Gå til innhold

Hva gjør dere om barna ikke spiser?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sønnen min spiser så utrolig lite. Til frokos spiser han et par biter av en brødskive, eller grøt e.l. Så kommer lunsj, og da spiser han like mye som til frokost. Til middag stapper han i seg noen munnfull med mat, så er han plutselig mett. Til kvelds spiser han det samme som til frokos. Dette har pågått i noen mnd nå.

Jeg har ikke tenkt å gjøre så mye ut av det, fordi jeg får beskjed hele tiden at barna får i seg det dem trenger av mat. Men nå syns jeg at det er på tide å legge om her.

Har dere tips til hvordan jeg kan få sønnen min til å spise spise?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingen tips her, men kjenner fortvilelsen din. Hadde et matvrak som hang i puppen sent og tidlig. Spiste greit en stund etter han begynte med vanlig mat, så; bom stopp. Samme matvaner som din. Snakket med HS og legen, de sa jeg kunne forsøke å ikke tilby mat (da var han 2,5). Som sagt så gjort: spiste ingenting på to døgn. Da brøt jeg sammen og fikk i han noen munnfuller. Og tilbake i samme tralt. Det eneste han eter med god apetitt er fisk og frukt. Brødmat og kjøtt smaker han på, så er han mett. I dag er han 5 år, og vokser som normalt, så noe får han jo i seg. Vil tro han har lav forbrenning, for han er aktiv til tusen. Men i det siste har jeg kjøpt nugatti og dermed spiser han oppmot tre knekkebrød i døgnet, ser på det som en liten seier. Heller usunt sukker enn ingen mat.

Nei jeg vet ikke. Men så lenge han ikke virker slapp, er aktiv, legger på seg og ser ut til å trives er det vel ikke så mye å gjøre med.

Skrevet

Ja, sønnen min spiser godt med frukt og innimellom youghurt. Men det er alt. Ellers spiser han nesten ikke noe. Det han spiser tilsammen på en dag, er på samme mengde som jeg spiser til frokos. Og denne gutten står ikke stille. Hoppr og spretter hele dag. Skjønner ikke hvor han har fått kreftene sine fra.

Skrevet

Sikker på at han ikke driver og får tenner? Snuppa er sånn til tider, spiser helst bare yoghurt, banan og IKKE skorpene på brødskiva... Og en ukes tid senere har det kommet nye tenner i munnen hennes.

Vi tilbyr mat til vante tider, og vil hun ikke ha så tvinger vi henne ikke. Får tilbudet igjen ved neste måltid. Drikke får hun når hun vil. Matlysten kommer alltid tilbake igjen.

Skrevet

snupp er lik, kunne spist frukt og grønt dagen lang, så gir henne alltid en frukt etter hvert måltid.men hun må alltid spise litt mat før frukt. spiser ikke noe særlig mer mat for det. men da får hun ivertfall i seg noe. men idag spiste hun en hel potet og en kvart fiskegrateng form, så hun får innfall enkelt dager og jafser til. så jeg har bare slått meg til ro med at hun får det hun trenger totalt sett.. hun er snart 2 og er lang og slank, men vokser og holder kurven sin.

Skrevet

Snuppa vår har begynt å spise lite nå... er litt frustrerende til tider, men prøver å ikke stresse det opp! Pøser på med ting hun liker.. Hun elsker frukt, gir henne mango, druer, kiwi og melon. Ellers er hun veldig glad i tomatjuice og hun får også vanlig juice/melk. (Til måltidene)

Hun får en yoghurt om dagen, og i den har jeg havregryn og linfrø i. Så metter den litt mer og blir litt sunn! Gir henne mye av det gode fettet slik at hun får i seg litt ekstra energi.. :o)

Grøt liker hun også.. Moser en halv banan i, så spiser hun i hvert fall en liten porsjon. :o) Hun får også en riskake som snacks av og til.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...