Gjest Lenchen Skrevet 29. august 2007 #1 Skrevet 29. august 2007 Jeg skal ut til hjelpemiddelsentralen i dag for å få hjelpemidler for bekkenløsningen min. Fysioterapeuten viste meg litt forskjellig som de har der ute, som f.eks en skrå pute som skal hjelpe til for å få riktig sitte-stilling, et støttebelte for å støtte opp bekkenet. Jeg vurderer også å låne krykker til de verste dagene... Hva bruker dere andre av hjelpemidler? Noe å anbefale?
løve81 Skrevet 29. august 2007 #2 Skrevet 29. august 2007 så heldig du er siden hjelpemiddelsentralen vil hjelpe deg! Her får jeg bare beskjed om at siden jeg ikke har vært varig plaget utover to år, trenger de ikke å hjelpe meg... Vet ikke hvor plaget du er, men ulike arbeidsstoler feks ståstol ved kjøkkenbenken kan være tilø stor hjelp... dusjkrakk... Krykker er supert til avlastning, men blir det så ille at du er avhengig av krykker, er det en fordel med rullator hjemme...umulig å bære ting når du bruker krykker... gripetang...
En, snart to :) Skrevet 29. august 2007 #3 Skrevet 29. august 2007 Høres merkelig ut at du skal til hjelpemiddelsentralen og få hjelpemidler der. Er det lokalt korttidslager kanskje? Dette lageret har hver kommune, her kan alle som få låne hvis ting er inne på lageret. Jobber selv som ergoterapeut og i følge trygdeloven har du ingen rettigheter på hjelpemidler dersom du ikke har skade eller lyte som varer mindre enn to år. Et svangerskap varer bare i 9 mnd, så da... Men hvis du har mulighet til å få tak i diverse hjelpemidler vil jeg anbefale gripetang, ståstol/arbeidstol, støttebelte til bekkenet (sjelden det er inne på lager, må ofte spesialbestilles), glidelaken (ja ja... høres perverst ut, i know... gammelt navn: silkelaken), katapultstol /løftestol (denne kan være vanskelig å få til utlån, kriteriene for å få en bruker å være harde). Ser at jeg svarer litt seint, men kanskje det er til hjelp for andre.
En, snart to :) Skrevet 29. august 2007 #4 Skrevet 29. august 2007 Glemte å skrive at hvis mulig bør du bruke krykker så lite som råd. Krykker gjør som oftest at en blir ekstra spent i nakke, skuldre og ryggmuskulatur noe som videre fører til smerter i dette området. Rollator kan være praktisk å bruke i hjemmet,er mange fine og stilige (faktisk! på området nå i dag. Trenger ikke å se ut som ei gammel dame. He he...
Gjest Lenchen Skrevet 29. august 2007 #5 Skrevet 29. august 2007 Fikk med meg et par krykker og en skråpute. Bekken-belte hadde de ikke, så det får jeg se om jeg får kjøpt et annet sted. Det var ikke noe problem å få låne. De låner ut for tre mnd av gangen.
Gjest Lenchen Skrevet 29. august 2007 #6 Skrevet 29. august 2007 Ja, det var på korttidslaget ja, ikke sentralen
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå