Gå til innhold

Er dette sant? (om spiral)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har hatt hormonspiral før (i 1,5 år), og var veldig fornøyd med den.

Tok den ut da jeg ville bli gravid igjen.

Nå har jeg lurt litt på om jeg skal sette inn ny spiral, da vi er ferdig med å få barn.

MEN, så fikk jeg høre av en venninde at hun hadde hatt spiral i 2 år, og at den var begynt å lekke hormoner, altså at hun var plutselig begynt å bli hormonsyk og fikk mensen igjen, og mente at hormonspiralen var blitt tom, og at hun måtte bytte den ut.

Hun sa også at hun hadde en annen venninde som det samme hadde skjedd med.

Går dette an? Skal den ikke vare i 5 år?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har hørt at det kan skje når den nærmer seg slutten av sin levetid. Er dte 3-5 år de sier? Men ikke hørt om dette ellers.

Skrevet

Den skal jo vare i 5 år, det sa legen til meg da jeg fikk satt den inn sist. Det er jo kjipt om man må bytte den ut etter bare 1,5 år!!!

Skrevet

Har hørt 3-5 jeg da. Men 1,5 høres uansett veldig lite ut.

Skrevet

Vel, det som er kjipt er jo å ikke vite akkurat hvor lenge den varer, for da føler man seg jo ikke trygg.. Om det er 1, 5-2 år, eller 3-5.

Tror jeg begynner på p-piller eller noe annet jeg.

Jeg tar ikke sjangsen på å bruke noe som jeg ikke vet når går "ut på dato" om du skjønner...

Skrevet

Vel om den skulle vise seg å ikke virke mer etter 3 år f.eks. så har du jo hatt 3 flotte år der du slipper tenke på prvensjon da. He he. Tror nok ikke det er så anlig det som skjedde med din venninne.

Jeg kan ikke bruke den selv pga blødninger, men hade jeg kunnet så skulle jeg ha brukt den. :)

Skrevet

Ja, det er ikke det at det gjør noe om den ikke funker i mer enn 3 år.

Men det er det å ikke vite når den plutselig ikke funker lengre.

For jeg vil IKKE bli gravid igjen. Det er det som gjør at jeg ikke føler meg trygg på det lengre.

Jeg trodde at den funket i 5 år, og at man bytter den ut kanskje et par mnd før, for å være helt sikker.

Men når den plutselig kan slutte å virke flere år før den skal, så er jeg livredd for å bli gravid når jeg tror at jeg er beskyttet..

Skjønner du hva jeg mener nå?

(jeg har ikke problemer med at den bare skulle funke 3 år istedenfor 5 år.. det er ikke det som er problemet. Problemet er å ikke vite akkurat når den slutter å funke, med fare for å bli gravid :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...