Gå til innhold

Hysteri ved legging av 3 åring.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har plutselig fått trøbbel med legging av storebror på 3 år. Han har alltid likt seg i senga og protesterer ikke på å legge seg. Alt er helt strålende til han er lagt og jeg går ut av rommet- og skal begynne med legging av lillesøster på 4 mnd. Da skriker han på vann, skal tisse, ha på lys mm. Jeg må overse noe av dette, kan ikke løpe inn og ut midt i et bad eller en flaske til den lille. Og da blir han helt hysterisk. mamma mamma mamma mamma og hylgriner. Når jeg endelig kan gå inn og spør hva det er, er det feks. en smokk som har falt på gulvet eller en vifte som skal slås av. altså ikke noe annet enn å få meg inn på rommet og oppfylle kravene. Skjønner jo at det er en form for sjalusi- han vet jo at jeg holder på med lillesøster. Men de kveldene jeg har samboeren her, er like ille. Da får vi gått inn til ham oftere, så han ikke rekker å bli hysterisk, men like mye masing. De siste kveldene har han blitt så sliten at han bare har sovnet etter en av "øktene". Vet ikke hva jeg skal gjøre med dette.

Noen som har noen gode råd??? Det er jo en form for Ferber-metoden vi driver med, bare ikke så planmessig som; først 5 min, så 7 min osv....Det blir kjapt 10 og 15 min med hysterisk hyling mens jeg gir flaske til minsta. Synes jo synd på ham som sovner på denne måten hver kveld...

Skulle gjerne hatt en barnepsykolog til å svare på dette..he he

Men kanskje noen i alle fall har liknende opplevelser- og kanskje ideer om hva vi kan gjøre for å få en slutt på det????

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har ingen råd, men dytter så noen andre kanskje kan hjelpe deg.

det høres ikke så koselig ut dette her nei.

Men må den lille på 3 mnd legge seg akkurat samtidig med ham? Kan hun ikke vente til han har sovnet, hun som er så liten og uansett sikkert ikke har superlange soveøkter?

Skrevet

Prøv og tilpass stellet til den minste slik at han kan delta før han skal legge seg, da føler han at han er til nytte og ikke at han blir lagt i senga når den lille skal skal stelles. La ham gi deg bleier, såper, kluter, salver o.l., da føler han at han er veldig stor i forhold til den lille og dette kan du jo spille på i etterkant. Fortell ham også at lden lille er kjempeheldig som har en så stor og flik lillebror. Kan bli mindre sjalusi/trass av dette.

Skrevet

Enig med det ene svaret du har fått om å la han delta i stellet av minsten. En annen ting er kanskje å legge minsten først? Vi har en på 3 år og ei på 16 mnd. Vi legger alltid henne først, slik at han føler seg litt stor. Han sier stolt: "xxx må legge seg nå, for hun er så liten, men jeg kan være opp littegranne til - ikke sant mamma?". Heldigvis går det greit å legge vesla her, slik at han er i seng en halv time etterpå. Det fungerer utmerket.

Og vi er alltid konsekvente. Hvis han maser om vann, så får han selvfølgelig det, men da sier vi at "nå er dette siste gangen mamma er innom rommet ditt i kveld. Vi sees i morgen".

Det har fungert kjempefint. Selvfølgelig er det enkelte unntak, hvis han er overtrøtt eller føler seg utilpass, men slike dager er det heldigvis ikke alt for mange av. De får man bare ta når de kommer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...