klart man vet at da nærmer man seg slutten..men det tok jo så himla lang tid for min del! Håper alle får det lettere enn meg! Fikk beskjed innimellom om å "hold nå"... klarte det bare litt før jeg presset som en gal igjen... slapp også ut noen hyl innimellom..og skviste ut litt bæsj..men tro meg dere som bekymrer dere for det..det tenkte jeg ikke på engang. Det betyr ingenting!

Sa vel flere ganger at jeg var så sliten, orker nesten ingenting mer o.l, tror jordmor var redd for at hun måtte til med sugekopp... men det slapp vi! Fant jo ut grunnen til at jeg slet sånn med å presse datteren min ut. Hun hadde den ene armen opp langs hodet! Så det gjorde at jeg fikk et lite klipp... hadde sluppet å bli klippet om det ikke hadde vært for det.

Etter en del urhyl og masse pressing så kom endelig verdens skjønneste datter til verden kl 04.30! Kan tro jeg var lettet og glad da!

Så var det bare å få ut morkaken..og så ble jeg sydd..men da fikk jeg sånn bedøvelsesspray der nede og epiduralen ble skrudd opp...hadde Maia Isabelle på brystet da, så vi konsentrerte oss om henne :)

 

De vitale målene hennes var : 4280 gram, 51 cm og 38 cm i hodeomkrets...så det var ikke rart det var hardt når itillegg hånden stakk opp langs hodet!!

 

Men alt endte bra tilslutt og nå koser vi oss masse hjemme. Ser ikke fram til neste fødsel med det første, men det kommer nok..vil ikke at hun skal være enebarn. Når det gjelder fødselen så hadde jeg jo sett for meg en mest mulig naturlig fødsel og håpet at det skulle gå mye raskere, men ting blir ikke alltid som man tenker og håper...

Uansett så blir man mamma tilslutt og det er det viktigste:)

takk for at du tok deg tid til å lese:)

 

klemmer fra

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei:) glemte å skrive at jeg fikk apukunktur på formiddagen i 12.30tiden, altså før vannet ble tatt...hadde vel ikke sånn veldig bra virkning?! Men hun som satte den var utdannet akupunktør og veldig flink, så om hun kunne vært med på kvelden/natten under selve fødselen hadde det kanskje hjulpet bedre;)

fikk også gratis akupunktur på Fødeloftet tirsdagen (3-4 dager før fødselen)...det gjorde at jeg sov veldig godt i 3 timer når jeg kom hjem fra det..

 

jepp. Det var det jeg kom på som jeg hadde glemt! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...