bambi på isen Skrevet 29. august 2007 #1 Skrevet 29. august 2007 Vannvittig teit overskrift, men sånn ble det nå!! Det jeg lurer på er hvor mye jeg kan forvente at ungene skal klare å gjøre selv! Eldstemann er 6 år (nettopp blitt skolegutt), han er egentlig veldig flink hvis vi innvolverer han i ting!! Men han andre pøbelen er 3,5 (blir 4 i desember), han gjør absolutt ingenting, eller det vil si at det hender han hjelper å dekke på bordet i helgene. Men kan jeg forvente at han skal henge opp klærne sine selv (med litt hjelp kanskje)?? Han kler av seg og legger det der han finner det for godt!! Nå ikveld spurte jeg om ull undertøyet skulle ligge i en haug midt på gulvet, ja jeg syns det sa han da!! Lille snuppa på 20 måneder gjør ikke noe annet en å rote!! Så hva gjør deres barn hjemme og hvor gamle er de??? Desverre kan ikke ungene gå ut med søppelet her, for det samles i containere, og der rekker de ikke opp enda!!
Kebbelife Skrevet 29. august 2007 #3 Skrevet 29. august 2007 Min datter på 7 rydder av middagsbordet og holder orden på rommet sitt. Hun pleier å trakte kaffe også og handler på butikken av og til, men det er frivillig. Minsten på 22 måneder er med og rydder leker og dekker bordet.
Gjest Ultemecia&Mikrovampyren Skrevet 29. august 2007 #4 Skrevet 29. august 2007 Min datter på 3måneder tilføyer i alle fall mye husarbeid.. et par maskiner hver dag.
Gjest Skrevet 29. august 2007 #5 Skrevet 29. august 2007 Har en på 8 og ei på 10. -Faste oppg. rydding av kjellerstua og rommene sine, ta ren klærne sine. Ellers er det sånn hippsånhapps, søppel, koppmaskina, rydding, trakte kaffe, små vasking etc.
bambi på isen Skrevet 29. august 2007 Forfatter #6 Skrevet 29. august 2007 Huff ja, det blir mye klesvask med 3 søte små i huset!! Mamma kunne ikke fatte hvorfor vi kjøpte Bauknekt vaske maskin, den var jo SÅ dyr, deres kosta bare 2000 (eller noe sånn), men jeg sier det bare, hvor mye klesvask blir det av 2 voksne som knapt nok gidder å lette ræva utav en stol!!!!!!!!!! Hun forsto jo hvorfor jeg hadde kjøpt den når hun satte på en maskin klær for meg engang, fikk jo MASSE klær inni!!!!
FuriLaks Skrevet 29. august 2007 #7 Skrevet 29. august 2007 Jeg husker jeg ble "tvunget" til å gjøre masse husarbeid da jeg var liten og husker jeg følte meg som en vaskehjelp til tider, så det skal poden her få lov til å slippe. MEN jeg er veldig tilhenger av å involvere barna så mye som mulig, så det blir gøy å hjelpe til. Å rydde opp etter seg selv derimot, det kan man lære så tidlig som mulig. Syns jeg da:)
Guttemamma til tusen :) Skrevet 29. august 2007 #8 Skrevet 29. august 2007 min gutt er 16mnd, og gjør selfølgelig ikke så mye husarbeid.. men om en måte å aktivisere han, så tar han del i en del alikevel! Når det skal dekkes på bordet, så bærer han inn glass og tallerkner. Han hjelper med å rydde inn i oppvaskmaskinen, og om han har sølt en plass så henter han klut i skuffa og tørker opp etter seg (les: drar det utover gulvet med kluten.. men han gjør jo så godt han kan:o)) ellers så rydder han opp lekene sine når jeg ber han om det!
Gjest Skrevet 29. august 2007 #9 Skrevet 29. august 2007 Sønnen min på snart 3, hjelper til med å rydde fra oppvaskmaskinen, og putte i oppvaskmaskinen, putte skittentøy i vaskemaskinen og såpe, får en egen klut som han vasker gulvet med. Han elsker det.
Gjest Ultemecia&Mikrovampyren Skrevet 29. august 2007 #10 Skrevet 29. august 2007 Vi har også Bauchnekt!! Du er den første jeg hører om som og har det.. Det er den beste maskinen jeg har hatt noengang.. Tar masse klær og er fin og rask
bambi på isen Skrevet 29. august 2007 Forfatter #11 Skrevet 29. august 2007 Så flinke unger dere har:-) Må nok bli flinkere å ta mine med på ting, er bare så sykt deilig å gjøre ting i fred og ro, så går det mye fortere!!! Guttene kan med fordel begynne å ha faste oppgaver ser jeg, må bare pønske ut hva de skal få gjøre
Stratos med 3 barn Skrevet 29. august 2007 #12 Skrevet 29. august 2007 Guttungen min er 1 år og har lært seg å trykke på knappen til vaskemaskinen slik at den starter. Ja, også dytter han inn såpekoppen først for meg:D Han peller ut av oppvaskmaskina og kaster det på gulvet..... Må bare finpusse litt på det, så er han snart til hjelp der også Kater forresten ting ut av vaskemaskina om han får mulighet også. Og knappen hvor man slår den på, slår den jo også av, så det hender det tar tid å vaske tøy! Også har han lært seg å tørke av bordet, så nå tørker han av bordet forran stolen sin etter hvert måltid........... og smulene havner på gulvet Han eter alt han finner av bøss på gulvet. Kan det kalles husarbeide tro? Støvsuging kanskje?
DenherJenta Skrevet 29. august 2007 #13 Skrevet 29. august 2007 Nordjenta hjelper til å sette klærne i vaskemaskinen, tømme pulvre på gulvet og skru vilt på knappene. elsker også å "brette" klærne, og spesielt de klærne vi allerede har brettet. hun har egen jif vaskekost, de blir utrulig barnevennlig i str hvis man skrur de ned altså. ellers så tømmer hun puffet ris fra den ene bollen til den andre, elsker å vaske koppene og samtidig 1000kr parketten våres... det er vel stortsett det hun gjør. hun er 18mnd.
peonererfine Skrevet 29. august 2007 #14 Skrevet 29. august 2007 Snuppa på 2,5 år får være med å ta ut av oppvaskmaskina avogtil. Hun rekker meg klær som jeg skal henge på tørkestativet kanskje en gang i mnd. ;-)...prøver å få henne til å rydde litt i lekene.
Sara Rompompei Skrevet 29. august 2007 #15 Skrevet 29. august 2007 sønnen min på 9 mnd mopper gulvet flere ganger om dagen. DET må vel kalles å hjelpe til! hihi ellers så betaler jeg de store ungene en slant for å hjelpe litt til her hjemme. Som f.eks bære ut søppel, matavfall, papir, luke ugress, bære opp klærne sine osv. Og så må de self. rydde rommene sine da.
Mamma til verdens beste barn Skrevet 29. august 2007 #16 Skrevet 29. august 2007 Ha-ha, min sørger for at det er husarbeid han:) Bare liten gutt enda da...men syntes det er gøy å tørke opp søl da, helst med hendene...
haater husarbeid Skrevet 29. august 2007 #17 Skrevet 29. august 2007 Eldstemann på fem år rydder rommet sitt selv, hjelper meg å dekke på bordet og rydder av bordet etter seg selv. Ellers får han 50 øre hver gang han rydder opp lillebrors leiker (som han selv har tømt utover). Ellers er det en selvfølge å legge sine skitne klær i skittentøyskurven her i hus- Lillebror på 1 år roter bare
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå