Gå til innhold

Hmm, bør jeg be om keisersnitt ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er ganske lita av vekst, og gutten min var nesten 4 kg da han ble født. Fødselen stoppet opp, og han måtte til slutt bli forløst med vacum for å komme ut. Det gikk etter forholdene greit.

Nå venter jeg gutt nr to, og jeg har sansynligvis svangerskaps diabetes. Det betyr at babyen nok blir større - og jeg lurer derfor på om jeg bør be om ks siden forrige mann måtte ha hjelp for å komme ut.

Er livredd for at babyen skal få oksygenmangel under fødselen om det stopper opp igjen....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du burde iallfall be om å få det fult opp og sjekka.

I det minste for din egen følese sin skyld.

Skrevet

Jeg ville nok bedt om en henvisning til sykehuset du skal føde på, for en fødselssamtale - og ta det derifra - lykke til:o)

Skrevet

Jeg tørr ikke råde deg til å ta ks ei heller si at du ikke bør ta det. Dette hadde jeg snakket med fastlegen min om,evt kommet inn å fått snakket med en fødselslege,for å få svar på ting jeg lurte på og sammen med dem finne ut om det er lurt eller ei.

Har du veldig angst uansett,så er kanskje ks det rette,men mener lege,fødselslege at det ikke er farlig,at det kan gå veldig godt og du føler deg trygg på dette,er det kanskje greit å ikke ta ks.

Håper at du finner ut av det og at du får en fin fødselsopplevelse,samme hva du finner ut av

Skrevet

Du trnger vel ikke be om KS, men kanskje en vektestimering av barnet ??

Saa ta det viderederfra.....

Skrevet

Du kan få innvilget keisersnitt ganske kjapt, så jeg ville kanskje sett det litt an. Snakk med legen din om det, og ta en vurdering når det er noen mnd igjen til fødselen og se hvor stort barnet er da. Kan oppstå en del problemer i forhold til keisersnitt også , så å føde normalt er jo det beste men skjønner godt at du er redd for at det skal oppstå komplikasjoner under fødselen.

Hvis du tar det opp med jordmor/lege nå, så har du iallefall brakt temaet på bane og de kan følge deg opp med tanke på det.

Er ikke du fra Bergen? Mener å ha lest det i ett innlegg en gang. Vil bare tipse om at hvis du ikke får keisersnitt på HAukeland (de kan være ganske "strenge" der) så er dte mye lettere å få keisersnitt på Voss og der er det også mye kosligere enn på KK.

Skrevet

dersom du har svangerskapdiabetes så blir du vel fulgt opp veldig godt i frohold til din vektøkning, blodsukkeret og jevnlige UL for å sjekke vekten på barnet????? Barnet behøver ikke bli større enn sist og siden fødselskanalen din allerede er utvidet en gang, vil fødselen sannsynligvis bli lettere denne gangen.

Du sier heller ikke noe om hvorfor barnet ble tatt med vakum. Bruk av vakum har mange andre årsaker enn størrelsen på barnet... mange små barn bli også tatt med vakum pga feilstillinger, lite pressrier, utslitt mor etc etc etc

Du kan be om en samtale ang forløsning med en fødselslege. Det er ikke veksten din som avgjør om du kan føde store barn eller ikke, men størrelsen på bekkenet ditt. dersom du er under 160 høy skal det tas røntgen av bekkenet ditt for å se om det er stort nok.

En fødselslege vil kunne snakke med deg om forrige fødsel, dine tanker rundt fødselen dfenne gangen, mulige komplikasjoner etc etc etc.

Lykke til!

Skrevet

Takker så mye for svar. Joda jeg er fra Bergen.

Det er ikke fødselen jeg er engstelig for, men siden det stoppet så opp sist - er det jo også fare for at det gjør det denne gangen - og det kan skade babyen.

Men de har vel journalen min fra sistgang, og ser på den ? Jeg skal ta det opp med jordmor/lege når det nærmer seg. Om det viser seg at jeg har diabetes, vil jeg uasett få oppfølging og da kan jeg jo diskutere det der.

Skrevet

det er alltid en fare for at fødselen kan stoppe opp, men det ahr ingenting med hvordan den første fødselen var. Første gang stoppet fødselen opp hos meg etter 12 timer på fødestuen og barnet ble tatt med KS frosi de ikke kunne sette vakum.

med andre mann var fødselen over på 4 timer fra første rie - kjapt og greit og ingen stopp:)

Skrevet

Jeg er under 160, men det ble ikke tatt noe røntgen sistgang. Jeg ble henvist til fødsels samtale fordi de mistenkte at babyen var stor (fikk ikke ekstra ul) - men det ble helt rart. Jordmoren trodde jeg var der pga fødselsangst, og ble litt "sur" når jeg forklarte at jeg var henvist fra lege pga mistanke om stor baby - men slett ikke var redd for å føde. Hun hadde jo forberedt seg til noe annet.

De bare anslo vekten hans ved å kjenne utenpå magen, men ville at jeg skulle føde på vanlig måte og heller ta det derfra.

Skrevet

Hadde du risiko fødsel?

Da skal de vel være veldig forberedt for hva som kan skje under fødel nr.2..

Skrevet

høres jo helt merkelig ut!!

Jordmor kan estimere størrelsen på barnet ved UL men ikke ved å kjenne på magen! For å estimere vekten skal det tas mål av hode, benet og magen til spiren!

En forløsningssamtale bør dessuten tas sammen med en fødselslege, gjerne med jormor tilstede. Det er kun en lege som kan bestille et KS uansett.

Skrevet

Jeg er nok mer kritisk og "krevende" til helsevesenet nå enn da jeg var førstegangs fødende ihvertfall.

Om det mistenkes at denne babyen er stor, kommer jeg til å kreve ul når det nærmer seg termin for å sjekke dette ordentlig ut.

Men om det viser seg at jeg har diabetes (holder enda på med utredning, men det er sterke mitanker visst) så får jeg uansett oppfølging i den retningen.

Skrevet

Kan ikke skjønne at du ikke skal få UL med tanke på størrelsen din, babyen sin og hva som skjedde under forrige fødsel. Synes du burde be om røntgen av bekkenet ditt også, sånn for sikkerhets skyld. Er ikke moro å gå å tenke sånt før fødselen, og det kan jo bli ganske kritisk om barnet stopper opp. Skjedde med meg og pga av feil stilling på barnet, ikke noe jeg vil oppleve igjen selv om alt gikk bra. Heldigvis kom nr. 2 kjapt og greit selv om han var 0,5 kg større =)

Skrevet

Jeg har ikke lest svarene, men:

Du har født et stort barn før og da går det nok bra denne gangen også. Du har alle forhold liggende godt tilrette for en vaginal fødsel.

Når du kommer i fødsel ser de fort om det ikke er passasje. Kommer hodet ned på bekkenbunnen kommer barnet seg ut. Kommer det ikke ned betyr det at det er for stort og da tar de keisersnitt der og da, men altså etter at du hat fått opning. Det er ikke barnets størrelse i seg selv som avgjør om det blir tang eller vakum. Mitt første var 3030 og hodet var 33 cm og hun ble tatt med tang. Den neste var 3370 og 36 rundt hodet og kom ut så lett som ingen ting. De er som regel tegn på at barnet ikke har det bra som avgjør om det trenger et ekstra puff for å komme seg ut - evt bare at det tar for lang tid å presse.

Klart du kan be om en samtale for din egen del, men det er dette de kommer til å forklare deg.

Lykke til.

Skrevet

Det samme skjedde meg sist, bare at vakeum ikke funka så det ble hastesnitt. Sitter om dagen å vurderer selv om jeg skal be om planlagt ks denne gangen..... Når har du termin og hvor skal du føde? Sønnen min heter forøvrig det samme som din :D

Skrevet

Å ja :) Da er vi på hvert vårt sted og jeg er ca ei mnd lengre på vei enn deg.

Forstår veldig godt at det er vanskelig å velge! Det er nesten så jeg håper at det skjer noe som gjør at sykehuset skjærer igjennom å bestemmer for meg...... Morkake mi ligger feks pr i dag feil....

Skrevet

jeg hadde hastesnitt første gang (andre komplikasjoner enn deg), men det var ganske kristisk - og var veldig skeptisk til å føde andre gangen... men jeg er utrolig glad jeg gjorde det likevel. Fødselen gikk utrolig bra og den følelsen det var å føde et barn vil jeg ikke ha vært foruten.

jeg fikk ekstra oppfølging i andre svangerskap, var til kontroll hver uke fra uke 30 og hadde ekstra UL i uke 34 og 37 tror jeg det var, fødte i uke 38. Så det er bare å be om samtale, UL og estimering av størrelse etc. Du SKAL føle deg trygg!!!

På sistemann sa hun på UL at hun estimerte fødselsvekten til 3500 gr om jeg gikk til termin. Fødte 11 dager før og var 3200 gr så det stemte nok.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...