Gå til innhold

Hvordan gjør dere det?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er en del snakk om ferier her, og jeg lurer på hvordan dere som har fellesbarn også, gjør det i ferien? Vi planlegger å få fellesbarn nå, og jeg ønsker at vi noen ganger kan dra på en familietur uten stesønnen min også. Det er ikke fordi jeg har noe mot han, men fordi jeg ikke hvert eneste år vil planlegge ferien min etter min samboers eks. Jeg føler da at hun styrer livet vårt, og det blir lite aktuelt. Dessuten kommer stesønnen min til å være en del eldre enn våre fellesbarn, og det kan bli vanskelig å alltid tilrettelegge ferien slik at alle parter blir fornøyd. Problemet er at jeg har en svigermor som skal blande seg inn i alt mulig, og som tviholder på at stesønnen skal være en del av familien hele tiden - og det er han også SELVFØLGELIG, men svigerfamilien min glemmer ofte at han har en mor også. Jeg har ikke pratet med samboeren min om dette enda, og jeg er usikker på om han vil forstå det. Det kan godt hende han forstår det hvis jeg forklarer det på en ordentlig måte, men med en gang svigermor får høre om det, kommer han til å snu om for å unngå bråk med henne. Det er veldig frustrerende med en svigermor som skal blande seg sånn inni helvete inn i livet vårt, og enda mer frustrerende å være sammen med en voksen mammagutt. Så, hvordan gjør dere det i ferien - og de av dere som også kan feriere uten stebarna - hvordan forklarer dere det til samboeren uten at han blir sur og tror at jeg stenger ute sønnen hans?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg,min mann og våre tre felles barn reiser ofte på ferier. ( i løpet av hele året). Stebarnet mitt blir invitert med på hovedferien om sommeren, annethvert år. ( Og annenhvert år er hun med moren,-samt når hun reiser ellers i året). Hadde stebarnet bodd hos oss, ville vi selvsagt tatt henne med oftere... men da hadde vi også måttet kjøpe oss ny bil, med plass til flere. ( Når hun er med om sommeren, reiser vi med fly)

Skrevet

Jeg ville aldri dratt på ferie sammen med min nye mann og eventuelle barn som måtte komme, uten å også ta med meg min biodatter. Jeg tror hun ville blitt veldig lei seg, og jeg synes ikke man skal eksludere barna sine (i dette tilfellet blir jo dette far).

Dersom dere reiser på kjærlighetstur til Roma er jo dette noe helt annet, men skal dere på familieturer hvor andre barn er med, så ville jeg helt klart invitert stesønnen min også.

Min eksmann og stemor planlegger alltid ferien sin utfra at vår datter skal være med. ja, det kreves en dose mer planlegging, men slik er altså livet som skilt. Det får man egentlig bare finne seg i.

Skrevet

Er du sikker på at du vil lage barn med en mann som prioriterer to andre kvinners meninger over dine?

Må du bli skilt for å bli en av kvinnene som teller?

Dersom dere har bare vanlig samvær, er det jo enkelt å ta det opp. Da har dere fortsatt 2,5-3 uker ferie igjen etter at dere har hatt ferie med særkullsbarnet. Det forventes vel ikke at dere skal sitte hjemme resten av tiden, for at det ikke skal skje noe morsomt som særkullsbarnet går glipp av?

Har dere 50%, er det mer begrenset hva dere kan gjøre uten at det kommer til å se uheldig ut.

Skrevet

Enig meg deg anonym over - jeg ville hatt store betenkeligheter med å binde meg til denne mannen resten av livet gjennom å få barn. Det virker som om han slites mellom sterke kvinner i livet sitt - stakkars mann og stakkars deg for en hverdag dere må ha. Jeg syns det har vært ille nok å forholde meg til en kravstor X-kone i kulissene :)

Når det gjelder ferie så kan kan dere kanskje møtes halvveis slik at alle blir fornøyd? Hva om han reiser alene med sin sønn en uke og så har dere som kjernefamilie en uke alene og så en uke der alle er samlet. Det blir kanskje mye organisering, men det er viktig at alle parter blir får dekket sine behov; foreldre, steforeldre og barn/stebarn.

Lykke til!

Skrevet

Vi har helgesamvær til vanlig, og 14 dager om sommeren. Vi bytter også med biomor, på å ta stebarnet med på ferie. (Annethvert år). I fjor hadde vi stebarnet med til Disneyland og da var hun ikke med moren sin på tur. I år var hun med moren sin til Kypros, og ikke med oss da vi dro til Thailand.

Det betyr ingenting hvor vi reiser, for et år drar vi langt, men neste gang hun er med oss drar vi kanskje bare et sted her i Norge. ( Med andre ord så er hun med oss annethvert år, men lommeboka bestemmer hvor ferien går til det året også)

En gang ble moren sur, for det året jenta var med oss på ferie, så reiste vi "kun" til Liseberg i Sverige, og året etter da hun ikke skulle bli med oss, dro vi til syden. Da mente moren at vi heller burde gjort omvendt, Men hva moren mener når det gjelder vår ferie, gir vi en blanke i. Det har hun absolutt ingenting med. Moren får ordne med sine ferier for ungen, og så ordner vi for våre ferier. Har hun ønsker for jenta, så får hun oppfylle de selv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...