Gå til innhold

Leser en del nå om barnehagetilvenning.....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ser at mange sliter ille med å tilvenne barna i barnehagen. Vet ikke om det bare er jeg som føler barn sliter mer nå enn før............

Evt hvorfor?

Er det fordi foreldrene utrykker til barnet hvor trist det er å levere?

Er det fordi foreldre nå aldri lar andre ha barna slik at overgangen blir for stor?

Bare lurer, min eldste gråt han også, men det var akkurat i leveringsfasen, deretter gikk det over.

Har også hørt at noen lar andre levere i barnehagen for da går det greit og det betyr at barna ofte vet at mor blir lei seg.

Hmm....er det slik at flere barn sliter mer nå?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Herregud....Barn sliter vel ikke mere nå enn før!

Er vel helt normalt at barna av og til gråter når mor/far går!

Sånn har det alltid vært, og slik vil det alltid være!

Skrevet

Tror det er flere foreldre enn før som sliter…

Skrevet

satt på spissen; det er ikke vår hang til perfeksjonisme som skinner igjennom da? "aha, barnet mitt gråt ikke da jeg leverte det, det gjorde ditt"

hva er galt med litt avskjedstårer? de minste barna eier ikke tidsbegrep, de kan ikke klokken, og aner ikke når mor kommer igjen.

og hvorfor er det slik at de på død og liv ikke skal gråte? å gråte er å vise en følelse, for de minste barna som ikke kan snakke er det en videreformidling av følelser de ikke klarer å sette ord på. skal man gjemme bort følelsene? ser på det som ett sunnhetstegn at barn reagerer på omstillinger i hverdagslivet sitt jeg, vi er ikke alltid like høye i hatten over nye omstillinger vi heller? men vi gråter ikke, for vi har ord til følelsene våre.

Skrevet

For å være helt ærlig tror jeg barnehage er en nokså unaturlig ting for barn, med tanke på å knyte opp båndene til foreldrene så alt for tidlig....

Selv for en 3-åring...

Skrevet

Jeg har ikke inntrykk av at det har forandret seg stort, men for 10 år siden var kanskje ikke publisering av sine tilvenningsproblemer på internett like utbredt?

Når det er sagt så er jeg en av de mammaene som klager høyt over tilvenningsproblemer, men ei jente på 13 mnd som ikke klarer å tilpasse seg, som er hysterisk og aggressiv fra vi leverer til henting. I vår tilfelle stemmer det som du sier, vi har ikke latt andre ha henne og overgangen har blitt alt for stor (nå skyldes det at hun har hatt hoftegips og deretter skinner fra hun var 4 mnd, så andre har ikke turt å ta ansvar for henne, orket å lære seg stell etc...)

Men det er nok et lite aber at også besteforeldregenerasjonen nå er mer opptatt av å realisere seg selv, mere enn våre besteforeldre var. Min barndom med bestemor som barnevakt/"ferieleir" var spennende, koselig og trygg, mens nåtidens besteforeldre kanskje ikke har samme ønske om / tid til å stille opp på samme måte?

Uansett hva det skyldes, tilvenningsfasen kan være tøff for store og små, og er ingenting å kimse av! :)

Skrevet

Kan man egentlig forvente at barn fra 1-5 år skal like å ha en 9-timer lang "arbeidsdag"? Er det egentlig noe rart at så små barn ikke liker å tilbringe mer tid i barnehagen enn hjemme?.....

Skrevet

Hadde jeg hatt en slik 9 timers arbeidsdag som du beskriver, det ville jeg ha likt. En dag fylt med lek, utvikling, sammspill med mange andre barn, turer i skog og mark. "kremt" fæl arbeidsdag du!

Skrevet

Hehe, min bestemor skulle vært dibber..:) Hun sier at dagens foreldre er sååå barnslige og egoistiske og at det er "stakkars både meg og barnet" holdningen som gjør at barna for så store problemer med omstillingen. For i "gamle dager" gjorde de det de måtte og barna måtte få lov å gråte fordi det var en del av omstillingen..

Skrevet

Ja og man vet jo hvor bra hadde det før i tiden?

Skrevet

nå er det 12 stykk småbarn som begynte i barnahaen til småen denne måneden. kun 2 av de har de hatt "problemer" med i form av gråt ved avsjed.

syns egnetlig ikke det er så ille jeg. kan vel hende vi hører mer om sånne ting nå en før siden vi er på fomum som dette?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...