Gå til innhold

lus i barnehagen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er oppdaget lus på avdelingen i barnehagen!!! Fikk helt "hetta" da jeg hørte det. Synes jeg kjenner det kravler allerede! Nå kommer jeg til å være livredd for at sønnen min skal få det.! Har totalt angst, hjelp!

Attpåtil fikk jeg høre at de kan få barnemark også, og at det var helt vanlig. Hva skal jeg gjøre, er helt skjelven jeg nå...!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kjøp deg en lusekam, sjekk han for lus hver dag du henter i barnehagen.

Evt ta med alt av tøy han har i barnehagen hjem og sleng de i frysen en natt, så er du sikker på at det ikke er noe på det. Kjøp deg en boks med lokk og legg reservetøyet i så er du sikker på at det ikke kommer noe krypende i det. Om det er plass til boksen i barnehagen da. Kan være greit å ta med alt av utetøy som henger hjem hver dag og legge i fryseren. Også sko. Tungvint ja, men kan være lurt om det kommer en skikkelig luseepedemi.

Barnehagen mine gikk i slet med å bli kvitt lusa. Vi slapp unna lusen heldigvis.

Jeg har hatt lus da jeg gikk på barneskolen, kan ikke si det var veldig krise. Ble mye vask og fryseren var smekkfull.

Jeg syns igrunn fuglelopper er mer plagsomme, og de får en av å lufte dyner ute osv, eller har katt, hund. De er slitsomme å bli kvitt. Stakkars min mann ble bitt ute her i sommer, fikk noen veldige merker. Og han som trodde det bare var småfluer. Har de bare ute og ikke inne heldigvis. Men slik er det med skog i nærheten og masse fugler som flyr forbi.

Skrevet

Sjekk for lus, behandle om nødvendig. Ditto mark. Vær så god neste.

Skrevet

Jeg var som deg, og jeg har følgende råd:

Si til deg selv igjen og igjen at det å få lus eller mark ikke er farlig, det er en medisinsk tilstand som behandles LETT. Når dere får lus, opptrer du rolig og kontrollert (i hvert fall utenpå!), du gjøre alt som skal gjøres, og etterpå er lusa vekk. Jeg kjøpte en elektronisk lusekam (fikk det rådet her inne), og den er god å ha. Det er lett å sjekke med den, det går raskere enn med en vanlig lusekam, og det beste av alt: Alle lus du finne vha denne kammen blir drept av kammen, du behøver ikke fiske levende lus ut av håret. Stå på! Dette er en del av det å være mamma, ikke gjør det til en stor greie, det er mitt beste tips!

Skrevet

Hvor får jeg kjøpt denne elektriske lusekammen? Apoteket? Men jeg må vel ha lusemiddel fordet om jeg bruker den?

Skrevet

Lusekammen heter Robi Comb Pro, og jeg kjøpte den på nettet. tror ikke den finnes på apoteket. Det letteste er å bruke linniment (fra apoteket) først (husk å bruke nok). Hvis du bruker nok av dette, dør alle lusene. Eggene som sitter fast i håret dør ikke alltid. Me den elektriske lusekammen kan du gå gjennom håret til barnet hver kveld i noen uker, og på den måten får du ut lusebabyene etter hvert som de klekkes og du får dermed tatt dem før de blir kjønnsmodne / legger nye egg. Jeg synes dette er veldig greit. Det er ikke så skummelt, altså. Lusene ser ikke spesielt ekle ut, de er akkurat som bittesmå fluer. Når det gjelder barnemark, er det veldig lett å fikse. Du tar én pille som kjøpes på apoteket, og så tar du en pille ca én uke etterpå. I tillegg er de lurt å skifte sengetøyet + klippe barnets negler korte.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...