våken_om_natta Skrevet 29. august 2007 #1 Skrevet 29. august 2007 Sønnen min går i en familiebarnehage. Hun som driver den har to sønner på 10-12 år. De er veldig opptatt av skyting, som jo sikkert er normalt i den alderen. Da mannen min henta gutten i går, løp disse guttene rundt og liksom skøt på hverandre. Den ene sikter på sønnen min og roper pang-pang!!! Dette mens mora (barnehagestyreren) ser på. Hun sier ingenting. Gutten min er 20 mnd. Han har begynt å ta etter denne adferden. I halga stod vi i en kø og plutselig sikter sønnen min på ei dame med vannflaska si og roper pang-pang! Dette syns jeg IKKE noe om,og jeg vet jo hvor han har det fra! Hva gjør vi? Har prøvd å hinte i barnehagen, men...
så var vi 4 Skrevet 29. august 2007 #2 Skrevet 29. august 2007 ikke hint, men si det rett ut. Er ikke verre enn det.
BettyBoob Skrevet 29. august 2007 #3 Skrevet 29. august 2007 si det til henne! Disse store ungene kan vente med sin voldelige lek til etter at de små dagbarna har gått! De begynner fort nok med denne typen lek uansett!
Gjest Skrevet 29. august 2007 #4 Skrevet 29. august 2007 Herregud, det hadde han lært uansett åssen barnehage han gikk i... Sønnen min går i en vanlig kommunal barnhage og der har han lært bang-bang og skyter og sikter... Går nok over etterhvert, men det er ikke nor koselig når de holder på meg slikt..
Verdens peneste gutter er mine Skrevet 29. august 2007 #5 Skrevet 29. august 2007 Lillegutt går også i en kommunal barnehage og han skyter (sier pang, pang) også rundt seg, tror det er normalt jeg. Barn har ofte eldre søsken som de tar etter og barn som da ikke har søsken tar jo etter de andre barna i bhg.
BettyBoob Skrevet 29. august 2007 #6 Skrevet 29. august 2007 uansett om de lærer det i bhg eller ei, det er litt forkjell på leken til 10-12 åringer og 3 åringer!
Gjest -<<- Skrevet 29. august 2007 #7 Skrevet 29. august 2007 Om du ikke setter pris på denne type lek med ungen din, er det vel ikke verre enn å si fra om det i barnehagen. Hinting er en uting av en kommunikasjonsforstyrrer.
Gjest irismor Skrevet 29. august 2007 #8 Skrevet 29. august 2007 Snuppa er 16 mnd og sier pang-pang hver gang hun ser en fugl. Det er det nemlig pappa`n hennes som har lært henne. Han er en ivrig jeger og når jakta nærmer seg så er det i gang med pang-pang. Hver gang det kommer ender eller duer flyvende så løfter pappa "lufthagla" til skulderen og sier pang-pang. Barn hermer etter andre og lærer seg ting på den måten.
Kakeåndsen Skrevet 29. august 2007 #9 Skrevet 29. august 2007 Jeg hadde sagt i fra. Jeg synes ikke det er greit å "sikte" på noen å si pang-pang. Det kommer jeg til å prøve og lære jentene mine. Siden sambo er jeger, og vi begge to har drevet aktivt med skyting i yngre år, har vi begge veldig respekt for våpen og det vil vi lære ungene også.
Kamomille Skrevet 29. august 2007 #10 Skrevet 29. august 2007 sønnen min går også rundt med pinner etc og roper pang-pang. Han har ingen lekevåpen hjemme, men lærer selvfølgelig av ungene i gata og av andre i barnehagen. Kan ikke si at jeg er så fan av det jeg heller, men det er endel av alderen..... Anbefaller deg å lese artikkelen til Stein Ulvin (??) i Foreldre og Barn for noen nr siden. Han mente at slik "voldelig" lek og lekeslossing var helt normalt for barn i den alderen og at det faktisk var helt greit så lenge det ikke gikk over til ordentlig voldelighet. Du kan jo forsøke å lære han at det ikke er greit å sikte på noen....
stinen ♀ ♂ ♂ Skrevet 29. august 2007 #11 Skrevet 29. august 2007 Datteren vår gjør også dette, og det har hun lært i barnehagen;o) Bryr meg ikke så mye om det for å være helt ærlig, for dette er ikke noe hun gjør ofte. Men jeg vet at guttene i barnehagen ofte leker sånn (tror de leker cowboy blant annet). Hun går forresten i en privat barnehage. Jeg tror helt ærlig at dere ikke vil kunne hindre denne typen lek, men dere kan jo fortelle ham at man ikke "panger" eller skyter folk mens man er i butikken f.eks. At det kun gjøres i lek. )
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå