Gå til innhold

er dette et kåseri?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jakten på det gode liv?

Frøken likestillingsminister, Karita Bekkemellom, eller frøken veggimellom som jeg liker og kalde henne. Gikk ut i VG og fortalte at for noen barn kunne 2 skoler være en god løsning. Hun vil derfor ikke legge ut et lovforslag som er i mot en slik nytenkende løsing.

Barneombudet får det travelt. Å i løpet av dagen står det med stor tekst på deres nettside ”barneombudet fraråder 2 skoler for barn”

Å det er jo i grunn ikke så rart, for et vært menneske med IQ høyere en sin egen kroppsvekt, forstår at dette ikke er en løsning som er kommet fram av hensyn til barnet.

Så hvorfor ønsker noen foreldre en slik løsning for barna sine?

Fordi de glemmer og tenke på at det et er barn det er snakk om og ikke en ting som foreldrene eier? Eller fordi de søker rettferdighet?

Rettferdighet ja, for hvem? For foreldrene som får like mye tid til barna, like mye tid til jobben, like mye tid til seg selv, som den andre forelderen. For tenk om det blir urettferdig. Det ville vært fryktelig dumt.

Hjelp naboen fikk is og ikke jeg…

Å mens foreldrene jakter på det gode og rettferdige liv, på jobben og på hjemmebane. Så blir barna kasteballer som flyr av gårde mellom 2 hus, 2 skoler, 2 fotballag og 2 vennekretser. Hva sier foreldre til barna sine når de planlegger en slik ordning? kom skal vi leke leken, om og gjøre og dele seg selv mest mulig i 2?

7 åringene burde fått sin egen bil så slapp foreldrene og kjøre de så mye frem og tilbake, og 7 åringene slapp og bli så avhengige av mor og far.

For det er også noe samfunnet syns er litt dumt, at barna er avhengige av foreldrene sine. Ja huff av meg, tenk om man hadde noen og lene seg på om ting gikk litt skeis det ville vært skummelt.

Kanskje vi skal starte en skole på hjul som kan bli med barna over alt, som i tillegg var døgnåpen uten maks tid?

Så om foreldrene vil ta en tur til Syden i januar så tar vi bare med skolen dit. Ikke noe stress. Det krever jo litt mer personalet da, siden vi ikke vet helt hvor mange barn som er hvor til en vær tid. Men vi bare leier in en polakk eller to så går det bra. De er jo ganske billige i drift har jeg hørt.

Det hadde sikkert vært ok for alle, da har foreldrene valget selv hele tiden. Dette ville FRP likt. Å Karita Bekkemellom hadde jublet, får nå er likestilling i boks. Å hun kan jo bare få noen til og parkere busse uten for jobben, så kunne barna være der på hennes samværsdager, ja da hadde hun jo sluppet og se dem i det helle tatt. Det hadde vært flott.

Nå trenger vi ikke jakte lenger, dette er jo løsningen på det gode liv.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Err, ikke for å være vrang, men jeg er fremdeles ikke fornøyd, jeg. Du mener for mye direkte, insinuerer for lite. Ja, et kåseri kan godt gjøre narr av noe, men på en subtil måte - og med mer humor. Inntrykket mitt når jeg leser dette er at den som skriver er virkelig irritert på Karita, ikke at forfatteren ler litt av henne.

Du bør la noen lese språklig korrektur etter hvert.

*vrang*

Skrevet

Nei, det ville jeg ikke kalle det...

Skrevet

da får jeg prøve igjen da... flaks jeg har dere :-)

Skrevet

disse notatene tok jeg da jeg lært om kåseri igår på skolen :

husk at teksten er ment å være muntlig, så språket bør være kort og livlig.

forfatteren setter ofte ting på spissen, kan være selvironisk. det skal være underholdende, så bruk humor og ironi. vær forsiktig så man ikke blir sarkatisk..

det kan være provoserende, men ikke ment å såre eller skade noen.

kort og orginalt, unngå klisjeer.

språket preges av frie former, dialekt, slang, banning og ufullstendige setninger er lov.

kåseriet må ha en rød trå, men det er lov å ta digresjoner(avstikkerer) så lenge man kommer inn på hovedveien igjen.

innholdet er ofte uventet og vekker oppsikt/interesse hos leseren(lytteren)

spørsmål til leseren, åpne eller retoriske

henvender seg ofte direkte med bruk av du, dere..

oppbygning:

innledning - situasjon, sitat, sitat, påstand ol. som presenterer tema

hoveddel - en vandring i tema med humor og ironi som hovedelementer

avslutning - et overraskende poeng eller en sittende replikk

husk også at du skal få frem poenget uten å si det direkte, og det kan være lurt å lese det høyt til noen slik at du kan få respons på om det har en muntlig tone..

mye av dette har du jo allerede, masse lykke til!

Skrevet

oj du er snill WhiteLily :-) takk :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...