Gjest Skrevet 28. august 2007 #1 Skrevet 28. august 2007 Mange av disse tingene nedenfor bli i Bibelen omtalt som korrekt, og flere er faktisk lover som Gud har gitt om hvordan vi skal oppføre oss. Skal man som kristen følge disse lovene? Skal man gjøre disse tingene fordi det gamle testamente sier det? Jeg kan virkelig ikke se hvordan homofili er en synd i forhold til disse ringene, altså. Jer 19,9 " Jeg lar dem spise kjøttet av sine egne sønner og døtre, og den ene skal spise kjøttet av den andre i den trengsel og nød som deres fiender og de som står dem etter livet, fører over dem." 1Kor 11,7-9 "Mannen må ikke dekke hodet, for han er Guds bilde og ære. Men kvinnen er mannens ære. For mannen ble ikke til av kvinnen, men kvinnen av mannen. Mannen ble heller ikke skapt for kvinnens skyld, men kvinnen for mannens." 1Kor 14,34-35 "Som i alle kristne menigheter skal kvinnene tie i menighetssamlingene. Det er ikke tillatt for dem å tale, de skal underordne seg, slik også loven sier. Hvis det er noe de vil lære, så la dem spørre sine menn hjemme. For det sømmer seg ikke for en kvinne å tale i menigheten." Esek 23,46 "Så sier Herren Gud: Jeg kaller en folkemengde sammen mot dem og overgir dem til mishandling og ran. Folkemengden skal steine dem og hogge dem ned med sverd. Deres sønner og døtre skal de drepe, og husene skal de brenne opp. Jeg gjør slutt på den skammelige utukten i landet. Alle kvinner skal ta lærdom av det og ikke lenger drive hor som dere." 2Kong 19,35 "Den natten gikk Herrens engel ut og slo i hjel 185 000 mann i assyrernes leir. Da folk stod opp om morgenen, fikk de se alle de døde som lå der." 1Mos 22,9-10 "Da de kom til det stedet Gud hadde sagt, bygde Abraham et alter der og la veden til rette. Så bandt han Isak, sønnen sin, og la ham på alteret, oppå veden. Og Abraham rakte ut hånden og tok kniven for å ofre sin sønn." Matt 23,9 "Og kall ikke noen her på jorden far; for dere har bare én Far, han som er i himmelen." (denne synden begår vi alle hver dag) 3Mos 20,18 "Den som ligger hos en kvinne som har menstruasjon, og har samleie med henne, han har avdekket hennes kilde, og hun har blottet sin blodkilde. De skal begge utryddes av sitt folk." (uff, mange som må i skjærsilden her ja) 3Mos 20,27 "Når en mann eller kvinne har en dødningeånd eller en spådomsånd i seg, skal de dø. De skal steines; det hviler blodskyld på dem." 2Mos 22,18 "En trollkvinne skal du ikke la leve." Jes 13,16 "Deres småbarn skal knuses mens de ser på, deres hus skal plyndres og kvinnene voldtas."
Anonym bruker Skrevet 29. august 2007 #2 Skrevet 29. august 2007 Akkurat når det gjelder 1Mos 22,9-10 (Abraham og Isak), så sa tross alt guden noe sånt som "Jeg bare tulla" FØR ungen ble brendt. Så den historien dreier seg bare om at Abraham (som selvsagt er den som fortalte historien) ville illustrere sin lojalitet. Hva med å gå til Dagbladet og fortelle at Gud har bedt DEG om å brenne ungen din, og du var klar til å gjøre det, men Gud gav kontra-beskjed i siste øyeblikk? Kristne vil nok påstå at du lyver, for Gud har roet seg ned etter at Han ble Far. Den kristne Gud gjør ikke sånt. Men om du da sier at du tror på Gud i den monoteistiske versjonen, ikke på noen treenighet? At det var en enhetlig (ikke treenhetlig) gud som både ba deg brenne en unge og stoppet deg i siste liten....
Gjest Skrevet 29. august 2007 #3 Skrevet 29. august 2007 Kjære deg Får vel ta opp den samme gamle tråden her på kristendebatten vår (livssynsdebatt er kun et dekknavn for kristen - kritikk- debatt) Ja ja...det dreier seg altså om det nye testamentet og det gamle testamentet. Det dreier seg om FØR Jesus ble født og ETTER at Jesus ble født. Det dreier seg om DEN GAMLE PAKT og DEN NYE PAKT. Alt dreier seg i bunn og grunn om synden som skiller oss alle fra Faderen. HVA gjorde Jesus på KORSET? 1.Spilte sjakk? 2.Pussa tennene? 3.Hørte på musikk? 4.Lekte gjemsel? 5.Tok på seg alle våre synder og tilintetgjorde dem? 3.Prøvde å løse en vanskelig matteoppgave? Dersom du greier å fnne det rette svar over her så har du kommet et laaangt stk på vei i opfattelsen av hvordan vi skal forholde oss til budene og reglene i det gamle testamentet. Dersom du IKKE greier å finne rett svar i alternativene over her så vet jeg ikke om det er VILJEN det går på rett og slett...kansje du ikke VIL forstå poenget?Ja jeg nekter å tro at du ikke greier å skjønne hvorfor Jesus døde på korset og den betydningen det fikk for oss mnsk i forhold til SYND.Jeg nekter også å tro at du ikke fortår det at man da må akseptere Jesus og ta i mot Ham for å få syndene tillgitt i følge det nye testamentet.Når det gjelder homofili så omtales det jo i bibelen som en synd det da, sammen med mange andre ting som det å lyge og stjele og hate og baktale og sånne ting.Vel dersom noen er så på hugget og demonstrerer ovenfor homofile så burde de sannelig demonstrere ovenfor MANGE andre ting også sånn som baktalelse , misunnelse , hat . løgn...o.sv og da vil de få en virkelig strevsom jobb for folk som kaller seg kristne er ikke akkurat blotta for disse tingene, er de vel?Alle kristne synder hver eneste dag og vi er avhengig av å bekjenne Jesus som Herre og Frelser i våre liv HVER DAG for å bli frelst ALLE sammenJesus er vårt ENESTE håp!
Gjest Skrevet 29. august 2007 #4 Skrevet 29. august 2007 Poenget jeg ville vise var at dersom dette er de gamle lovene så er vel kanskje homofili også det som var synd FØR Jesus. Eller?
Lepje Skrevet 29. august 2007 #5 Skrevet 29. august 2007 Som kristen, altså følger av Kristus, er Jesu' ord strengt tatt alt man trenger. Jeg har forøvrig lite til overs for å kaste bibelvers i hodene på folk, enten man er kristen eller ei, fordi de da blir stående uten kontekst og derfor er forholdsvis verdiløse.
Gjest Skrevet 29. august 2007 #6 Skrevet 29. august 2007 Det jeg altså mener er at jeg syns det er forferdelig urettferdig at noen (les , jeg skriver IKKE alle) kristne føler at de har rett til å plage, mobbe og se ned på alle de som utfører det gamle testamente sier er synd, når Jesus faktisk sa at lovene og reglene ikke er så viktige - kjærligheten er viktigst. Hvem er da mest syndig - han som elsker en av samme kjønn, eller han som IKKE elsker sin neste men heller plager ham - fordi hans neste ikke holder de lover og regler som gamle testamentet har satt? Uansett står det klart og tydelig at den som dømmer skal bli dømt, for dommen er opp til Gud å avgjøre. Så da syns jeg det er VELDIG dobbeltmoralsk å gå rundt på jorda som mennesker og dømme de som ikke lever utifra det de mener Bibelen sier er det perfekte liv. Og som du sier selv - vi gjør alle synder hver dag. Vi bryter ikke bare de ti bud, vi utfører også synder vi ikke engang visste var synder. De syndene som er omtalt i gamle testamentet er ofte ting jeg IKKE kunne vite var synder. f.eks at den som kommer nær alteret skal dø... Jeg har jo vært oppe med alteret i Kirken! Skal jeg derfor straffes? Vi kan ikke gå rundt og bare tenke på hva andre mennesker gjør. Og da snakker jeg ikke bare om homofile, men om alt annet som noen kristne mener er "styggedom". Størst av alt er kjærligheten, og jeg velger å tro på det GODE i Bibelen. Jeg velger å se gamle testamentet som historie og noe vi trenger for å forstå HELHETEN i bildet, og å være ENIG i det nye testamentet. For jeg er ABSOLUTT ikke enig i mye av det som ble gjort i GT. NT, derimot, forteller en nydelig historie om en fantastisk mann som har gitt verden så utrolig mye. Og det er rimelig kjipt når folk skal bruke denne mannen, som egentlig kom for å vise verden tilgivelse og kjærlighet, som et påskudd for å bryte ned andre mennesker fordi de tror det bygger opp dem selv.
Gjest Skrevet 29. august 2007 #7 Skrevet 29. august 2007 =D))Ja du som er klar til å føde hvert øyeblikk...du HAR skjønt det, hurra. Når det gjelder folk som kaller seg kristne og som dømmer andre - det står jo klart i bibelen at de da fordømmer seg selv.Er ikke det en trøst da?Bibelen holder ikke med folk som dømmer , Jesus tok jo denne dømmesyken opp igjen og igjen og prøvde å få folk til å fatte at det er GALT å dømme andre. Med tanke på slike som du kansje har erfaring med som dømmende så husk nå på at det ikke gjelder alle kristne, tvert i mot, det gjelder et fåtall av mnsk som kaller seg kristne.Jeg kjenner mange herlig kristne mnsk som faktisk er veldig ydmyke og ikke dømmende i det hele tatt.Det er vel sånn i alle religioner at det er ENKELTE personer eller grupper som ødelegger ryktet til veldig mange.Sånn er det vel på alle områder av livet, ta f.eks denne stygge ambulanse saken , mange ble sure på alle ambulansefolka i hele Oslo bare p.gr. av disse to sine dårlige holdninger og det fæle de to gjorde.Skal man dømme alle ambulansefolk på gr. av disse to?Eller skal man si at alle på Ullevåll er noen rasister heretter?Vel , det stemmer iallfall ikke for det er folk som jobber på Ullevåll fra MANGE NASJONER, så det er ikke hold i det , ikke sant? Sånn er det med kristne også, sånn er det med muslimer, Hinduer , Sikher, Buddhister og alle andre . Men din forståelse av Kristus ellers er helt super!
Gjest Skrevet 29. august 2007 #8 Skrevet 29. august 2007 trubbel and bubbel: da er vi enige da =) ville bare få frem et poeng der. var kanskje en drastisk måte å gjøre det på da men! jeg kjenner mange kristne og de aller fleste er utrolig koselige mennesker som ikke dømmer noen. Men jeg kjenner også kristne som sier at homofili er akkurat like galt som pedofili, og det klarer jeg ikke å være enig i. Jeg forstår prinsippet med at alle synder er like store, men jeg tror uansett at dersom man gjør sitt beste og prøver så godt man kan, vil man bli akseptert og mer enn som så av Gud. Jesus kom for å befri oss fra syndene våre. Han døde for at vi skulle slippe unna straffen. Han innførte hele greien om at hver den som tror på Ham ikke skal gå fortapt. Han slettet rullebladene våre og fortalte at så lenge man tok ham til seg, skulle man få oppleve Himmelriket. Samtidig som han poengterte viktigheten ved å se sine egne feil og å strebe etter å være et best mulig medmenneske. Jesus var en utrolig klok fyr og han gjorde mye som var forut for sin tid. Hvis vi bare kunne fokusere litt mer på gleden og kjærligheten han prøvde å lære oss, istedenfor å være så forferdelig opptatt av å gjøre religion til en politisk sak... Gå på et menighetsmøte og se den utrolige kjærligheten og lidenskapen disse menneskene har til hverandre, andre mennesker og Gud. Det er et fantastisk syn. Men når jeg neste dag ser samme personene i en heftig diskusjon på tv - om hva som er rett og galt og hvem som er gode nok for Gud, da mister jeg litt tilliten til dem. Disse menneskene som har så mye godhet, kjærlighet og lidenskap - hvorfor skal de sløse bort livet sitt på krangling, diskusjoner og hat - istedenfor å heller fokusere på andre menneskers positive sider? Hvis vi hadde vært litt flinkere å skryte av hverandre istedenfor å rakke ned på hverandre (og det gjelder alle, ikke bare de kristne!) hadde verden blitt et mye bedre sted - og de syndene som teller (de ti bud, bla) ville vært mye lettere å ta avstand fra. Å fokusere på det positive innstiller folk på å være vennlige. Det er en dominoeffekt. og det er den dominoeffekten jeg gjerne vil ha satt igang! Som Bjørn eidsvåg sier: Salige e' fattige i seg sjøl.
Gjest Skrevet 30. august 2007 #9 Skrevet 30. august 2007 Hei Fødeklar Enig med deg at man ikke burde gjøre den kristne tro og budskapet til politikk.Isj og usj til det.Jeg er lei av sånt no jeg også men vet at det ikke har noe med Jesus å gjøre , det er menneskelige påfunn som så mye annet . Det vi får gjøre er å fokusere på Jesus og lese hva Han gjorde og sa og hvordan Han så på ting.Han er vårt forbilde og dessuten så advarte Han oss mot falske mennesker.Jesus refsa hykleriet til fariseerne flere ganger og Han advarte oss mot å bli ført vill og Han sa til og med at det kom til å stå fram mennesker og påstå at de var Ham og da måtte vi ikke tro på det. Kansje det er lurt av oss å tenke slik: "Hva ville Jesus ha gjort?"- eller "Hva ville Jesus ha sagt?"- i forskjellige situasjoner. Ja veldig bra å fokusere på positivt som du selv sier. Bjørn Eidsvåg er en kjekk brumlebass som har mange bra tekster, husker jeg hørte mye på hans sanger når jeg nylig hadde blitt en kristen. Du dro frem endel skriftsteder fra GT til å begynne med så det virka som du ikke helt hadde skjønt poenget med at vi nå er under den Nye Pakt , etter at Jesus oppfylte loven ved å bli korsfestet for våre synder og skrøpeligheter .Det som står i GT er altså oppfylt i Jesus, mye i GT som gjelder synd hos mnsk roper etter en forløser, en frelser.GT taler om den kommende messias(jes.9. f.eks.).Jødene lever fortsatt i GT den dag i dag og venter fortsatt på en Messias.Muslimene lever også endel i GT fordi de har mye av GT i koranen - men de har plusset på endel ting til historia som de lever etter den dag i dag.Ikke rart de har en kjempejobb med å bøye seg fem ganger om dagen og holde mange andre påbud og regler fordi de må prøve å oppfylle rettferdigheten selv, på egnehånd.Noe som er veldig vanskelig, ja helt umulig vil jeg nå si , for vi mnsk er veldig skrøpelige , vi sårer hverandre veldig lett , blir fort sint og lyger ved behov, gjør vi ikke?Selv om vi prøver hardt så greier vi ikke rettferdiggjøre oss selv, så eneste redningen vår er at vi har en Frelser , en Redningsmann,Jesus.Ingen andre religioner har en FRELSER som har båret syndene våre og som kan tillgi oss.Det finnes ikke noe annet navn som vi kan bli Frelst ved(Apostlenes gj. 4.12) Grunnen til at det står mye om synd i GT er jo nettopp den at det er synd som skiller oss fra Gud.Gud er Hellig og Ren og tåler ikke synd derfor må den tillintetgjøres slik at vi kan komme i nærheten av Gud, inn i Himmelriket.Dersom ikke synd blir tatt på allvor og mnsk bare kunne komme til Himmelen uten å gjøre opp synden så ville synd komme inn dit og ondskapen ville fortsette.Poenget er vel den at ingen svart flekk har adgang til Himmelriket og til Gud.Til og med en liten løgn er en svart flekk.Visst vi ser Himmelen som et hvitt stort ark som skal forbli blenda hvitt, he he, så skjønner vi at bare en bitteliten svart flekk ville ødelegge det blenda hvite.Derfor kom Jesus , for å hjelpe oss til å bli vasket blenda rene slik at ingen synd kan komme og skitne til i HImmelriket.
Anonym bruker Skrevet 30. august 2007 #10 Skrevet 30. august 2007 Det første verset er jo kanibalisme....
Gjest Skrevet 30. august 2007 #11 Skrevet 30. august 2007 trubbel and bubbel: takk for langt og bra svar! er enig med deg, tror vi ser på kristendommen på samme måte...
Dailis Skrevet 3. september 2007 #12 Skrevet 3. september 2007 Du har bl.a. hentet noe fra gt, når det er en konflikt mellom gt og nt skal gt vike. Mange påbud og forbud i Bibelen er gitt oss som rettesnorer. Som gir oss et bedre liv. Egentlig mener jeg alle disse er gitt i den mening. Feks skulle mann ikke spise gris og skalldyr, dette første ofte med seg infeksjoner som var farlige for mennesker. Ikke umulig at dette med mens er gitt i slikt henseende. Og sett utifra tiden var det forskjell på kvinner og menn, selv om kristendommen gav kvinners verdi et høyt løft. Skal du se litt kynisk på det fungerer vel egentlig et ekteskap best med en som tar den endelige avgjørelsen, mye mindre konflikter ut av det. Men en veldig viktig ting om står i Bibelen som mange "flisespikkere" ignorerer, er at du skal følge landets lover. Da faller vel det aller meste av dine argumenter bort. Når du legger til at et bud skal stå over alle, du skal elske din neste som deg selv. Da mener jeg man kommer til kjernen av hele kristendommen.
Dailis Skrevet 3. september 2007 #13 Skrevet 3. september 2007 Det står forøvrig at en mann som ligger med en mann som om det var en kvinne skal ikke arve Guds rike. Det er tydelig at det regnes som en synd i Bibelen. Det står og at alle synder er like store for Gud. Og det står at man ikke skal dømme andre. Jeg vet ikke hva Gud tenker, så jeg skal ikke prøve å dømme dem. Men jeg må innrømme at jeg synes det er noe rart om homofile skal få gifte seg i kirken. Men jeg kjenner heller ikke Bibelen nok til å vite eksakt hva som står om det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå