Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva skal jeg gi i ukelønn til en tiåring som er veldig arbeidsvillig i hjemmet for å tjene litt penger..? Noen med erfaringer hva markedslønnen ligger på ;)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi betaler 30 kroner i uka for

Rydding av rom, legger på plass egne klær, passer lillebror når vi trenger det..

Hun er storfornøyd

Skrevet

Lillebror på 7 får 20 kr for søppeltømming, henting av post og pass av lillebror

Skrevet

hadde jaffal gitt noe mellom 50-200. Du får jo ikke en dritt for enn hundrings lenger

Skrevet

200 kr til en 10 åring.. ????Da skulle hu jaggu fått svingt seg her hjemme. Hun sparer- en viktig egenskap som- om jeg tør å si det-mange barn i Norge i dag burde lære seg:)

Skrevet

Jeg har en 11 åring og her får han lønn ettersom hvor mye han gjør. Har et skjema hvor han krysser av for forskjellige ting (rydde rom, vaske bad, støvsuge, tømme oppvaskmaskinen, passe lillesøster osv). De ukene han er ivrig og veldig flink, kan det bli en 100-150 kr i lønningsposen, men er han sløv, blir det dårlige greier, Fungere godt her.

Skrevet

Hadde kanskje sett for meg en litt mer "provisjonsbasert" lønn..hehe.. Jo flere oppgaver utført jo mer penger i ukelønn..

Kanskje jeg bare legger opp til en hel del mas og diskusjon da.. Ikke lett dette her men vil at han skal ha muligheten til å tjene seg noen kroner

Skrevet

Kommer veldig ann på hva ukelønna skal dekke og selvfølgelig hvor mye han jobber. Tror det er ganske viktig å sette opp klare regler for hva ukepengene må dekke og hva dere betaler uansett. Hvis ikke blir det vanskelig for barnet å lære noe om pengenes verdi.

Skrevet

stella polaris

Det var noe slikt jeg hadde sett for meg. Setter du opp summer for hver ting da eller bare krysser han av for arbeid utført og så vurderer du det til slutt??

Skrevet

Enig med superdupermamma her jeg da;))

Har 5 unger, de 4 eldste er i ukelønn-alder ( 8, 9, 13 og 15 år )

Skulle de fått 200 kr hver.,..... ja..... det hadde kostet for å si det slik ;))

Her er det 50 kr hver lørdag. Og da hjelper de til med ; ta ut av oppvaskamskin, støvsuging, kaste søppel, og hjelpe til med lillesøster ;)

Rydding av rom - er det null ( 0 ,- ) penger for!! ;)) Om de ønsker å ha rot, eller skittentøy og slik liggenes; så værsegod!! hehe... Jeg rydder ikke deres rom for å si det slik :0))

Og ønsker de rent tøy, må de selv sørge for å kaste dette i skittentøysdunken ( uten å tjene penger på dette )

Dekke på bord, bytte på å ta bort fra bord, hjelpe til med middag om de ønsker etc etc, får de heller ingenting for ;) Dette er noe vi som familie må hjelpe hverandre med ;))

Er det kino eller annet de ønsker å gå på, så får de gjerne til det da;)

Ellers tjener de penger på gressklipping og snømåking og slik ( da jeg HATER!!! det)

Så blir det litt "histen og pisten" da...:)) De to eldste har kantine på skolen, og får gjerne en mynt eller to innemellom ;)) Bare fordi vi er snille med hverandre lissom ;)

Unga mine vet at penger ikke vokser på trær.

Men, jeg synes de er flinke til å ikke mase seg ihjel og. :))

Skrevet

Enig i det Poamin. Her i huset dekker vi jo alt det ungene trenger. Men er det en gravemaskin eller noe sminke/ musikk de absolutt vil ha- får de ta det av oppsparte penger... Jeg synes de har godt av å lære at ting koster og at det ikke bare er å komme til mamma når man har lyst på noe ekstra. Lommeboka står jo på vid gap hele tiden. *sukk*

Skrevet

Vi har laget et skjema hvor hver ting står og hvor mye han får for det. Så er det bare å krysse av når ting er gjort. Er ikke store summene det er snakk om, men hvis han legger seg i selen, så blir det en del til slutt.Hver lørdag har vi opptelling og utetaling. Merker det veldig godt når han sparer til noe for å si det sånn ;-)

Skrevet

Helt enig i at mange barn idag hadde hatt godt av å lære seg å spare og ikke minst sette mer pris på hva man har/får. Tenkte det var lurt å innføre ukelønn slik at han har muligheten til å tjene litt penger. Problemet er å finne riktig pris slik at han ikke mister motivasjonen fullstendig og at han lærer noe av det...ikke lett dette her

Skrevet

Ikke lett nei...

Spørs jo litt på deres økonomii og da!;)

Vet det er flere av guttenes venner som får 200 kr i ukelønn.

(urealistisk for meg enda da...)

Men, ikke galt om man har råd til det ( og ikke så mange unger som meg da ;)

Så kan dere heller inngå et prompomiss (hmm, nei, er vel ikke det det heter akkurat....haha....*flau*....prompomiss lissom...hihi.....hva heter det da???) :))))

Men, om han får 100 eller 200 i ukelønn, så kan dere jo bli enige om at halvparten skal spares! Da ser de jo hvor fort "pengesekken vokser" ;)

Hadde her i fjor en gutt som ikke skulle spise godteri på 6 mnd. Da skulle han få 500 av meg, 500 av faren og 500 av mormor ( ingen av oss trudde han ville klare det :)

men.. jammen, det gikk 6 mnd!! uten noe godteri ( potetgull og brus var lov på lørdager da;)).... !! Da fikk han se hvor kjekt det var å ha penger ;))

Så, klart, summen kan nok ikke være for liten, om han skal spare samtidig, men dere bør prøve å bli enige da. 100 kr, f.eks. til å begynne med, spare en del av dette , og da tror jeg de ser at dette er jo kjekt lissom :))

Hehe!! KOMPROMISS !!! heter det! selvfølgelig!!

Kunne sletta alt det andre. Men... lar det være ...:)))

Skrevet

12 åringen min støvsuger 2 ganger i uka, legge sine egne rene klær på riktig sted, rydde rommet sitt, passe lillebroren på 1 1/2 år, og gjøre andre små ting som rydde ut av oppvaskmaskinen, sette på vaskemaskinen når han kommer hjem fra skolen (om den er gjort klar på forhånd) og andre småting.

For dette får han 25 kr. på onsdager til å gå på klubben og 50 kr på lørdag til snacks... av de 50 kronene skal 20 spares.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...