*Emma & Mathias*spire i magen* Skrevet 29. august 2007 #1 Skrevet 29. august 2007 Emma skal begynne å være hos en tysk familie annenhver helg fremover... De har bodd i Norge i 8 år nå, og snakker bra norsk, men forteller at de snakker tysk seg i mellom hjemme, men at de kommer til å snakke norsk de helgene Emma er der.. Og det er jo veldig fint egentlig, at de vil ta hensyn når hun skal være hos de.. Men så er det jo sånn at Emma's pappa er halvt tysk og halvt brasiliansk, og hele hans familie snakker tysk(desverre har hun ikke noe kontakt med faren sin, men vi snakker litt med farmor av og til), og jeg synes det hadde vært litt artig om hun kunne lært seg deres språk. Emma er straks 3 år, og hun snakker flytende norsk, hvordan tror dere det ville blitt for henne om de hadde snakket tysk med henne? Ville hun bare blitt forvirret og redd, ville det tatt lang tid før hun hadde lært seg hva de sa? Eller burde jeg la de snakke norsk til henne, og heller la henne lære seg et nytt språk når hun blir eldre? Hvordan har deres erfaringer vært med å ha to språk hos barna?
Gjest -<<- Skrevet 29. august 2007 #2 Skrevet 29. august 2007 Vår eldste er trespråklig, yngste toogethalvtspråklig. Det har ikke vært noe problem i det hele tatt; yngste er noe foran hva man kan forvente for aldersgruppen, eldste var omtrent gjennomsnittlig. Eldste hadde en periode også fire språk, pga flytting hit og dit og at vi har to språk hjemme. Ut fra hva jeg har lest om emnet og egne erfaring, tror jeg det er best å begynne tidligst mulig med all språkinnlæring - hadde det vært opp til meg skulle vi hatt tospråklige barnehager i fleng. Jeg kan ikke se noen negative følger av å ha to spåk, og påstanden om at de da blir tregere til å snakke etc. antas å være en myte. Jeg tror ikke det ville ta lang tid før hun begynte å skjønne tysk om hun tilbragte to hele helger i måneden med noen som snakket det, men for å lette overgangen ville jeg ha avtalt noe slikt som at en av de voksne der utelukkende snakker tysk - så vet hun at det er noe å forbinde med den personen, mens den andre tar det gradvis med henne. De kan godt snakke tysk seg i mellom helt konsekvent. Du kan forsterke det i hjemmet ved å kjøpe tegnefilmer, lydbøker, barnemusikk etc. med tysk tale.
*Emma & Mathias*spire i magen* Skrevet 29. august 2007 Forfatter #3 Skrevet 29. august 2007 Takk for et klokt svar :-) Jeg skal i møte med familien i neste uke, så skal snakke med de om det.. Han er lege og hun er billedterapeut, så de har kanskje noen ideer selv også :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå