Gjest Skrevet 29. august 2007 #1 Skrevet 29. august 2007 Hei! Noen som vil dele ei god hvetebolle oppskrift med meg? Ei oppskrift på luftige og gode boller, ikke sånne som blir kompakte;)
Sara Rompompei Skrevet 29. august 2007 #2 Skrevet 29. august 2007 Trikset er å bruke nok væske. Deigen skal være litt blaut og myk om du skjønner. Har du oppi et egg i tillegg blir de ekstra fluffy. Her skal du få min oppskrift: 500 g hvetemel 100 g sukker 100 g smør (gjerne smeltet, det er enklere) 1 ts bakepulver (ikke veldig nødvendig, men da blir de litt luftigere) 50 g gjær 3 dl melk Stekes på 225 gr. ca 15 min.
MammantilKaja Skrevet 29. august 2007 #3 Skrevet 29. august 2007 Er ikke oppskriften det kommer an på, men hevetiden. La de heve en time etter du har trillet de så vokser de seg luftige;) Blir de kompakte har de hevet for lite eller blitt for hardt stekt
Gjest Skrevet 29. august 2007 #4 Skrevet 29. august 2007 Tusen takk! Da går jeg på kjøkkenet å prøver....så får vi se hva resultatet blir;)
hüpf-kuh Skrevet 29. august 2007 #5 Skrevet 29. august 2007 Disse er også gode: 200 gram smør 7 dl melk 1 pk gjær 2 dl sukker 2 ts kardemomme 1 ts hornsalt 1 kg hvetemel (start med dette og øk mengden til deigen får en smidig konsistens og slipper bollen) Smelt smør og bland det med melk. Ha i gjær når blandingen er fingervarm. Tilsett sukker, kardemomme og hornsalt. Elt til slutt inn melet litt og litt. Eltes for hånd i 15 minutter eller i kjøkkenmaskin i 8 minutter. Forhev i 60 minutter under plast. Lag boller, skolebrød, kringle eller hva du vil. Etterhev 30 minutter under kjøkkenhåndkle. Pensle med det du vil (egg, melk, vann eller ingenting) Stekes på 230 grader nederst i ovnen, til baksten er gylden.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå