Gå til innhold

Er Oslo i forfall?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Så en "repotasje" på dagbladet.no der en turist var sjokkert over hva som møtte han når han besøkte Oslo. Denne karen har besøkt Oslo i mange år, men var overrasket over utviklingen. Det ble spesielt nevnt uteliggere, narkomane, prostituerte og tiggere.

Er ikke fra Oslo selv, men lurere på hva dere Oslo boere mener om den saken?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Klart det har blitt fler tiggere og folk som ødelegger byen nå som de tilllater tigging... Er fortsatt glad i denne byen jeg, men om dette fortsetter kan vi ikke bo her mer, da blir vi flyktninger..

Skrevet

Er nok ikke så mye verre enn før, men nå synes de bedre i og med at Karl Johan og sidegatene er oppholdsstedet for mange narkomane og prostituerte. Så førsteinntrykket til besøkende på være jævli hvis de har planer om å traske Karl Johan opp og ned og på kryss og tvers.

Skrevet

Jeg er født og oppvokst i Oslo og syntes det er helt grusomt! Nå bor ikke jeg sånn til at jeg merker eller ser det så ofte, men i dag var jeg en tur i byen og det er rett og slett jævlig hvordan det er blitt, med tiggere og narkomane (horene ser man jo ikke på dagtid..i alle fal ikke jeg..) Rett og slett ekkelt å gå nederste delen av Karl Johan, spesielt med barn og uffattelig trist!

Vet ikke hvem som har ansvaret, om det er regjering, kommune, de nye "åpne" landegrensene, men trist er det uansett!

Skrevet

Stoooooor forskjell bare på et par somre i forhold til utenlandske prostituerte. de florerer. Ved festningen var det bare 20 - 30 meter mellom hver "bod".Og de blir plukket opp helt åpenlyst av unge og eldre menn i bil mens vi spaserer 2 meter unna med barnevogn. Ekkelt!!!

Var ikke sånn før. Da var det mer i nattens mulm og mørke og diskret.

Skrevet

Det myldret av horer midt på en søndag. Helt fra Karl Johan til brygga til Hovedøya osv..... Sjokkerende!

Skrevet

Tiggere har også eksplodert i antall. Husker godt da jeg studerte her for en del år siden. da var det en fast tigger (narkoman) man alltid møtte på ved Grensen/Egertorget. Utenom han var det ingen fra slottet til Oslo S. Nå sitter dte jo mange langs veien med plakater og unger og det hele....

Skrevet

Så trist! Er det blitt værre eller er det bare mer synlig for folk?

Har vært i Oslo mange ganger, men siste gang var for noen år siden, og jeg kan ikke huske at jeg la merke til noe spesielt.

Skrevet

Det har definetivt blitt mye, mye værre! Forstår ikke hvorfor dette skal være så vanskelig å gjøre noe med!

Glad i byen min, men vi flytter nok nedover i vestfold om noen få år, vil ikke at han skal vokse opp her sånn som det er blitt. Tenker ikke bare på horer og narkomane el tiggere, men gjenger og dårlig ungdomsmiljøer!

Skrevet

Gjengmedlemmer flytter jo nå ut av byen.. For å komme seg unna politiet som kjenner de så altfor godt..!

Skrevet

Har bodd her i endel år, og syns området nederst på Karl Johan med tilhørende sidegater har blitt verre og verre...Og det området er noe av det første turister som kommer til Oslo ser...skjønner at de blir sjokkerte. Men endel har nok en ide om at Norge er et paradisland uten problemer...det stemmer jo ikke...

Skrevet

Mulig det, men problemet blandt ungdommer 15-19 år vil nok ikke bli borte på maaaange år! Vi har hatt det veldig tett på siste året og det er skremmende rett og slett...

Skrevet

Tja. Det fysiske forfallet tror jeg ikke er noe verre enn tidligere. Men plataaksjonen gjorde at halve Karl Johan ble yngleplass for narkomane og prostituerte.

Jeg tror det er verre for turistene enn for oss som bor her, i og med at vi ofte i stor grad lever livet i bydelene og ikke på paradegaten. Men ja, det er litt pinlig at hovedentreen til byen er lina med tiggere, åpenlyst prostituerte og folk som dealer dop.

Dermed er det jo bare å anbefale deg som jeg gjør alle andre som skal besøke Oslo: Bydeler. Ikke sentrum.

Skrevet

Plataaksjonen var vel uten tvil en stor tabbe! Man gikk fra å ha god oversikt i miljøet til å miste det meste av oversikten..

Skrevet

Når du sier det, så kanskje... Jeg tror jeg er veldig lite observant og derfor ikke har videre lagt merke til det... Føler at det er en del av Oslo bare... Nå befinner jeg meg jo heller ikke så mye midt i Karl Johan som turister etc. gjør, så det er ikke noe jeg legger så veldig mye merke til...

Men trist at det er slik, though...

Skrevet

Hva var hensikten med den aksjonen? Var poenget å få bedre kontroll på de narkomane? Og hva med de prostituerte? Rekner med at de alltid har vært der(siden det er verdens eldste yrke), men hvorfor er de på Karl Johan?

Så på nyhetene her for en tid tilbake om folk som ble stoppa på K.J midt på lyse dagen, av prostituerte.

Stakkars jenter, de må jo være helt desperate!

Skrevet

Synes narkisene kunne fått Lapsetorvet og omegn som erstatning, der har de strålende politioppbud allerede og det skjer så lite annet moro der. Tenk så mye mer action for disse uniformerte stakkarne som står i givakt foran Festung USA og kjeder seg 'a.

Skrevet

Hensikten var nok å få dem vekk fra Oslo S der de segna rundt midt i glaninga på turistene. Dette kalte man å "ruske opp i miljøet." Det var ikke så vellykka, i og med at alle sammen flytta seg femti meter lenger opp i gata og nå henger på nederste del av Karl Johan og tilstøtende gater.

De prostituerte er på Karl Johan fordi traffickingbertene har økt i antall og det er blitt hard konkurranse på markedet. De fleste som antaster mannfolk på Karl Johan er nigerianske og øst-europeiske importquinder. I tillegg har man fått oppsøkende horevirksomhet på steder hvor slikt ikke har vært åpenlyst i det hele tatt før, Aleksander Kiellands plass og sånt.

Skrevet

Hensikten var vel å lage uro i miljøet, slik at de ikke hang et sted og gjorde oslo til skamme... Men da man bare holder på i noen uker så sier det seg jo selv at de bare flytter seg til et annet sted. Før hadde politiet dermed "kontroll" på de narkomane i og med at det er videoovervåkning ved plata, nå har man ikke kontroll i samme grad. Spesielt dumt er det med tanke på rekrutering til miløet, før kunne man enklere fange opp ungdommer som oppsøkte miljøet, nå ser man ikke det... Tragisk!

En av grunnene til økningen av prostituerte er jo at det er blitt forbudt i våre naboland. Dermed trakkd e til Oslo hvor det er lov og ingen jager/plager de. Tidvis har det jo vært så overflod av prostituerte at det ikke koster mer enn en hundrings for ett ligg... Men allikevel er jo det masse penger for en nigerianer som sender penger hjem til barna sine..

Skrevet

Hmmm...Hva skal man si? Er det ikke på tide at Regjeringen (evt. kommunen) tar et skikkelig tak i dette da? Jeg har lite peiling på hva som skjer eller har blitt gjort, men det virker jo ikke særlig oppløftende dette her...

Skrevet

De vet ikke hva de skal gjøre.

Ingen vil ha dem der, ingen vet hvor man skal gjøre av dem. At narkotikamiljøet vil søke sammen er naturlig, og ingen vil ha dette i sin bydel. At illegale horer søker til lugubre sentrumsstrøk er vel også ganske naturlig. Man kunne arrestert dem og sendt dem ut, men det har vært forsøkt og da ble det ramaskrik om behandlingen de fikk. Sånn i kortversjon.

Enn så lenge ignorerer man dermed så hardt man kan og putter inn økt andel uniformert politi i samme strøk - det gjør jo inntrykket så mye bedre. ;-)

Skrevet

Det er sant!:=) Synd dette her. Oslo virker jo i utgangspunktet som en bra by, men dette her er jo utelukkende negtivt. Kan godt forstå om turismen synker. Synd, for man vil jo gjerne være stolt av hovedstaden! Den har jo så mye å tilby! Tenker da ikke på narkotika og horer, selv om det sikkert er positivt for noen.....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...