Gjest Skrevet 29. august 2007 #1 Skrevet 29. august 2007 kan noen med enkle ord forklare meg forskjellen på psykosyntese og analytisk psykolgi? skjønner vel at det kanskje ikke er enkelt å finne en liten forkaring.. men kanskje noe klarer det for det
Gjest -<<- Skrevet 29. august 2007 #3 Skrevet 29. august 2007 Veldig kort sagt er den analytiske jungiansk, mens psykosyntesen ble kladdet sammen av Assagioli. Jung var preget av Freud, men mer into drømmer, myter og generell folklore når det kom til tolkningen av folks psykiske tilstand. Fokuserte mye på at det å forstå sine underliggende motiver i seg selv kunne være helbredende for "sjelelivet." Assagioli var mer inne på at underbevisstheten skjulte kreative krefter man ikke kjente til, og at ved å oppdage disse kunne psyken oppnå sunn utvikling. Det var ikke nødvendigvis underbevisstheten som fucka deg opp, men den kunne benyttes til å sette deg straight igjen, liksom. Jeg kjenner dem bare forholdsvis overfladisk, men du finner sikkert utfyllende informasjon bare ved å google navnene eventuelt begrepene psychosynthesis og analytical psychology - markedet for ikke-mainstream psykologi er noe større utenlands enn her.
Gjest Skrevet 29. august 2007 #4 Skrevet 29. august 2007 tusen hjertlig igjen ble mye lurere av det der, men ikke så mye lurere i hvilken av de veiene jeg skal velge, for det går kanskje ikke ann å kombinere de? maser voldsomt nå, men ble så glad når jeg oppdaget at det går ann å utdanne seg til noe annet en psykolog eller åndelig og spirituell veileder jeg søker nemlig noe i midten
Gjest -<<- Skrevet 29. august 2007 #5 Skrevet 29. august 2007 Tjah. Svigermor driver en del med psykoanalyse, det virker forsåvidt interessant - så jeg hadde kanskje satsa i retning Jung om jeg skulle velge. Men det blir jo en smakssak. =)
Gjest Skrevet 29. august 2007 #6 Skrevet 29. august 2007 det er nok det som virker mest interessant på meg og, men siden det er umulig å få til i norge.. så må jeg først få meg en terapaut utdannelse og så senere prøve å få til den jung delen som de hadde i danmark.. men lurer egentlig på om det i det hele tatt er mulig å kombinere.. får sende de en mail kanskje. aruna i oslo har noe som er basert på jung, men tror kanskje jeg vil ha noe mer "rein" jung utdannelse.. totaly confused akkurat nå, men takk igjen -<<-
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå