*Mamma-i-Mars* Skrevet 29. august 2007 #1 Skrevet 29. august 2007 jeg har AB Rh - & min samboer og vordrende far har O+ har hørt noe om de forskjellige blodtypene, men forstår ikke hva de mener..viss den ene har minus og den andre pluss..? at det ikke er helt bra for fosteret? Håper noen kan forklare dette til meg =) på forhånd takk =)
bjørg Skrevet 29. august 2007 #2 Skrevet 29. august 2007 Det som kan skje er at fosteret får en annen RH enn deg og da kan kroppen din danne antistoffer mot fosteret. Tror også at dette er farlig for deg også, ikke bare babyen. Men du som er RH neg. (det er jeg også - men jeg er heldig nok til å ha en mann som også er rh neg.) blir kontrollert ekstra nøye med ekstra blodprøver etc. Hvis babyen har annen RH en deg vil du få en sprøyte etter fødselen som gjør at det ikke blir koplikasjoner neste gang du får barn. Så vidt jeg har forstått er det ikke særlig stor risiko for problemer med det første barnet med annen blod RH enn deg selv (og kun hvis babyen har annen RH enn deg). DU kan sikker få mer informasjon hos legen eller jordmor ang dette som forklarer nøyere (og mer riktig) hva det er som skjer. Eller du kan se på denne siden, den var faktiskt mye flinkere å forklar enn meg http://www.althelse.com/default.asp?artid=139
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå