Gå til innhold

Hva synes dere?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg bor i en mellomstor by på Vestlandet. Her har jeg sett at en butikkeier har hatt med seg babyen sin i butikken siden den var nyfødt (antar det er eieren og at en ansatt ikke hadde fått lov til dette). Babyen er litt eldre enn ett halvt år nå vil jeg tippe. Det er ikke sånn at den er med dit hver dag full dag så vidt jeg vet, men flere ganger ukentlig og ganske mange timer. Inntil nylig har babyen oppholdt seg i vogn og litt på armen, men det har blitt satt opp lekegrind der nylig. Har aldri sett at babyen har fått leker i vogna, men er noen i lekegrinda nå. Synes ikke babyen virker veldig utviklet, men heller litt passiv.

Hva synes dere?

Videoannonse
Annonse
Gjest Lykkeliten2
Skrevet

Kan ikke du slutte å bry deg i andre sine saker! Hvem bryr seg om hvem som syns hva om denne "saken" her inne?? Du høres jo ut som du spionerer gjennom vinduet og dikter historier!

Gå å legg deg og få deg litt ekstra søvn, det har alle godt av

Skrevet

Hva folk gjør med babyene sine er vel deres ansvar. Så lenge babyen ikke tar skade av det så ser jeg ikke problemet.

Det å være butikkeier og mamma på samme tid. Kanskje selvstendig næringsdrivende i tillegg er krevende. Og ikke alltid like lett å bare legge jobben på hylla.

Mammaen gjør nok så godt hun kan, og har nok funnet en løsning som fungerer for de.

OG ikke alle babyer er så veldig aktive når de er 6mnd. Enten de er med mammaen på jobb eller om de er hjemme. Så det var et dårlig argument.

Skrevet

Nå er de fleste av oss så heldige at vi slipper å ty til en slik løsning. Kansje er det ett must for å kunne opprettholde butikkdriften? Kansje hun vil ha det slik fremfor å la en fremmed passe babyen?

Er ganske vanlig i andre land å ta med seg barna på jobb og det blir da folk av de også...

Skrevet

Jeg har jo selvfølgelig ikke tenkt å blande meg inn det eller snakke med henne. Synes bare det virket litt rart å være ute i permisjon og samtidig jobbe med babyen sin.

Lurte på om jeg var den eneste som synes det. Og om det var flere som kanskje synes det kan gi butikken ett litt useriøst preg. At det er veldig viktig for babyer og bli stimulert i form av leker, aktiviteter osv. Men kanskje det ikke er det. Kanskje det er helt greit å sitte i en vogn i en butikk i flere timer uten leker, eller ligge i en lekegrind som babyen har fått nå med noen leker. Vet det ikke er noen fasit på hvordan ting skal gjøres, trodde bare det var ganske viktig det første året hva de får med seg og hvordan de utvikles.

Jeg bare lurer på hva andre synes, så er ikke noe vits å bli sur på meg. (Mange andre diskusjoner her som er mindre meningsløsen enn denne gitt uten at det har noe med saken å gjøre!)

Gjest Lykkeliten2
Skrevet

Hvordan vet du at hun er i permisjon da? og igjen, hva bryr det deg?

Kanskje butikken ikke er bland de travleste.. Gå inn å kjøp noe du, og støtt damen i stedet for å være sladrekjerring utenfor vinduet. Kanskje du finner ut at babyer faktisk har det kjempebra!

Herregud, jeg har tatt med meg min lille baby på jobb om morgenen siden hun var 4 måneder, rikig nok kun for en 2 timers tid.. men likevel. Hun er lykkelig som bare det. Og ikke minst , det har lært henne å være rolig i vogn. Kanskje dette er en rolig unge også? Bare fordi det ikke er en hyl skrike unge eller en baby som er omringet av leker, betyr ikke at den er understimulert.

Det jeg syns om saken, er at det ikke er noen sak, men at du bør få deg en hobby. Jeg er ikke sur på deg.. men tenk deg litt om da, før du kommer å synser og ber om meninger om folk du ikke kjenner

Skrevet

Nei nå må dere gi dere folkens, jeg syns ikke det er så ubetimelig å stille et spørsmål slik HI har gjort her. Det virker ikke for meg som om HI prøver å henge ut noen, har bare et spørsmål rundt en spesiell situasjon, Jeg er helt enig i at HI ikke kan vite så mye om denne personens virke,gjøren og laden, og det er sikkert ikke noe problem, her har sikkert babyen det helt ypperlig. Men at noen faktisk bryr seg såpass at han/hun har lagt merke til denne personens noe spesielle situasjon og lurer på her, på et anonymt nettsted, om dette er noe dere syns er greit, høres greit ut, syns jeg faktisk vitner om at HI bryr seg om babyens beste. Tenk om ingen noensinne skulle bry seg om andre babyers og barns beste, også de som ikke er våre egne, da skulle det ikke vært mange i dette landet som fikk den hjelpen som tross alt mange får av barnevern, myndigheter etc. Det er jo en av de tingene som er negativt i vårt samfunn, folk bryr seg for lite......... og det er det nok mange mishandlede, neglisjerte, omsorgsviktede barn som er lei seg for i det ganske land. Ikke alltid så enkelt for barn å si ifra at de ikke har det bra, det kreves voksne som ser og bryr seg. Og disse voksne bør også komme fra nærmiljøet, ikke bare fra barnehage og skole miljøet.

Men selvfølgelig, bryr seg på en god måte, ikke for å starte sladderkampanjer eller sverte andre, noe jeg ikke syns HI her gjorde, eneste unødvendige informasjon her var HVOR hun/han bor. Det trengte hun/ han ikke si.

Skrevet

Jeg har sett en mor som gjør liknende, om det ikke er det samme. Hun har hatt barnevakt for babyen siden før h*n var en mnd gammel og jobbet i butikken sin. Hun er ute fødselspermisjon og mottar fødselspenger, så jeg synes kanskje det er å utnytte systemet litt? Og hun har jo ansatt andre som egentlig skal gjøre hennes jobb når hun er ute i permisjon, så burde jo gå bra.

Før babyen var ett halvt år hadde h*n ingen leker utover en ensfarget, liten bitering og ett par blasse bamser. Alltid da jeg så ungen lå den i vogna si på rygg og bare kikket rundt seg, og h*n er HELT flat i bakhodet. Mange av våre felles bekjente kommenterer det og synes det er veldig merkelig, men tror ikke noen sier noe til hun det gjelder. Uten å være dømmende så virker som om hun har litt lite kunnskap om babyer og jeg tror ikke hun gjør noe av dette med vond vilje.

Og ja, jeg skjønner at man kanskje stikker innom nå og da og at det er noe spesielt å drive sin egen butikk, men når du velger å få ett barn burde du ta hensyn til barnet også. Det er tross alt ikke så morsomt å tilbringe mange timer om dagen i en butikk. Fint at barna lærer seg å være med i forskjellige situasjoner. Og her blir det jo ikke mye forskjellige situasjoner sånn jeg har skjønt det, bare hjemme og i butikken og kanskje litt hos besteforeldre.

Er ikke ment for å henge ut noen som noen nevnte her tidligere, men man stusser jo litt over sånne tilfeller.. Kanskje det ikke er så meningsfult å diskutere det, men er mange andre meningsløse diskusjoner her også. Ofte det hjelper bare å få satt ord på frustrasjonen sin over ett annet barn som i sine øyne ikke har det optimalt, selvom det ikke finnes noe fasit og man ikke skal gjøre noe med det. Dette barnet har det tross alt ikke så ille, selvom man kanskje stusser litt på det!! =)

Velger å signere anonymt så ingen vet hvor jeg er fra ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...