Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Egentlig?? :-( Huff, denne tilvenningen går ikke så greit, i dag var det ikke bare jenta mi som gråt når jeg gikk...Føler meg som verdens værste, hun har jo vært sammen med meg i to år, ikke rart hun synes det er trist å bli forlatt i barnehagen..

Men jeg grubbler fælt...Er sykemeldt og gravid, så her sitter jeg og savner jenta mi og skulle ønske hun heller kunne være hjemme med meg.. Får baby i november og har mest av alt lyst til å være hjemme med begge to..

Er det noen som har gjort det?? Veit jo ikke hvordan babyen kommer til å "være", om den sover mye, får kolikk, om vi ammer hele natten osv..Og da vil det vel være ille å holde jenta mi hjemme bare fordi jeg savner henne så?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Satt med akkurat de samme følelsene som deg da Pilten startet i bhg. Tilvenningen gikk "rett vest" synes jeg. Men gi det tid. Nå går det kjempefint når jeg går. Han gråter ikke, og han er blid som ei sol når jeg henter han (før startet han og gråte når jeg kom for å hente også)

Du kan jo evnt hente litt før, ha litt kortere dager?

Av og til må vi bare sette våre egene følelser litt til side.

Prat med de i barnehagen og forklar hvordan du har det. Kanskje de kan skrive litt om dagen hennes? Sende deg en sms når hun har roet seg slik at du slipper å sitte hjemme og ha vondt i "mammahjertet" ditt..

Skrevet

Ikke lett det der....

Gråter hun lenge etter du har gått eller er det greit med en gang?

Eller er det ditt behov/savn som er sterkest?

Skrevet

altså - du må jo såklart velge den løsningen som fungerer for dere, det blir jo første bud her. I Norge er man jo nesten "rar" om man ikke har barnet i barnehage, og det syns jeg du skal blåse i.

Meen, når det er sagt, så ville jeg absolutt gitt dette her et forsøk. Innkjøring og oppstartsperioden er jo tung for de aller fleste, det er mye vanligere å kjenne som deg enn at bare alt går glatt. Og når du/om du merker at hun trives der etterhvert, leker og får venner, det skjer mye variert osv, så vil du kanskje se annerledes på dette. Det er jo utrolig mye greiere å starte nå enn å finne noe etter at babyen er kommet om du får behov for det da. Og det ER deilig å ha tid til babyen uten en masete storesøster som må aktiviseres hele dagen, å kunne sove sammen med baby etter en kjip våkenatt osv. Så kan du heller hente henne tidlig og få mye ut av ettermiddagene, levere litt sent osv. Gi det litt mere tid, du, det er mitt råd i hvert fall!

Skrevet

Jeg er gravid med termin 3/12, har en på 1 år og er i full jobb. Gutten i bhg noen timer hver dag.

Tror ikke det blir lettere for henne å starte i bhg om et år heller og da MÅ dere kanskje? Tror helt sikkert det går seg til!

For min del kunne jeg ikke tenke meg å gå hjemme med en på 1 år og en baby! Men jeg må legge til at jeg forstår følelsen din så absolutt! Fornuften min sier bar at vi alle nok får det bedre med at guttungen er i bhg en 4 timer hver dag og får lekt og utfoldet seg litt med andre barn. Nå har han vært der i 2 uker og er super blid og har lært en masse nytt allerede. Neste år så MÅ han uansett, for da er det jobb igjen, så jeg satser på korte positive dager i bhg.

Masse lykke til!

Skrevet

Tror hun er lei seg stort sett hele formiddagen. Hun spiser nesten ikke der og går ned i vekt:-( også sover hun mye kortere der enn hjemme og nå har hun begynnt å bli urolig om nettene her hjemme også..Men hun har bare gått der i knappe to uker, så det er tidlig enda..

Huff, ikke lett, nei.. Og jeg vet ærlig talt ikke hvem av oss som har det værst..Jeg går også ned i vekt og klarer ikke sove eller gjøre noe, går bare å venter på at klokka skal bli så mye at jeg kan hente henne igjen....(hun begynner halv ni og hentes halv tre ca...)

:-((

Skrevet

huff er ikke lett d dær næi.. jeg er hjemme me min 2 åring og minstemann på 7 uker.. d går ganske greit selv om minsten har kolikk å sååver lite.. er litt sjalusi på størstemann oxo siden han ikke får mamman sin alene.. sambo jobber på sjøen så kan bli litt slitsomt..men syns oxo d er godt å ha de hjemme begge 2:O)slipper å stresse me barnehage på morgenen.. men d er jo litt godt for de oxo å være litt borte fra oss, å leike me andre barn...

Skrevet

hei.

minste ungen min var helt hysterisk når han begynte i barnepark, da han var 2 år. der var også tantene litt mer opptatt med og skravle med voksne enn og ta seg av barna.

Men både tantene og kom fram til at det ikke gikk. jeg tok han ut. hadde han hjemme i 1 år.

Men jeg prøvde i et par måneder.

Han begynnte i barnehagen når han var 3. og det gikk kjempe bra. Ikke noe gråt.Og han ville dit.

Tenk over hva du vil og orker.

Og hun trenger ikke gå i barnehage, det er opp til deg og mannen din.

Lykke til. Klem ; )

Skrevet

Nei, man trnger saavisst ikke ha barna i barnehage.

Vil alikevel anbefale at de gaar i bhg foer de begynner paa skolen, men trenger ikke gjoere det som tooaring.

Jeg hadde begge hjemme da jeg hadde perm med minsten og syns det gikk kjempe fint :)

Hvor lenge har dere proevd ? hadde det gitt det noen uker til og saa hadde jeg bare tatt henne ut hvis det fremdeles ikke fungerer.

Skrevet

min 1-åring ahr akkurat begynt i barnehage, og her går heldigvis tilvenningen greit. Jeg er også sykemeldt og har termin i september.

Her er det helt uaktuelt å ha 1-åringen hjemme siden jeg ikke greier å ta ordentlig var på henne. har bekkenløsning og svangerskapsforgiftning, så det er en god grunn til at jeg er sykemeldt.....

Vår eldste skiftet barnehage i fjor. 1 mnd før snuppa kom til verden. han hadde alltids trives i barnehagen, men når han startet i den nye, så gikk IKKE tilvenningen greit. Han gråt og var til tider ganske hysterisk da vi gikk. Men etterhvert gokk ting seg til......noe vi innerst inne visste at det ville gjøre. det var forferdelig hardt da det sto på, men jeg visste at vi måtte igjennom perioden. det avr også helt uaktuelt å han hjemme med meg når den nye babyen kom.....

For meg var det viktig å kunne ha tid på seg til å komme seg etter fødselen, samt ha tid og overskudd til den lille. Med en ny baby som man skal bli kjent med, nattevåk, kolikk osv, så visste jeg med meg selv at jeg ikke ville ha overskudd til eldstemann på dagtid. Jeg var faktisk en bedre mamma for eldstemann på ettermiddagene frodi jeg fikk tid til den lille på dagtid. På ettermiddagen kunne mannen min ta seg av minsten og eldstemann kunne få litt alenetid med mamma til f.eks lesing og lek.

Du burde absolutt ta tiden til hjelp og ikke avslutte barnehagetilvenningen nå frodi du savner henne. Sannsynligvis vil hun få det helt topp i barnehagen etterhvert. At hun har endret sove-og spisemønster er ikke uvanlig når de begynner i barnehagen. det behøver nødvendigivs ikke ha noe med mistrivsel å gjøre. Husk at det er mye nytt som skal læres og nye rutiner som skal innarbeides. Dette tar ofte litt tid jo eldre banra er. Men trøsten er at i de aller aller fleste tilfeller går ting seg til etterhvert.

Når hun blir mer kjent med de andre barna og de nye rutinene, vil sannsynligvis også leveringen gå lettere. kankje hadde det vært en ide at mannen din leverte i en periode??? I noen tilfeller går det faktisk lettere når far leverer frodi barna allerede er vant med at pappa skal på jobb og derfor ikke kan være sammen med barnet hele dagen.

Når hun blir vant med å være i barnehagen og du og den nye babyen har fått tid til å bli kjent med hverandre og laget deres egne rutiner, kan du heller ta eldstemann ut av barnehagen innemelom eller ha kortere dager. på den måten får du både i pose og sekk:)

Skrevet

var hjemme med jenta mi i 3år......men da hadde jeg mulighet for åpen barnehage....du må gjøre det du synes er best for deg og lillejenta...og ikke det andre synes er mest riktig....:-)

da jeg var gravid med minsta og ble sykemeld så tok vi henne ut til 60% plass i barnehagen....men så ble det slutt mellom oss...og jeng og jentene flytta...så nå går hun ikke i barnehage...og ingen av dem kommer nok til å gjør det før til neste år....

størsta er 5nå...og minsta blir ett år i november...

Skrevet

må nok tilføye at da vi gikk i åpen barnhage så ble hun godt van til konseptet...jeg var der sammen med henne hele tiden ja...men ikke alltid i nerheten heller på en måte.....

da hun begynte i barnehagen var hun 3år...og det gikk utroolig bra....tror nok kansje det var for at hun var så vant allerede....samme gjelder ungne til de vi gikk sammen med...de fikk en god barnehage start de også.......

Skrevet

moa har vært hjemme med meg og vi har stortrivdes med det. går i åpen barnehage så vi treffer andre barn.

savner du henne og hun trives bedre hos deg så tar du henne ut.bare pass på at hun treffer andre og får lekt litt

Skrevet

Jeg hadde jenta mi hjemme til hun var over 3,5 år. Det var mest fordi vi ikke fikk bhg plass, men også fordi jeg gjerne ville ha henne hjemme til hun var 3...

Når hun da begynte var JEG helt hysterisk, jeg gråt og var helt fra meg. Men hun reagerte ikke i det hele tatt, hun var strålende blid og fornøyd.

Du må selvfølgelig ikke, bare pass på at hun får sosialisert seg med andre barn, kanskje eventuelt prøve å ta henne inn igjen i bhg neste år?

Ellers så kan du gi det litt mer tid.. De aller fleste tilpasser seg fint og begynner å glede seg til bhg...

Vanskelig det der, du må bare gjøre det du tror er best for henne..

Skrevet

Tusen takk for alle fine svar.. Ringte barnehagen og det gikk vist ganske bra..

Mange gode råd, pappaen skal få levere framover, det tror jeg er en god ide, hun har korte dager for at hun skal bli vant.

Tror vi holder henne i barnehagen fram til vi har "etablert" oss litt med ny baby og ser hvordan dagene blir. Også skal jeg sjekke ut om det er noen åpen barnehage i nærheten slik at hun får leke med andre barn før vi evnt har henne hjemme. En annen mulighet er å ha henne i halv plass etter nyttår.

Skrevet

Ser du har fått mange gode råd og svar allerede, men måtte svare jeg også :-) Det er alltid ille når barnet gråter når du går! Men dette har stort sett ikke noe med trivsel å gjøre, men barnet markerer at det eksisterer og heller vil være sammen med mamma. Jeg har en gutt på 15 mnd jeg holder på å sette i barnehagen 60 % nå for jeg skal tilbake på jobb neste uke, som er en annen barnehage. Prinsen min er en stor mammagutt og det er bestandig værre når jeg går fra han når han skal passes enn når pappa går. Men barn har godt av dette, og det har vi foreldre også! Jeg jobber selv i barnehage og jeg synes selv det er ille å gå i fra han der! Men han skal ikke henge i skjørtene til mor hele livet! Og han koser seg å leker seg når han har kommet over at jeg/pappa har dratt! Han har plass de dagene jeg jobber og fri dem dagene jeg har fri, så han får en fin miks, med tid både hjemme og barnehagen. Og når det kommer til mat, så er det noe som er på tull hos nyoppstartede barn hvert år, iallefall hos oss. Det er masse nytt å ta inn for dem å fordøye, og det er hverken farlig eller unormalt. Det vil fort gå over! Så jeg vil råde deg til å holde ut ei stund til, for det vil bli bedre! Og hun vil få venner hun vil glede seg til å møte de dagene hun skal i barnehagen, og hun vil glede seg de dagene hun skal være hjemme! Hun vil få det beste av 2 verdner! Og husk, ring så snart du lurer på hvordan det går, det har du all rett til! :-) Og verdens viktigste ting: Vær positiv slik at hun ser det og merker det!

Lykke til :) Klemmer fra

Skrevet

jeg dytter mitt gamle innlegg.. Er så i tvil om hva vi skal gjøre og trenger å høre fra flere mammaer som er hjemme med barn og nyfødt baby..

Skrevet

hvorfor er det så om å gjøre att barn MÅ gå i barnehage???? De er små en gang,det er en tid som vi ikke får igjen....Selv er jeg hjemme med mine 2,og har aldri angret en dag.Nei kjenn på deg selv,hvis du heller vil ha henne hjemme,så syns jeg du skal gjøre det.Og ikke bry deg med hva andre folk mener og syns.Du er mammaen hennes,ingen kjenner ungen din bedre enn du.Det er ikke alle som trives i barnehagen,noen har behov for å være hjemme enn andre.Hvis savnet er for stort,så har hverken du eller barnet noen glede/nytte av barnehagen.Lykke til.....

Skrevet

Nei, hun må selvfølgelig ikke det, men jeg tror at en 2-åring har det gøyere i løpet av en dag hvis hun får leke litt med jevnaldrene fremfor å sitte og se på at mor ammer i timesvis (satt på spissen) ;-)

Min eldste brukte litt tid til å venne seg til barnehagen (var 20 mnd da han begynte), men nå koser han selv skikkelig. Maser om å få gå når han har vært hjemme og syk.

Fikk nr 2 i januar. Da var eldste 2 år. Er veldig glad han er i barnehagen noen timer hver dag. For hans del, for lillebrors del og for min del....

Skrevet

Selvfølgelig MÅ jenta di ikke i barehage. Føler du det sån så er det bedre at noen som virkeligen trenger plassen får den. Jeg hadde begge mine hjemme i 10mnd. Eldste var 22 mnd når lillesøster føddes. Det gikk over all forventning. Selvfølgelig var de første månedene slitsomme, men det er de uansett med nattevåk og alt. Jeg syntes at det gikk mye letterer enn jeg trodde=) Det var litt slitsomt en periode imens jeg var gravid og var plag av bekkenløsning. Men min var jo mye mindre enn din var da. Det var vel når eldstejenta var mellom 18-20mnd som jeg var litt plagd av bekkenløsningen.

Tenk etter nøye, hvordan du vil ha det og sen så gjør du det som føles mest riktig for deg.

Lykke til=)

Skrevet

Jenta mi på 2 år begynte i barnehage for 3 uker siden, å den første uken gikk kjempedårlig, hun spiste ikke, sov ikke og gråt masse. Andre uken gikk litt bedre, men hun gråt fortsatt en del. Tredje uke har gått veldig bra, har grått når vi går men slutter fort. I dag leverte jeg henne når de skulle gå ut, hun elsker å være ute. Kledde på henne og fulgte henne ut. Fikk muss og klem og hun vinket smilende til meg når jeg gikk. Gud så glad jeg ble da! Fikk beskjed om at det tar litt lengre tid med de litt større ungene, så man må bare være tålmodig.

Hvor lenge har hun gått der da? Har ett vennepar som har en på samme alder som vårt barn + ny baby, og hun hadde ikke klart seg uten barnehageplass sier hun.

Lykke til uansett hva du velger å gjøre. :o)

Skrevet

Nei, men for din del kan jo det vere fint å ha muligheten til å vere alene med babyen et par dager i uken. Min andre var "værre" enn min første, på alle måter. Har aldri hørt om et barn som ikke trives etter en liten stund. Du kan jo la barnet slutte om det ikke går, eller ha 50%, eller vente til babyen er født før du bestemmer deg. Ellers er det fint å vere hjemme med barn:)

Skrevet

Tenker på hvis du tar henne ut av barnehagen og du skulle trenge det alikevel,hvis babyen sover lite og krever mye,og du føler deg trøtt og sliten og at det ikke går likevel,har du da noen som kan hjelpe deg med eldstejenta di?

Hadde prøvd barnehagen litt til korte dager ogsett hvordan det gikk....

Skrevet

Det er akkurat det som er så vanskelig... Man vet jo ikke hvordan det vil bli.. For jenta mi sin del blir det nok greit, vi har unger i nabolaget, åpent lekested og venninner som er hjemme. Vi har også besteforeldre i rimelig nærhet som sier de vil støtte vår avgjørelse uansett hva det blir og hjelpe til så godt de kan..Mannen min er også super og stille opp mer enn de fleste menner gjør :-)

Barnehagen hun går på er veldig stor, og de fleste ungene er mindre enn jenta mi.. de leker ikke sammen, men hver for seg. Er ikke fornøyd med personalet eller rutninene, men det værste er jo selvfølgelig at jenta mi er så lei seg når hun må dit.. Det går jo over, det gjør jo alltid det.. Men vil det være verdt det??

Vanskelig...

Kan man søke permisjon fra en barnehageplass? Og betaler man i såfall for den?

Skrevet

Er ikke ille å være hjemme med begge barna!!! Hvis du føler at det ikke går så bra med tilvenningen, og du ønsker å ha henne hjemme, SÅ HA HENNE HJEMME :)

Jeg er litt lei av at mange tror (inkludert div politikere) at det nærmest er skadelig at barna ikke går i barnehage. Det er tull!

Det går an å dra i åpen barnehage/lekested, om det er lite barn i nabolaget å leke med.

Så ikke synes at hun burde være i barnehage nei.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...