Gå til innhold

Slutte med bleie om natta

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jenta mi på 3 år og 2 mnd har vært uten bleie i 3 mnd nå. Det gikk veldig greit å slutte egentlig, men jeg lurer veldig på når det er vanlig å slutte med bleie om natten? Hun er som regel veldig våt om morgenen, selv om jeg sier at hvis hun må tisse før hun sovner eller i løpet av natten, så kan hun si ifra, så skal jeg hjelpe henne. Har satt opp lampe i gangen så ikke det skal være mørkt og skummelt også. Til nå har hun bare sagt fra en gang tidlig på morgenen og noen få ganger før hun ha sovnet om kvelden. Betyr det at hun ikke er klar for å slutte enda?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Siden hun som regel tisser i bleien om natta ville jeg ventet med å slutte med nattbleie. Vi har ei jente som blir 3 i okt. og hun har akkurat sluttet med nattbleie. Men hun har siden hun helt sluttet med bleie om dagen, ca. 3 mnd. siden, våknet om natta og tisset på do. Så vi kunne nok kuttet nattbleien mye tidligere enn vi gjorde. Har lest at noen mener man kan vekke barna om natta for å følge de på do. Dette har jeg ikke helt troen på, poenget er jo at de må våkne av seg selv når de kjenner at de må tisse. Som sagt så ville jeg fortsatt med bleie om jeg var deg. Bedre å prøve uten når hun har hatt noen tørre netter med bleie! Men fortsett å snakk mye om dette med å gå på do om natta. Minn henn epå det hver kveld! Lykke til!

Skrevet

I likhet med bleieslutt på dagen, så er det ingen fasit man kan følge når det gjelder når et barn slutter å bruke nattbleier heller. Noen barn slutter samtidig som de slutter med dagbleier, noen slutter noen uker eller måneder etter at de sluttet med bleie på dagen, mens andre må ha bleie på seg om natten i mange år før de blir tørre.

Som en annen her forslo, så vil jeg også råde deg til å ikke være for ivrig med å bli kvitt natttbleien. Snakk med henne om å tisse på do selv om hun har bleie på slik at hun blir bevisst på dette, men tar man bort bleien før barne ter klart, ja da kan man skaffe seg veldig mye unødvendig jobb i lang tid fremover.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...