cherry coke Skrevet 28. august 2007 #1 Skrevet 28. august 2007 Har begynt på andre studieuka mi, og har nesten ikke lest noenting! Første uka var det tilvenning i barnehagen, så det er på en mate unnskyldt(?). Er det noen som kan gi meg litt motivasjon og kanskje hjelpe meg litt med studieteknikker? Er så motløs for tida og trenger et skikkelig spark i baken!
Pysa Skrevet 28. august 2007 #2 Skrevet 28. august 2007 Mitt beste råd er å ikke skrive mange sider med notater, men heller lage tankekart. Les bak på boka hva den handler om, i forord osv, så du får en viss ide om hva det dreier seg om. så ser du på innholdsfortegnelsen, og lager et tankekart av hva som står der, resten fyller du ut senere. deretter lager du et tankekart for hvert kapittel, og til slutt fyller du ut det første tankekartet du lagde. Nå bør du ha en rimelig god oversikt, og kartene dine bør gi mening. Og gjør de ikke det, går du tilbake til boka. Lykke til! (Glad jeg er ferdig!)
cherry coke Skrevet 28. august 2007 Forfatter #3 Skrevet 28. august 2007 Tusen takk for råd! Blir jo helt fortvila her:=) Redd for å havne bakpå med lesinga! Noen flere som har verdifulle råd til en umotivert stakkar?
katlinka Skrevet 28. august 2007 #4 Skrevet 28. august 2007 Noe ala det samme tipset du fikk over her; å legge opp det du skal lese i bolker. F.eks. så holder jeg nå på med et fag hvor 2 bøker er pensum. Jeg har lagt det opp slik at jeg tar 3-4 kapitler i slengen på hver bok, først tar jeg 3-4 kapitler i ene boken, så bytter jeg, for å ikke gå lei det jeg holder på med. Ellers så er jeg av den typen som noterer mye, er det oppgaver til kapitlene tar jeg de også. Her må man nesten bare avgjøre hva som er best for en selv. Jeg får i hvertfall stor nytte av å skrive notater (og gjøre eventuelle oppgaver som hører til kapitlet), på den måten får jeg lest kapitlet og kommet tilbake til sentrale punkter flere ganger.
mamma og my Skrevet 28. august 2007 #5 Skrevet 28. august 2007 Spørs litt hva du studerer, men alltid lurt med en kollikviegruppe. sett deg målsetninger om hvor mye du skal lese hver dag (f.eks tre kapitler), og ta pause hver time(men ikke for lange), slik at du får litt avveksling.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå