Motti Skrevet 28. august 2007 #1 Skrevet 28. august 2007 Hei, kanskje noen av dere vet noe om dette, vet jo at noen her har hatt barn som har vært innlagt på sykehus umiddelbart etter fødsel. Jeg fødte 2.juni (hadde søkt permisjon fra 5.juni) og vi fikk pleiepenger frem til 19. juni, var altså sykemeldte. Spørmålet er da, begynte permisjonen min 20. juni og har jeg mistet de 3 ukene som skal taes før fødsel? På NAV sa de først at jeg fikk utsatt hele permisjonen til 20. juni, men nå sier de at jeg har mistet 3 uker. Noen som har vært i lignende situasjon?
*Maggi* Skrevet 28. august 2007 #2 Skrevet 28. august 2007 Jeg har vært borti dette to ganger - har fått to premature barn. Med begge har det vært slik at min permisjon har startet den dagen vi har kommet hjem fra sykehuset, men begge gangene har vi mistet de tre ukene som man skal ta ut før termin. Det er dessverre slik at hvis man får barn for tidlig, "mister" man disse ukene.
Motti Skrevet 29. august 2007 Forfatter #3 Skrevet 29. august 2007 Takk for svar! Ja, visste jo at man vanligvis mister de ukene om man føder tidlig, men visste ikke at det også gjelder om man får pleiepenger. Er jo ganske så vanlig å føde 2-3 uker før termin, men ikke få pleiepenger av den grunn. Litt rart, siden man er sykemeldt, at man mister de ukene, og dumt for meg...og dere andre i samme situasjon.
*Maggi* Skrevet 29. august 2007 #4 Skrevet 29. august 2007 Enig i at det er dumt, men jeg forstår litt tankegangen også. Slik regelverket er, blir det jo likt for både de som får pleiepenger p.g.a. barns "sykdom", og de som føder normalt; begge har 51 (41) uker permisjon igjen når man kommer hjem og starter hjemmelivet sammen med barnet.
Karomamma Skrevet 29. august 2007 #5 Skrevet 29. august 2007 Jepp, jeg "mistet" også de 3 ukene før termin. Fikk pleiepenger mens hun lå på sykehuset og deretter startet permisjonen den dagen vi kom hjem. Men dette vet du jo nå.... Det jeg ville legge til, var at trygdekontoret rotet masse med datoene og gjorde om vedtaket flere ganger. Det kan være greit å passe på at permisjonsvedtaket stemmer med de faktiske datoene
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå