Kamomille Skrevet 29. august 2007 #1 Skrevet 29. august 2007 dersom din sønn eller datter var invitert i barnebursdag, synes du da det ville være naturlig at eldre/yngre søsken var med??? Da vi hadde barnebursdag for poden på 4, hadde vi skrevet at barna gjerne måtte komme alene eller de kunne ha med seg mor/far dersom de ønsket det. De fleste inviterte var barn fra podens avdeling i barnehagen. Noen kom alene, men de aller fleste hadde med seg en forelder. Noen av våre nærmeste venner kom med hele familien - altså 2 foreldre og gjerne småsøsken/babyer. Men da var dette avtalt på forhånd. I helga var poden invitert i 4 års dag til dattera av et vennepar av oss. Vi kom begge foreldrene og snuppa var også med. Dette var avtalt, og vi hjalp til med å arrangementet, servering osv. MEN. mange av bursdagsbarnets venner fra barnehagen kom også med hele familien på slep. Altså ikke bare foreldrene, men også eldre søsken. Uten at de hadde informert om det eller spurt om det var greit. Disse barna "forlangte" selvfølgelig også servering av pøler og kaker, og de slo seg gladelig ned ved det ferdigdekte bursdagsbordet (hvor det selvfølgelig var dekt på kun til de inviterte....) Flere av 4-åringene ble stående litt betutte ved siden av bordet frodi det ikke var flere plasser igjen....... Vi ordnet selvfølgelig flere tallerkner og kopper og hentet ekstra hagestoler osv så det gikk jo på et vis. Etter pølsene skulle det arrangeres skattejakt. faren til bursdagsbarnet hadde gravd ned en kiste i hagen med en liten godtepose til hver av barna som var invitert. Men selvfølgelig ble det flere søsken som også ville være med på skattejakt og da var det ikke nok poser....... Må si at vertsskapet ble litt småsvette når de så alle som rullet inn i gården. En ting er foreldre som du kan koke ekstra kaffe til osv, men masse søsken på slep i en bursdag??? Er det bare jeg som synes det er litt rart. hadde det ikke vært normalt å iallefall spørre på forhånd om de kunne ta med søsken (hvis det f.eks var vanskelig å skaffe barnevakt etc)??? Må si at ingen av foreldrene til disse søsknene reagerte på at de eldre ungene deres "blandet seg inn" i brusdagen. Ingen snakket til de da de slo seg ned ved bursdagsbordet etc. Ei jente på 8 år ble skikkelig furten fordi hun ikke fikk prinsesse-kopp som de andre inviterte ungene fikk..... Ei av de eldre guttene ble grinete fordi han ikke fikk godtepose! faren til bursdagsbarent frosøkte frogjeves å froklare at de bare hadde laget pose til de barna som de visste kom......Og ingen av foreldrene til disse store barna reagerte på oppførselen...... Er dette helt vanlig eller?? Er det greit å komme drassende med hele familien i en abrnebursdag til noen du strengt tatt ikke kjenner så godt uten i det minste å spørre om det er greit??? Ble kanskje litt rotete dette her, men jeg må si at jeg reagerte ganske kraftig. Vertskapet ble jo litt fortvilet når de skjønte at de kom mange ekstra barn....
Spente med nr 3 i vente... Skrevet 29. august 2007 #2 Skrevet 29. august 2007 skjønner hva du mener...... synes det er de som er invitert som skal gjerne... evt med foreldre...eller om de avtaler ja...
Gjest Skrevet 29. august 2007 #3 Skrevet 29. august 2007 Jeg hadde nok blitt ganske paff sjøl, om søskna til den som var bedt kom også.. Det er i allefall ikke normalt her.. Når unga er 4, så er ikke foreldre med en gang.. KUN de som er bedt...
meg & to små vampyrer Skrevet 29. august 2007 #4 Skrevet 29. august 2007 Det syns jeg var litt frekt egentlig. Om det blir en igjen hjemme og ingen kan passe må man evt spørre vertskapet om dette på forhånd.
~Snublefot~ Skrevet 29. august 2007 #5 Skrevet 29. august 2007 Synes det hørtes helt merkelig ut! For noen "korte" foreldre. De lagde jo en ekkel situasjon for alle andre, inkludert egne barn! Trodde det var vanlig folkeskikk å spørre hvis man tok med eldre barn, men har enda ikke hatt barnebursdag selv, da...
Trulte76 Skrevet 29. august 2007 #6 Skrevet 29. august 2007 synes det blir litt feil å drasse med søsken ja..uten at det er avtalt på forhånd.. Heldigvis ikke skjedd sånt med meg..
~sjiraff~ Skrevet 29. august 2007 #7 Skrevet 29. august 2007 Absolutt ikke normalt så vidt jeg vet. Hadde ragert selv. Og må jo si at foreldrene som tar med søsken uten å avtale ikke tenker særlig langt. Det er jo igrunn ganske innlysende at foreldene til bursdagsbarnet lager pølser og godteposer til de inviterte og ikke til 10 ekstra.. Direkte frekt og uhøflig.
tre små... Skrevet 29. august 2007 #8 Skrevet 29. august 2007 syns ikke det er greit.. heller frekt ja! hvis man MÅ ha med søsken så er det vell normalt å høre om det går greit!!! rart de ikke tenkte på at det kanskje ikke er plass rundt bordet osv.. man dekker jo bare på til de man vet kommer! rare foreldre!
arbeidsuhellet14.juli Skrevet 29. august 2007 #9 Skrevet 29. august 2007 Ja synes det var drøyt. Har selv hatt med minstemann da mellomste var i ett 4års lag. Men minsta satt på gulvet å kosa på babyen (lillebror til bursdagsbarnet) hele tiden. Enda jeg hadde spørt om det var ok at minsten ble med tok jeg ikke det som en selvfølge at han skulle sitte til bords med de andre. Men verten hadde dekket på og laget skattepose til minsten også. Til gjengjeld var jeg innom der med en blomst til henne dagen etter for takk for bryet!!
Kamomille Skrevet 29. august 2007 Forfatter #11 Skrevet 29. august 2007 Puh...... Så godt å høre at jeg ikke reagerte helt unormalt da:) Synes det var så rart at ingen av de andre foreldrene reagerte liksom (med unntak av vertskapet da)
MammantilKaja Skrevet 29. august 2007 #12 Skrevet 29. august 2007 Å herregud er det mulig?! Stakkars de som arrangerte. Er litt pisst på dems vegne her jeg nå
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå