Gå til innhold

Skal babyen rapes etter pupp?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Virker som babyen min, 12 dager gammel, har magevondt innimellom.

Skal de rape etter hvert måltid? På sykehuset sa de at man ikke gjorde dette lenger...Noen som vet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jo, det er værtfall veldig lurt hvis du merker han har vondt i magen. Da hjelper det som oftest å rape. Ikke alle som trenger det men de fleste tror jeg... :) Gratulerer med den lille da..

Skrevet

Jeg rapet alltid gutten min etter pupp de første ukene... Følte at han gulpet mindre og sov roligere da...

Skrevet

jeg gjør det med min, hvis han ikke får rape gulper han opp det meste av melken igjen.

Skrevet

Sa de virkelig det på sykehuset? Rart! Jeg fikk i hvert fall instruksjoner om at man måtte rape babyen etter hvert måltid, for ellers kunne de få vondt i magen! Grattis med baby:)

Skrevet

Fikk også inntrykk av at man ikke trengte å rape baby, så med min første gjorde jeg ikke det. Noe som resluterte i masse luft etter to uker. Og hjelpes som vi slet med å få alt bort. De to andre har jeg rapet, men ikke altid den kommer, så da legger jeg de likevel. men prøver alltid noen minutter.

Skrevet

På sykehuset fikk jeg beskjed om at babyen skal rape etter hvert måltid, og også gjerne før man bytter pupp hvis babyen svelger mye luft. Hvis babyen har vondt i magen er det nok lurt at den får rape etter maten. Stryk babyen oppetter ryggen med hånden, da kommer lufta ut lettere. Vær oppmerksom på at ikke alle babyer har så lett for å få opp lufta, så det er ikke sikkert man får til en rap hver gang.

Skrevet

Hos oss ble det bare tull når rapen ikke kom, han bare våknet igjen. Så min erfaring er at det må rapes hvis det skal bli noe særlig søvn!

Rapetips:

- Hold ham (rett opp) inntil deg med beina krøllet (eh...) under seg og la ham "synke" litt ned mot fanget.

- Sett ham forsiktig på rumpa i fanget ditt mens du holder ham under armene (og støtter hodet hans mens han ennå er for liten til å holde det selv)

Disse funker som regel. Hvis ikke:

Legg ham ned på ryggen, la han ligge 10-15 sekunder og ta ham opp igjen

Funker ikke det heller, er det bare å ta beina fatt og trave over parketten med ham. Bevegelse hjelper.

Ellers har de gjerne også problemer med umodne tarmer mens de er så små, så magevondten kan også skyldes det. Sønnen min kunne ligge og trykke i evigheter, selv om han bare fikk morsmelk. Det gikk over da han ble litt større.

Lykke til!

Skrevet

Begge mine barn har vært litt rare der. Når jeg hører de sluker mye luft under amming, har det vært greit å få de til å rape. Men noen ganger har det vært bedre å bare legge de rett etter amming, når de ha sovnet godt, istedet for å få de til å rape. Noen ganger fører stresset med raping til at de gulper enda mer. Ammer i senga på natten, og da stresser vi ikke med raping hvis babyen sover godt og ikke tydelig har slukt luft under spisingen. Og begge barna mine har sovet godt med det. Minstemann er bare våken 1 gang per natt.

Får du ikke babyen din til å rape, legg det i senga på sin venstre side, det er gunstig for magen. Det gjør faktisk at minstemann faktisk raper mens han ligger slik.

Elles så hadde hun her over veldig gode rapetips i tillegg til den klassiske å holde babyen mot brystet mens man stryker det på ryggen/klapper lett under rumpa

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...