mams05 Skrevet 30. august 2007 #1 Skrevet 30. august 2007 Plutselig er det ikke "kult" å legge seg. Ha skriker når jeg sier at han skal legge seg og nekter å legge seg i sengen. Da jeg endelig har fått han i seng våkner han ofte i 2-3-4 tiden og skal inn i sengen vår og sove videre der. DA er man jo ofte så trøtt at man ikke orker å ta diskusjonen, men vil jo ikke ha det slik. Jeg prøver å forberede han godt på leggingen og sier mye: " etter barnetv skal vi pusse tenner og legge oss og lese bok etc..." men da sier han bare"NEI" og sånn holder vi ¨på. Noen som har noen tips?
Globox Skrevet 30. august 2007 #2 Skrevet 30. august 2007 Kjenner igjen situasjonen ja..lillegutt (snart 3 år) har også kommet inn til oss om natta når han har våknet, og (vet jo at det er helt feil) vi har da latt han sove hos oss fordi vi ikke har orket "kampen" midt på natta. For oss har det gått greit så lenge han sovner med en gang når han kommer til oss, og det gjør han stort sett.Snakket med helsesøster om dette på 2,5 års kontrollen og hun forsto godt at vi "ga opp". hun anbefalte oss derimot å forsøke, gjerne i en ferie eller langhelg hvor man kanskje har litt mer overskudd. Man må være konsekvent, bære han inn i sin egen seng hver gang og si nei du skal sove nå og forlate rommet. Vi gjorde det, og det tok ikke mange nettene før han sov hele natta i sin egen seng. det gjelder dog å være konsekvent, tåle hyl og skrik og ikke bry seg om hva naboene tenker om deg. Helsesøster sa en ting som jeg har tatt med meg i mange situasjoner og det er at barnet ikke har det vondt når han eller hun gråter fordi de ikke vil noe/ trass. Grunnen til at de gråter er jo for å slippe noe/ få noe, og etterhvert så lærer de at de faktisk får viljen sin. Det samme gjelder i grunn ift legging om kvelden. Jeg tror det er viktig å forberede barn på at de skal legge seg. Det som til slutt funket best for oss, var å forberede ham litt, men holde det enkelt, f.eks. når barne-tv er ferdig skal mamma og adrian gå på badet, så skal adrian sove. Vil han ikke når barnetv er ferdig så er det "synd for han", vi tar han med på badet likevel, gjør det vi må og så tar vi ham med på rommet og legger ham i sengen. Vi synger en godnatt sang og lar han spørre om vi kan synge en til. Da sier vi at det kan vi men når den sangen er ferdig så skal adrian sove. Noen ganger er det hyl og skrik når han skal legge seg, men da sier vi bare god natt og sov godt og forlater rommet. Han sier da at mamma må synge, og da sier jeg til han at da må han være flink å sove så skal mamma det. Etter noen dager med den samme taktikken merket vi forandring og nå etter flere uker er det nesten ikke noen problem så lenge vi gjør det forutsigbart og konsekvent nok.Han blir frivillig med på badet, sier godnatt til den som ikke skal legge han, vi synger et par sanger og så sover han. Dette ble veldig langt men jeg husker vi slet så fælt med akkurat dette og jeg fant ingen hjelp noe sted, så jeg håper vår erfaring kan hjelpe litt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå