LisseUmmaNuddeAtteJamPjøver Skrevet 29. august 2007 #1 Skrevet 29. august 2007 I en prøveperiode har de servert kun juice i barnehagen. I utgangspunktet pga en allergisk unge der som ikke tåler melk, men han er på den andre avd og foreldrene er veldig klare på at for dem gjør det ingenting at de andre barna får melk (han drikker jo melk, men slik som ikke stammer fra ku). Vi foreldre har ikke visst om dette, og jeg ble litt paff i går når jeg fant det ut. Hva ville dere ha sagt? Vi har et sunt kosthold hjemme, men juice er max helgekos hos oss, alt for mye sukker til at jeg ønsker at min gutt skal bøtte nedpå litervis i uka. Bør jeg si noe, eller er juice blitt så vanlig at jeg ikke har noe jeg skulle sagt?
Helnøtt med spire:) Skrevet 29. august 2007 #2 Skrevet 29. august 2007 Den barnehagen jeg jobbet i hadde de juice, fikk ett glass max hver. For min del kan de godt ha det, men kanskje kun onsdag og fredag. Og ja, det er tåpelig at dere ikke har fått noe som helst informasjon om dette. Hadde nok fint sagt i fra om hva jeg virkelig syntes om den saken ja, dersom du er uenig (noe som du er)
Ingen_nick_ledig Skrevet 29. august 2007 #3 Skrevet 29. august 2007 Dette har jeg egentlig ikke peiling på, men jeg trodde at juice ikke inneholdt noe særlig sukker... ?? Men at nektar gjør det???
It's all about me Skrevet 29. august 2007 #4 Skrevet 29. august 2007 Er ikke sukker i juice foresten. Det er Nektar som er stappet full med sukker ) Ellers synes jeg det er greit med litt juice i barnehagenm, men synes foreldre burde fått informasjon om det.
meg & to små vampyrer Skrevet 29. august 2007 #5 Skrevet 29. august 2007 Jeg er for mer frukt og grønt, så juice er greit synes jeg. Jeg er mot vanlig søtmelk og tror ikke det er spes bra for mennesker. Det dumme med en del juivetyper er at det er mye syre kombinert med mye naturlig fruktsukker, som kan bli litt dumt for tennene. Men eplejuice er f.eks. lav på syre og snillere sånn sett. Uansett synes jeg foreldre burde ha beskjed. Men det syns jg e bør ha i fh til søtmelk også.
LisseUmmaNuddeAtteJamPjøver Skrevet 29. august 2007 Forfatter #6 Skrevet 29. august 2007 Bare til orientering så har melk 4,7 karbohydrater pr 100 ml, mens fruktjuice av ulike typer harfra 11 til 14. Så det er rimelig mye sukker der ja. I tillegg kommer syren som vel ikke er gunstig for tennene. Nei jeg vet sannelig ikke. Det samsvarer iallfall ikke med det kostholdet vi har hjemme. Eneste sukkeret han får hjemme er gjennom brød og fullkornpasta, i tillegg til lørdagsgodteriet. Får vel ta en prat med barnehagen. :-P
Gjest -<<- Skrevet 29. august 2007 #7 Skrevet 29. august 2007 Ikke greit, hadde nektet. Du bestemmer ditt barns kosthold. Og hva er galt med vann?
fox`y Skrevet 29. august 2007 #8 Skrevet 29. august 2007 barnehagen der jobbet ble d servert vann til de som ikke ville ha melk.. juice en sjelden gang,men d var kunn til spesielle anledninger.. tror jeg ville reagert vist poden fikk kunn juice i barnehagen ja, d er helgekkos.. hjem hær drikker vi vann til måltidene...
Newton & Prinsessen på erten Skrevet 29. august 2007 #9 Skrevet 29. august 2007 Kan de ikke heller drikke vann? Vanlig melk er jo heller ikke sunnheten selv akkurat. Gutten vår drikker melkeerstatning pga. melkeallergi. Dette lager de til han i bhg. Ellers får han vann. Hjemme drikker han juice flere ganger i uken, men aldri saft eller nektar og vi pleier å vanne ut juicen.
LisseUmmaNuddeAtteJamPjøver Skrevet 29. august 2007 Forfatter #10 Skrevet 29. august 2007 Han er glad i vann, og de har tidligere hatt et fint fokus på å drikke vann i barnehagen. Men når de KUN serverer juice, og alle drikker det føler jeg at det er kjipt for min sønn om den slemme mamman hans skal nekte ham å drikke det samme som de andre, spesiellt når han oppfatter juice som lørdagskos og godteri. Hjemme drikker han vann eller melk, men det er jo fordi han ikke får valget mellom juice, brus, milkshake eller vann. (vi kan vel være enige i at vann ikke alltid frister like mye som annen drikke). Nei skal snakke med styrer jeg. Var så mye folk der i går når jeg fant det ut, så får ta det på tomannshånd. Takk for innspill.
Honningmelon Skrevet 29. august 2007 #11 Skrevet 29. august 2007 Det hadde jeg ikke likt. Greit at de serverer juice til det ene måltidet, men ellers syns jeg det bør være melk eller vann. Det er ikke tilsatt sukker i juice, men det er jo ikke bra med alle syra i juicen. Og i melka er det jo mange nyttige næringsstoffer. Jeg hadde sagt i fra i allefall.
~~DoraDora~~ Skrevet 29. august 2007 #12 Skrevet 29. august 2007 Melk inneholder omtrent like mye sukker som juice, og begge bør begrenses. Men begge er sunne å innta hver dag (i begrenset mengde). Juicen kan erstatte en frukt ( et eple inneholder like mye sukker som ett glass eplejuice) Vanlig tørstedrikk bør være vann...og det er nok slik i din barnehage også. Sykepleier...
Storebror & Lillesøster Skrevet 29. august 2007 #13 Skrevet 29. august 2007 For det første mener jeg at barn bør drikke melk,det er altfor mange som slutter og drikke melk og heller går over til juice,det er greit en gang i blandt at man kan variere,men ofte kutter de ut melka da fordi juice er bedre. Det er sunnere med melk og syntes de bør drikke det i barnehagen,men det rareste er jo at de prøver ut juice når dette barnet drikker "egen" melk,er det da noe problem og fortsette med melk?? Skjønner ikke det? De burde iallefall sagt ifra .
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå