Bella Swan Skrevet 29. august 2007 #1 Skrevet 29. august 2007 En vennine av meg er blitt innkalt til sivilforsvaret, uff. Alle kan bli innkalt nå, håper virkeligen jeg slipper det. Eg hadde jo aldri hatt tjangs til å vært med på noe slikt.
Expat Skrevet 29. august 2007 #2 Skrevet 29. august 2007 Trodde det var for kvinner som ikke har født barn (å få barn er vår tjeneste til samfunnet).
Dronningen! Skrevet 29. august 2007 #3 Skrevet 29. august 2007 Kvinner som er rundt 28 år og uten barn kan bli innkalt til Sivilforsvaret... Men hvorfor er det så "uff"?
Helnøtt med spire:) Skrevet 29. august 2007 #4 Skrevet 29. august 2007 Ser ikke noe galt i det. Hadde jeg ikke hatt barn, hadde jeg meldt meg inn selv ved fylte 18;)
Expat Skrevet 29. august 2007 #5 Skrevet 29. august 2007 Antakeligvis fordi hun har unge og hvordanialledagerskaldetgatillogistisk liksom?
Helnøtt med spire:) Skrevet 29. august 2007 #6 Skrevet 29. august 2007 Hadde venninna til HI barn? ja da er jeg med i så fall:) Men sånn ellers hvis ikke ser jeg ikke problemet:)
mammamamut Skrevet 29. august 2007 #7 Skrevet 29. august 2007 Men hvis hun har barn kan hun vel ikke bli innkalt? Har ikke skjedd en feil her da?
Dronningen! Skrevet 29. august 2007 #8 Skrevet 29. august 2007 Men hun må jo ha skjønt at dette gjelder kvinner uten barn eller spsielt intresserte?
Expat Skrevet 29. august 2007 #9 Skrevet 29. august 2007 Neeei, HI har barn (antar jeg siden hun henger her?) og sa huffameg tenk om det hadde skjedd med henne selv.
Helnøtt med spire:) Skrevet 29. august 2007 #10 Skrevet 29. august 2007 Ja, men snakker ikke vi om venninna til HI?
Dronningen! Skrevet 29. august 2007 #11 Skrevet 29. august 2007 Jo da, vi snakker fortsatt om henne.... Venninnenn ble innkalt men det hadde ikke passet HI og siden HI er her på DIB så er vel sannsynligheten stor for at HI har barn og antageligvis aldri vil bli innkalt til Sivilforsvaret!!! (Lang settning a gitt)
Bella Swan Skrevet 29. august 2007 Forfatter #12 Skrevet 29. august 2007 Sannsynligheten for at også jeg kan bli innkalt er der, det er nå nye regler i sivilforsvaret: alle kan bli innkalt, selv om man har barn!!!
Tally Skrevet 29. august 2007 #13 Skrevet 29. august 2007 Jeg har blitt innkalt, men jeg har ikke deltatt. Tror ikke det hadde vært noe vanskelig i det hele tatt og egentlig en bra ting å hatt med seg. Tror det er førstehjelp, brannvern/beredskap ol. de driver med.
Bella Swan Skrevet 29. august 2007 Forfatter #14 Skrevet 29. august 2007 Problemet mitt ved å bli innkalt hadde vært hvor barna skal være. Mannen min har eget firma og jobber veldig mye. Barna har bare 60% plass i barnehagen, så jeg hadde hatt problemer med dem. Ellers måtte det sikkert vært spennende og være med. Hvorfor var ikke du med Tally?
Tally Skrevet 29. august 2007 #15 Skrevet 29. august 2007 Jeg har vært i forsvaret og har x antall år i NATO-tjeneste. Da jeg ble innkalt, var jeg på tur til Bosnia og fikk det godkjent som "min innsats"
Tally Skrevet 29. august 2007 #17 Skrevet 29. august 2007 Jeg har ikke hørt om de nye reglene og synes det er litt rart at de nå skal kunne innkalle damer med barn, men jeg vil tro at det blir lett å søke fritak/utsettelse pga mangel på barnepass hvis men kan dokumentere det. (Ellers burde det jo kunne gå bra der far kan hente og bringe til og fra barnehage/skole??)
Bella Swan Skrevet 29. august 2007 Forfatter #18 Skrevet 29. august 2007 Hadde heler ikke hørt om de nye reglene før min vennine ble innkalt. Det første jeg sa til henne er at du har vell blitt innkalt siden du ikke har barn. Men hun hadde tatt kontakt og fikk beskjed om at nå kan alle bli innkalt. Å ha barn er ingen grunn til å få avslag hvis man blir innkalt, hvis man ikke er alenemor.
Kamomille Skrevet 29. august 2007 #19 Skrevet 29. august 2007 Synes det er flott jeg! Egentlig burde alle bli innkalt:) Menn blir jo innkalt til rep hele tiden selv om de har barn. Er vel egentlig ikke så mye vanskeligere for kvinner å skaffe barnepass enn det er for menn! Ser da selvfølgelig bort fra aleneforeldre....
Joolimooli Skrevet 29. august 2007 #20 Skrevet 29. august 2007 Fant dette på sivilforsvaret.no: Hvem blir innkalt til Sivilforsvaret? Med hjemmel i sivilforsvarsloven kan kvinner og menn mellom 18 og 65 år som oppholder seg i riket pålegges tjenesteplikt i Sivilforsvaret. I krigsreserven (egenbeskyttelsen) kan også personer over 65 år pålegges tjenesteplikt for spesielle oppgaver. Rekrutteringen skjer via Vernepliktverket blant personell som har avsluttet militær verneplikt, personell som av ulike grunner er fritatt for militær verneplikt, sivile vernepliktige og kvinner. Personer mellom 16 og 18 år og personer over 65 år kan også etter eget ønske og nærmere vilkår antas til tjeneste. Står ingenting der om at kvinner ikke blir innkalt hvis de har barn, så da har de nok forandra reglene, ja.... Er jo egentlig riktig det, da.... Hvis en mann med barn kan delta, så kan vel en kvinne også... Så lenge hun er ferdig med å amme... Er jo likestilling vi vil ha, så...
Dronningen! Skrevet 29. august 2007 #21 Skrevet 29. august 2007 Jeg har vært i SF siden 98, men er nå fritatt fordi jeg har fått barn.... Egentlig en morsom opplevelse å ta med seg videre:o)
___ Skrevet 29. august 2007 #22 Skrevet 29. august 2007 Jeg har vært i sivilforsvaret. Det er faktisk morsomt. Jeg fik beskjed om at jeg ikke kom til å bli inkalt på øvelser eller noe mens jeg hadde små barn, så det var greit. Å bli inkalt til sivilforsvaret kan dere bare se som noe positivt. Hverken kurs, øvelser eller insats er ille. Det er mer som noen aktive fridager.
Dronningen! Skrevet 29. august 2007 #23 Skrevet 29. august 2007 Poamin... Hvor var du på kurs? Jeg var på Starrum, Gjøvik.
Dronningen! Skrevet 29. august 2007 #25 Skrevet 29. august 2007 Jeg har vært der 2 ganger. Første gang i 98 og andre gang i 2001... Du da?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå