Tuppa78 og Emelie Skrevet 29. august 2007 #1 Skrevet 29. august 2007 Noen som har erfaring med gåstol? Mener dette var veldig populært tidligere, men hørt at det kanskje ikke er så bra for barnet? Noen som vet, det høres jo samtidig veldig greit ut!
Anonym bruker Skrevet 29. august 2007 #2 Skrevet 29. august 2007 Hadde engang en link til dette ang. gåstoler, men finner den ikke igjen. Gåstoler blir sterkt frarådet pga. belastningen og feilstillingen dette får for rygg og hofter til babyen. De lærer også feil teknikk ved å gå, fremprovoserer en utvikling som ikke er der osv. Noen bruker det sikkert, og de er "veldig" flinke til å argumentere at deres barn har det så fint, atte....men jeg ville valgt å lytte til ekspertenes råd da dette er blitt forsket på. Ville hvertfall ikke gamblet på helsa til babyen min. Du finner nok ut av det.
Tuppa78 og Emelie Skrevet 29. august 2007 Forfatter #3 Skrevet 29. august 2007 Det var det jeg mente at jeg hadde hørt også ja ) Ikke verdt å vurdere en sånn da nei tror jeg!
ღprinsesse&prins&prinsesseღ Skrevet 29. august 2007 #4 Skrevet 29. august 2007 Vi fikk gåstol i gave, og jeg må innrømme at vi bruker det. småen liker det faktisk for han kommer seg frem overalt (ikke bra for mammas blomster hehe) men han er jo ikke i den hele dagen lang, det er kanskje 10 min eller noe sånt om gangen, og slett ikke hver dag. selvfølgelig er det skadelig hvis en har ungen i gåstol i flere timer i strekk... men jeg tror hvis en bruker den med måte så er det ikke skadelig. det gjelder alt egentlig - bruk med måte
mayaya Skrevet 29. august 2007 #5 Skrevet 29. august 2007 Hs tok faktisk opp dette i går når vi var der. Hun sa at det var flere ting som gjorde at de sa nei til bruken..; Ungene lærer å gå på tærne - blir vanskelig når de skal gå, og de kan få avkortet leddbånd bak Det kan skade ryggen Det kan være farlig dersom man ikke ser på i et halvt minutt, de kan skade seg på ovn/dra ned noe, etc
Meg og bøllegutta!! Skrevet 29. august 2007 #6 Skrevet 29. august 2007 Nettopp !!! Alt med måte er en virkelig sannhet... her i huset ville pappan så gjerne ha gåstol.... Den ble brukt kanskje 10 min noen dager i uka til førstemann og nå til andremann......... Vippestol er jo også noe som kan være skadelig, men ved veldig begrenset bruk så går det så fint : ) Gutten min ligger på gulvet 70% av dagen......Drar seg rundt, setter seg nesten opp selv, står på alle fire og svaier og spinner rundt sin egen akse, leker og ar det gøy..... Han er 6 1/2mnd......... Og med andre ord han viser en god og sunn utvikling motorisk. Hvis han blir utålmodig setter jeg han kanskje 5 min i gåstol hvis jeg f.eks må ta en telefon eller lage mat til storebror..............Jeg nekter å tro at dette kan fære til belastningsskader og ryggproblemer........ Eksperter kommer med mange råd. Så gjelder det å høre på disse. Følge de man syns høres fornuftige ut..... Og til sist bruke måtehold uansett hva man velger å gjøre.......... Det er mye som kan være potensielt skadelig for ungene våre. Visste dere f.eks at for mye hvitt/ lyst brød kan alene være nok til at et barn utvikler diabetes?? Men hvis du spiser et par loffskiver på lørdag f.eks så går det nok bra : )) Alt med måte ja!
Gjest mammaen til Odin og Tiril Skrevet 29. august 2007 #7 Skrevet 29. august 2007 Har brukt gåstol til første mann og skal til å finne den frem nå til snuppa på 7mnd. Alt med måte, er jo noen her inne som er helt hysteriske dessverre..
Gjest mammaen til Odin og Tiril Skrevet 29. august 2007 #8 Skrevet 29. august 2007 Og min gutt gikk 2dager etter fylte 1år,og gikk ikke på tærna i det hele tatt!!
mayaya Skrevet 29. august 2007 #9 Skrevet 29. august 2007 Er vel ikke dermed sagt at det skjer med alle?? Jeg er jammen ikke hysterisk, fordi om jeg velger å følge råd om ting som KAN være skadelig for mini..
Anonym bruker Skrevet 29. august 2007 #10 Skrevet 29. august 2007 Man er vel ikke hysterisk selv om man velger å lytte til eksperter?????
Meg og bøllegutta!! Skrevet 29. august 2007 #11 Skrevet 29. august 2007 Nei ikke hysterisk , men hvis man skal følge alt alle eksperter sier så blir livet slitsomt. Mang en gang har jeg sett her inne at eksperter blir sitert..... Om f.eks: Hvis man er for lenge borte fra små babyer så kan det føre til psykiske problemer i voksen alder? Ferber metoden kan føre til psykiske problemer? Bruk av gåstol kan føre til ryggproblemer i voksen alder? Hoppehuske kan føre til belastningsskader og er farlig? Barn bør ikke få mat på natten etter fylte 6 mnd hvis de spiser fast føde på dagtid? Lett produkter er farlig for barn under 3 år? Det beste er å fullamme til ungen er 6 mnd hvis ikke så kan ungen få fordøyelses problemer? ( for 2 år siden var det visst 4 mnd haha) Jeg kunne fortsatt i det uendelig ................... Poenget er så lenge en bruker hue og ikke overdriver i noen som helst retning så tror jeg det er det tryggeste og det som skaper avslappede og trygge foreldre og dermed også rolige og trygge barn........
mayaya Skrevet 29. august 2007 #12 Skrevet 29. august 2007 Vel - jeg forholder meg aldri til "ekspertråd" jeg har hørt her inne, men derimot hører jeg litt på hva hs sier....
Meg og bøllegutta!! Skrevet 29. august 2007 #13 Skrevet 29. august 2007 Ja ........ HS har gitt mange rare råd opp gjennom årene.... Nå er ikke "nei til gåstol" det verste rådet kanskje.... Men etter 2 barn har jeg erfart at en kommer langt med en god dose sunn fornuft : )
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå