Athina' Skrevet 29. august 2007 #2 Skrevet 29. august 2007 Vurderer tidskonto selv jeg så jeg dytter litt på denne :-)
M*A*S*H* Skrevet 29. august 2007 #3 Skrevet 29. august 2007 Tenker på det - men tror jeg må bestille time på nav for å detta nærmere forklart. Ble litt sånn småforvirra av all infoen inne på hjemmesidene deres. Vi lurte på enten gradert uttak eller å jobbe delte uker, mannen min og jeg, sånn at ingen av oss er helt borte fra jobben i ukesvis. Vet ikke om vi får dette til. eller hvordan vi løser det praktisk. Tenke faktisk jeg skulle ringe nav nå og spørre om time hos en rådgiver. :-)
Anonym bruker Skrevet 29. august 2007 #4 Skrevet 29. august 2007 Jobber med personal og ser lite av dette. Hadde en som søkte om det i utgangspunktet, men som gjorde det om til vanlig permisjon likevel, gutten hadde vært litt syk når han var helt liten og hun synes det var vanskelig å begynne å jobbe når han var veldig liten. Der mødrene har veldig lyst til å komme fort tilbake i jobb, er det mer vanlig med lange pappapermer og ammefri (2 timer om dagen i staten). Jeg har sett noen vellykkede tilfeller av tidskonto med nr. 2 og med nr 3. Innbiller meg at man må være av den strukturerte typen for å få det til, og at det sikkert er lurt med litt erfaring. Ikke for å ta motet fra noen, altså. Synes det er en god ide og at det er flott at vi har valgmuligheter. Men i praksis skjer det lite.
God gammel aargang - født Skrevet 29. august 2007 #5 Skrevet 29. august 2007 Ja, vi kommer til å forsøke en slik løsning. Jeg har forsøkt å ta kontakt med NAV noen ganger, men hun som jobber med veiledning jobber så sjelden. Regner med å få time neste uke. Samboer og jeg har kommet fram til en løsning vi tror kan fungere for oss (hvis det er lov/mulig): Jeg tar ut de obligatoriske 3 ukene i forkant + 6 måneder i 100% (såframt amming fungerer). Resten deler vi på følgende måte: Mor: Jobbe + ta permisjon uten lønn Far: Jobbe + ta permisjon med lønn Far kommer antakeligvis også til å bruke 2 uker av fedrekvoten rett etter fødsel. Da tar mor ut ferie for at vi kan være hjemme samtidig. Prosentvis fordeling på jobb og perm vet vi ikke enda, men vi har termin i januar 2008, og ønsker å være hjemme med barnet til høsten 2009. I tillegg til permisjonspenger regner vi med at vi kan benytte oss av full kontantstøtte siden vi ikke skal ha barnet i barnehage før barnet er 1 1/2 år. Det utgjør vel ca. 3300 kroner. Dessverre koker det hele ned til hva man sitter igjen med på kontoen når skatten er trekt...
Anonym bruker Skrevet 29. august 2007 #6 Skrevet 29. august 2007 Hvorfor skal han ta ut 2 uker av fedrekvoten rett etter fødselen? Han har rett på fri i 2 uker i forbindelse med fødsel (utenom fedrekvoten)! Han har rett på ulønnet permisjon, men kan søke om lønnet (mange firma velger å gi lønnet permisjon).
God gammel aargang - født Skrevet 31. august 2007 #7 Skrevet 31. august 2007 Vi var ikke klar over at han hadde rett på fri i 2 uker, men hvis de er ulønnet så er vi vel akkurat like langt. Dette er noe av det vi ønsker å få avklart i samtalen med NAV.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå