Anonym bruker Skrevet 30. august 2007 #1 Skrevet 30. august 2007 Dette skal vi lære: - Å ha respekt og forståelse for andre mennesker - Hva taushetsplikt innebærer - Forskjellige holdninger til forskjellige mennesker - Å ha kunnskal om sykdommer - Å forstå kroppsspråkets betydning - De vanligste årsakene til smitte - Forskjellige kommunikasjonsteknikker - Kjenne til lovverket - Arbeidsmiljø - Kost og enæring - Funksjonshemming - Sosialkunnskap HOLDNINGER: - Hvordan du ser å er mot andre mennesker. - Å hvordan du forholder deg til de. ( utseende, religion, hudfarge, eldre, funksjonshemmede) - Være positiv NATURLIG Å SAMMARBEIDE MED: - Andre hjelpepleiere og omsorgsarbeidere - sykepleiere - fysioterapaut - sosionomer - vernepleiere - leger - aktivitører - leger -ergoterapauter - barnevernspedagoger - prester - fotterapaut HYGIENISK RETNINGSLINJER: - Å ha god håndhygiene er viktig. Vask hendene godt før og etter arbeid - Bruk a
Anonym bruker Skrevet 30. august 2007 #2 Skrevet 30. august 2007 DE YRKESETISKE RETNINGSLINJENE - Skal alltid ha respekt for pasienten og at alle er like mye verdt. - Ha omsorg for syke og pleietrengende, uansett livssyn, diagnose, seksuelle legning osv. - Ta fagli og jurdisk ansvar for egne handliger. - Verne pasienten mot ulovlig og / eller uforsvarlig praksis innen behandling, pleie og forskning. - informere arbeidsgiver og/ eller tilsynsmynidghetet om helsekadelige forhold - Holde ved like, sat tilegne seg nye kunnskap. - Medvirke til at pasienten blir informert om sine rettigheter. - Ta medansvar for at miljø og behandling - Vise respekt og omsorg får pårørende - Vise respekt for andres arbeid. - Verne om fortrolige opplysninger - Føre korrekt og nøyaktig dokumentasjon KONTAKT OG TILLIT: - I yrket som hjelpepleier er det viktig med kontakt og tillit med både pasienter og veileder. For å få kontakt og tillit med veileder er det viktig å spørre om hjelp, å forstå at veilederen din kan / er bedre enn deg til det som må gjøres som hjelpepleier. Det viktigste er jo å få kontakt og tillit til pasientene/ brukerne. For å få dette må man: - Respektere og vise likeverd - Fortelle at en har taushetsplikt - Ta seg god td til pasienten - Ha samtaler sammen
Anonym bruker Skrevet 30. august 2007 #3 Skrevet 30. august 2007 Tror jaggu dere har kommet feil................
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå